اخبار افغانستانرویدادهای فرهنگیرویدادهای مهممعرفی کتاب

کتاب «دنیای دیگر» در مشهد نقد و رونمایی شد

کتاب دنیای دیگر نوشته عبدالحفیظ منصور در دفتر بنیاد شهید احمد شاه مسعود-مشهد، نقد و رونمایی شد.

در برنامه‌ای که روز گذشته(دوشنبه 1 اسد/مرداد) به همین مناسبت در تالار دفتر بنیاد شهید مسعود برگزار شده بود، تعدادی از دانشجویان، استادان دانشگاه، جوانان و علاقه‌مندان اشتراک کرده بودند.

20240722 111916

سید ابوطالب مظفری شاعر و نویسنده‌ی کشور از سخنرانان برنامه بود که کتاب یاد شده را به نقد گرفت. او در نخستین قسمت سخنانش به ژانر خلاصه‌نویسی یا گزیده‌گویی اشاره کرد و گفت، بخشی از کتاب دنیای دیگر در این ژانر نوشته شده است که بخش‌هایی از مثنوی معنوی، گلستان سعدی و مقدمه ابن خلدون و … گزیده شده است.

مظفری در سخنانش، شیوایی و ساده و روان بودن متن آقای منصور را در دنیای دیگر از ویژگی‌های برجسته‌ی این اثر دانست و گفت که در قسمت زیبایی و روانی، این متن با متون امروز ایران پهلو می‌زند. او تاکید کرد که از زیبایی‌های متن «دنیای دیگر» بر میاید که نویسنده با متون فاخر کلاسیک فارسی آشنایی کامل دارد.

آقای مظفری در بخش دیگری از صحبت‌هایش، نقدهایی هم بر کتاب «دنیای دیگر»وارد کرد و گفت که در نخستین گام، نام کتاب هیچ هم‌خوانی با متن ندارد و به گونه‌ی مبهم است. او گفت کتاب یاد شده، از لحاظ ساختاری نامنظم است که خواننده را سردرگم می‌کند و ارتباطی را که خواننده باید با متن بر قرار کند، نمی‌تواند.

سید فضل الله قدسی نیز از سخنرانان برنامه بود. او کارهای منصور را در حوزه فرهنگ و سیاست قابل ستایش دانست و گفت تلاش‌های خستگی ناپذیر آقای منصور در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی انگیزه دهنده برای جوانان است.

20240722 121123

آخرین سخنران برنامه عبدالحفیظ منصور نویسنده کتاب بود. او ضمن پذیرش نقدهای وارد بر کتاب دنیای دیگر، گفت که نیاز زمان است تا متون کهن خلاصه‌سازی و ساده‌سازی شود تا باشد که به نسل امروزی که حوصله و فرصت پیشینیان را ندارد، قابل فهم شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا