اخبار افغانستان

استان بغلان، استخوانی در گلوی طالبان

گروه طالبان در شهرستان خوست فرنگ استان بغلان، از چندین استقامت بالای مواضع نیروهای جبهه مقاومت هجوم بردند.

امروز شنبه 25 سرطان/تیر منابع محلی روز جمعه، ۲۴ سرطان/به سیمرغ می‌گویند که دو روز قبل صد‌ها‌تن جنگ‌جوی گروه طالبان از ولایت های مختلف به رهبری “قاری فصیح‌الدین”، ریس ستاد ارتش این گروه به شهرستان خوست فرنگ رفته‌اند.
به گفته منابع مذکور، امروز ۲۴ سرطان/تیرماه گروه طالبان از چندین استقامت حملات تهاجمی را بالای سنگر‌های نیروهای مقاومت آغاز کردند. این منابع اضافه می‌کنند،  آنان بر روستا‌های کهک، کج‌ نو، بلندی‌های لروان، ییلاق کزر، دره‌ ده، روستای چرخ و فلک، مل و خوش‌دره، با سلاح‌های سبک و سنگین حمله کرده‌اند. در این عملیات جنگ‌جویانی از استان‌های قندهار، هلمند، زابل، خوست، کندز، پکتیا، پکتیکا و تخار خواسته شده‌اند. طالبان محلی نیز در این نبرد، به هدف راه بلد در هر گروپ ده‌نفری، دو‌ تن حضور دارند.
گفته می‌شود، طالبان پس از انتشار نوار صوتی ملا یعقوب وزیر دفاع این گروه که از پیشروی نیروهای جبهه مقاومت در این شهرستان ابراز نگرانی کرد، این عملیات گسترده را تدارک دید‌ه‌اند.گفتنی‌ست، هفته قبل نیروهای جبهه مقاومت ملی چندین روستا را در این شهرستان تصرف، پرچم مقاومت را بلند و نماز عید سعید اضحی را در روستای سچی این شهرستان در کنار باشندگان محل ادا کردند.
مناطق فتح شده به دست نیروهای مقاومت در این منطقه، اگرچه جغرافیای کوچکی را شامل می‌شود، اما نشر گسترده خبر آن در رسانه‌های دنیا، برای ط‌البان گران تمام شد. لذا این گروه تلاش دارد تا به هر قیمت ممکن، روستاهای یادشده را دوباره اشغال کند.
تا پیش از این و طی چند روز گذشته نیز آن‌ها چندین بار ضدحملاتی را برای بازپس گیری مناطق مذکور ترتیب داده و اما هر بار با شکست برابر نیروهای مقاومت و دادن تلفات بسیار، عقب نشینی کردند. اینبار طالبان هم برای جبران شکست‌های پیشین و هم پس‌گرفتن این مناطق و احیای آبروی از دست رفته، با تمام توان به منطقه آمده‌اند. این‌که برای بازپس‌گیری چند قریه، شخص رئیس ستاد مشترک ارتش با هزاران نیروی پیاده، ادوات سنگین، توپخانه و حمایت هوایی به این ناحیه آمده و جنگی تمام عیار را علیه مقاومتگران آغاز کرده‌اند، نشان از حیثیتی بودن این نبرد و اهمیت فوق‌العاده آن برای این گروه دارد.
فرماندهان مقاومت اما به خبرنگاران خبرگزاری صدای افغانستان گفتند که آماده رویارویی با خوارج طالبان هستند و روحیه نیروهایشان برای دفاع از مناطق تحت تصرف، عالی است. آن‌ها تاکید دارند، در حملات پیشین نیز طالبان شکست خورده‌اند و اینبار هم حضور مولوی فصیح‌الدین در خطوط مقدم نبرد، چیزی را تغییر نخواهد داد. زیرا بیشتر مقاومتگران اهالی و بومی این مناطق اند. با طبیعت و جغرافیای محل آشنایی کامل دارند. ان‌ها برای دفاع از خانه‌ها و نوامیس خود می‌جنگند. شهادت آرزویشان است و احازه نمی‌دهند بار دیگر اشغال‌گران به این نواحی باز گردند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا