اخبار افغانستان

اخطار ریس جمهور ایران به طالبان؛ تا دیر نشده حق‌آبه ایران را بدهید

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، کابل: ابراهیم رییسی، ریس جمهوری ایران در سفر به استان سیستان و بلوچستان به گروه طالبان اخطار داد گفت تا دیر نشده حق‌آبه ایران را بدهید.
به نقل خبرگزاری تسنیم، ابراهیم رییسی، ریس جمهور ایران در سفر به سیستان و بلوچستان از استان‌های هم‌مرز ایران با افغانستان به گروه طالبان در افغانستان اخطار داده که حق ایران را بدهند. ریس جمهوری ایران با لحن صریح به طالبان هشدار داده که تا دیر نشده حق‌آبه ایران را تامین کنند.
ریس جمهوری ایران همچنان گفته که موضوع حق‌آبه ایران از سوی این کشور به شدت پی‌گیری می‌شود، و اگرآب کافی در بند کجکی هلمند وجود داشته باشد و طالبان نخواهند حق‌آبه ایران را رها سازند، این گروه پاسخگو خواهند بود.
پیش از این نیز وزیر خارجه ایران در اظهاراتی برای طالبان هشدار داد وگفته است تا فرصت هست دریچه های سد کجکی را در هلمند را باز کنید. امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران افزوده که ریس جمهور این کشور دستور داده تا از هرگزینه ممکن در تامین حق‌آبه ایران اقدام کنند. او افزود که آب را به سمت ایران باز کنید تا هردو طرف سیر آب شود.
با این حال چند روز پیش ملا امیرخان متقی وزیرخارجه گروه طالبان در پاسخ به نگرانی و درخواست‌های مکرر مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت که مردم دعا کنند تا امسال باران زیاد ببارد. پاسخ این مقام بلند پایه گروه طالبان اما به واکنش های جدی در ایران رو برو شده و شماری از اعضای مجلس این کشور حرف های وزیرخارجه طالبان را اهانت آمیز خوانده و گفته اند که افغانستان باید سهم آب مصرفی شهروندان مهاجراش را رها کند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا