اخبار افغانستان

هجوم وزیرستانی‌ها به شمال افغانستان

سیمرغ، تخار: در روزهای اخیر صدها خانواده وزیرستانی و کوچی به استان‌های تخار و بدخشان رفته و خانه های مردمان بومی را به همکاری طالبان غصب کرده اند.
منابع محلی امروز یک‌شنبه 6 سنبله/ شهریور به سیمرغ می‌گویند که سیلی از مردمان وزیرستانی‌ و کوچی‌ها به استان تخار و بدخشان سرازیر شده، زمین، خانه و جایداد مردمان بومی را به همکاری طالبان غصب کرده اند.به گفته منابع محلی، اکثریت این افراد با خود جنگ‌افزار دارند و به حمایت گروه طالبان در سطح شهرستان‌های استان تخار و بدخشان، خانه و زمین مردم را غصب می‌کنند. وزیر اقوام قبایل گروه طالبان هفته گذشته نیز به استان تخار و بدخشان سفر کرده و در دیدار به مقامات طالبان در این دو استان، آنان را به همکاری و جا به‌جا سازی وزیرستانی‌ها و کوچی‌ها در شهرستان های مرزی این دو استان، دستور داده است. به گفته منابع محلی، ملا فاضل مظلوم معاون وزیر دفاع گروه طالبان نیز چند روز پیشتر به استان بدخشان سفر کرده و مسوولین محلی طالبان را به همکاری با وزیرستانی‌ها و کوچی‌ها هدایت داده است. یک‌باشنده شهرستان خواجه بهاوالدین استان تخار در گفتگو با سیمرغ می‌گوید که طالبان پشتون، از  وزیرستانی‌ها و کوچی حمایت می‌کنند و باشندگان محلی را به زور تفنگ از خانه‌های شان بیرون کرده و این خانواده‌های ناشناس و مسلح را در آن جا به‌جا می‌کنند. طالبان از مردم خواسته اند به رسم مهمان نوازی، خانه‌های شان را به وزیرستانی‌ها و کوچی‌ها بسپارند و خود شان برای مدتی در خیمه و باغ ها زندگی کنند. یک منبع از شهر تالقان مرکز استان تخار نیز می‌گویند که گروه‌های تازه‌ای از خانواده های ناشناس، از شهر تالقان مرکز تخار به سمت شهرستان‌های ماواریی کوکچه و بدخشان عبور می‌کنند. غلام رسول بینوا، کارشناس اجتماعی به این باور است که گروه طالبان با جابه‌جایی خانواده های تروریستان وزیرستانی و کوچی‌های مسلح در تلاش راه اندازی جنگ خونین در مرزهای تاجیکستان هستند. به گفته آقای بینوا، طالبان با مستقر ساختن این افراد در مرزهای تاجیکستان، ماشین جنگ خود را تقویت می‌کنند. او نگران است که حضور دوامدار این گروه‌ها به حمایت طالبان در مناطق مرزی، باعث دوامدار شدن جنگ و نابسامانی در افغانستان و به خصوص شمال کشور خواهد شد. گروه طالبان در حالی خانواده‌های وزیرستانی و کوچی را در خانه های مردم اوزبیک و تاجیک در شهرستان‌های هم مرز با تاجیکستان جا به‌جای می‌کنند که مقامات محلی این گروه بارها به جنگ علیه تاجیکستان تاکید کرده و هشدار داده اند که میتوانند در کوتاه ترین زمان دوشنبه را تصرف کنند. ملاجان محمد حمزه معاون قول اردوی طالبان در شمال‌شرق کشور چند هفته پیش تاجیکستان را تهدید کرد که در صورت رهبری طالبان اجازه حمله به این کشور را دهد، در ظرف یک هفته دوشنبه را تصرف خواهد کرد.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا