مصاحبه ها

صحبت و مشوره احمدشاه مسعود، به رحمت الله بیگانه، خبرنگار پیام مجاهد، در مورد مطالب منتشره هفته نامه.

۳۰ سنبله ۱۳۷۹/ ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۰

احمدشاه مسعود، قلم و کاغذ گرفتی؟
بلی آمر صاحب، بفرمایید!
احمدشاه مسعود: می‌توانید عنوانش را بگذارید، ” جنگ در اطراف شهر تالقان ادامه دارد” فهمیده شد؟
بعد از عملیات های مسلسلی که طی هفته گذشته انجام یافته، به شمول نفوذی که امشب، دیشب صورت گرفت و شبیخونی را که مجاهدین زده بودند و از طرف شرق تالقان، یک تعداد به نزدیکی های شهر داخل شده بودند، از خرد و کلانش، از تمام این حوادث با جزیات یادآوری نمایید.
یکبار دیگرهم حمله دشمن در این قسمت، به شکست مواجه شد، در “امام صاحب” حمله کرده بودند و داخل شهر “امام صاحب” شده بودند. در همان جنگی که حاجی عبدالرووف فرماندهی آن را بعهده داشت، طالبان به شکست مواجه شدند و از تمام امام صاحب بیرون‌شان کردند.
از آماده‌گی های مردم بدخشان یاد می‌کنید. در ولسوالی‌های بدخشان همه داوطلب و آماده به‌جنگ در مقابل طالبان استند، با از دست دادن تالقان، از جنگ‌های مشرقی یاد می‌کنید، جنگ حضرت علی، جنگ‌های جاندادخان و جنگ های که در آن استقامت انجام شده که انکشاف جنگ را نشان دهد.
بیگانه: آمر صاحب، شما در هفته قبل هدایت داده بودید که سرمقاله را در باره مهاجرین بنویسید و فعلن هم سرمقاله بالای موضوع مهاجرین است، نمی‌دانم آن شماره به شما رسیده است و یا نی!
احمدشاه مسعود: نه! من ندیده ام، سرمقاله را بنویسید، جنگ در اطراف شهر تالقان ادامه دارد.
بیگانه: اگر لازم باشد آمرصاحب، با داوود خان، فهیم خان و یا هم مطلب بیگ تماس بگیریم، نظر شما در این قسمت چه است، یا شما کس دیگری را در نظر دارید.
احمدشاه مسعود: همراه فهیم خان صحبت کنید، چون حمله از جانب آن‌ها صورت گرفته است، با او صحبت کنید، حمله هم از طرف آنها و هم طریق “هزارباغ” بود.
بیگانه: گرچه اسامی اسیران جنگی را رادیو “بی بی سی” هم اعلان کرد. رادیو “بی بی سی” هفته قبل در این باره یک گزارش داشت.
احمدشاه مسعود: در باره اسامی اسیران پاکستانی چه گفت؟
بیگانه: ازهمین مورد یادآوری کرده بود که هفته‌نامه‌ی در پنجشیر یک گزارش را به نشررسانده که اسیران پاکستانی، نام های شان و آدرس‌های دقیق‌شان در آن درج است، یک گزارش مکمل داشت.
احمدشاه مسعود: خوب است.
بیگانه: یک گزارش از روزنامه الحیات چاپ لندن داریم که یک‌صد عرب از شبکه القاعده به رهبری اسامه بن لادن، پاهای شان در جنگ های اخیر قطع شده است.
احمدشاه مسعود: در باره حضور قوت های پاکستانی در شهر تالقان نوشته کنید و از حضور آن‌ها در شهر تالقان یادآوری کنید، یک غند از فرقه “چرات” پاکستان در این جنگ شرکت داشت و در این مورد از انجنیر “عارف” معلومات بیشتر بگیرید و این موضوع را به شکل وسیع آن و خوبتر انعکاس دهید.
دوم، قوت های اسامه بن لادن به فرماندهی “خوگو” حضور دارند، وی مسوول شبکه نظامی القاعده به رهبری اسامه بن لادن می‌باشد و آماده حمله عمومی استند که از طرف شب انجام می‌گیرد. در پهلوی طالبان، دو غند پاکستانی‌ها هم حضور دارند و این‌را هم نوشته می‌کنید، از تمام این ها با جزیات یادآوری می‌کنید.
گزارش عملیاتی که توسط راکت در میدان هوایی کابل انجام گرفته، یک مقدار قوی‌تر بنویسید.
بیگانه: بلی آمر صاحب، این گزارش را با جزیاتش گرفتیم و می نویسیم.
احمدشاه مسعود: باید خوب واضح باشد، طالبان، پاکستانی‌ها و شبکه القاعده به رهبری اسامه بن لادن حضور دارند.
بیگانه: ببخشید آمرصاحب، در منطقه “سرحوض” بدخشان انشاالله کدام گپ خاصی وجود ندارد؟
احمدشاه مسعود: یک تعداد قوت‌های طالبان از طریق “چترال” خاک پاکستان، سرکوتل “شاه سلیم” آمده اند. مداخله واضح و آشکارتر از این چیست؟
از منطقه “چترال” تحت کنترول پاکستان آمده اند و عملن افراد را جابجا کرده اند. این مداخله آشکار پاکستان است.
یک‌تعدادشان توسط ماین از بین رفته اند و تعداد دیگرشان دوباره بالای حوض بالا شده اند و یک‌تعدادشان بالای سر حوض استند.
درجنگ گذشته تلفات شان بیش از دوهزار نفر بوده، باید صبر کنیم تا قوای دیگری بیاید و طالبان در فرصت دیگر بتوانند، قوه بیشتری جمع کرده بتوانند، از پاکستان قوت بیشتر، چه از مدارس و چه از فوج بیاید که بتواند به این جنگ دوام بدهند، در غیر این صورت با قوای موجود طالبان، جنگ امکان پذیر نیست.
شنیدی؟
بیگانه: بلی شنیدم و یادداشت کردم.
هیات مشترک طالبان و “آی اس آی” از “شاه سلیم” و کوتل “توپخانه” به سبب عملیات بعدی دیدن کرده است. همراه امرالله(صالح) همین حالا تماس بگیر!
تاریخ دقیق آنرا بگیر، بسیار دقیق است. در یک شب هفت “چین” تانک و در شب دیگر پانزده “چین” تانک از پاکستان وارد افغانستان شد. بسیار دقیق است، تاریخ دقیق آن را من به امرالله گفته ام از او بگیرید.
بیگانه: در بارهء نشست مشهد، آمرصاحب، ما اطلاع بسیار کم داریم.
احمدشاه مسعود: درست است، روی آن بعدن صحبت خواهیم کرد، فعلن همین موضوع را تمام کنیم.
بیگانه: بلی آمر صاحب، من یادداشت کردم.
احمدشاه مسعود: یکی اطلاعیه است و یکی تبصره است. خبر باید در مورد آمدن تانک‌ها، دیدن آمدن هیأت طالبان و پاکستان از “چترال” و این موضوعات باشد.
در تبصره این را بنویسید که “پرویز مشرف” زیر فشار بین المللی قرار گرفته و عجله به این دارد، تا رسیدن فصل زمستان و رسیدن سال جدید، باید قضیه افغانستان را به زعم خودش یک‌طرفه نماید.
در باره سخنان مشرف یک تبصره و بحث جالب داشته باشید. همچنان تهدیدی شده و پیام صوتی داده شده به‌ما!
درمجلسی که بین طالبان، پاکستانی‌ها و اسامه بن لادن و نماینده مولوی فصل‌الرحمان و غیره در قندهار ادامه داشت، تا هنوز نتایج‌اش معلوم نیست، که این‌ها به چه فیصله و نتیجه می‌رسند.
دوم، در ارتباط با مشهد، از نشست مشهد فقط یک گزارش تهیه و یک یادآوری می‌کنید، امیراسماعیل خان، جنرال دوستم و مولوی صاحب عطا محمد باهم مشوره کردند و روی بازکردن یک جبهه جدید بین خود به توافق رسیدند.
منحیث یک گزارش و خبر آن را می‌نویسید.
بیگانه: درست است، یادداشت کردم.
آمر صاحب، سیاست های کشورهای همسایه در قبال مساله افغانستان از ایران، ازبیکستان و تاجیکستان چگونه است؟
احمدشاه مسعود: در باره سیاست همسایه‌ها در قبال افغانستان در ارتباط به عام بالاخص در این موضوع یک تبصره قوی داشته باشید. در قسمت سیاست‌های کشورها و طالبان با وجود تلاش‌های پاکستانی‌ها و خرد و بزرگ آن در این‌کار ناکام ماندند.
در این ارتباط و این به موضوع همراه انجنیراسحاق(رییس‌کمیته فرهنگی) تماس بگیرید که او اطلاعات دقیق را در اختیارت قرار دهد. اندرفورت (معاون وزارت خارجه امریکا) چه گفت؛ فرانسوی‌ها چگونه رد کردند. درهمین قسمت تاکید داشته باشید که کوشش‌ها و توجه شان نتیجه نداشته و از انجنیراسحاق مقاله را بگیرید.
بیگانه: آمرصاحب لطف کنید، ناصر را بگویید به انجنیر صاحب تماس بگیرد، چون ازاینجا تماس ممکن نیست و مشکل تخنیکی وجود دارد، یک‌طرفه است.
احمدشاه مسعود: من همین لحظه با انجنیر تماس می‌گیرم که همراه شما تماس برقرار کند.
بیگانه: آمرصاحب گفته بودید راجع به انور شکردره (انوردنگر) چیزی می‌گویید.
احمدشاه مسعود: نی بابا حالا وقتش نیست و اهمیت هم ندارد و در یک فرصت مناسب به ارتباط آن صحبت خواهیم کرد.
بیگانه: آمرصاحب طالبان در رادیوی خود دست به یکنوع تبلیغات دروغ می‌زنند، علت این‌ را شما در چه می‌بینید و دراین باره چه فکر می‌کنید؟
احمدشاه مسعود: تبلیغات دروغ مثلن چه؟
بیگانه: مثلن راجع به مسموم شدن شما خدای ناکرده، تبلیغات در این باره در کابل وسیع بود که شما را مسموم کرده باشند.
احمدشاه مسعود: در این قسمت می‌توانید شما یک مطلب نوشته کنین در مورد (ای اس ای) پشت طالب نگردید که آی اس ای خواسته در شرایط خاص کنونی روان مردم را بیشتر خراب کند، دست به یک سلسله تبلیغات می‌زنند که این گپ‌ها از گذشته معلوم بوده و دیگرش را خودت میدانی!
۲۸ عقرب ۱۳۷۹ خورشیدی – پنجشیر
احمدشاه مسعود: در نخست برایم بگو مطالبی که خودت تهیه کرده ای، عنوان هایش چیست؟
بیگانه: سرمقاله را در باره جنگ تالقان گرفته‌ام!
جنگ تالقان را بسیار به تفصیل بگیرید، دربارهء “امام صاحب” در باره هر منطقه آن به‌طور جداگانه، با جزیات گزارش تهیه کنید.
در “امام صاحب” چه گذشت، به همین ترتیب “ارچی” و “ “خواجه غار” در باره هرکدام به تفصیل بپردازید.
بیگانه: بلی به تفصیل است.
یک منتطقه را به نام “عمبرکوه” و “عرض‌آب” یاد می‌کنند، در آنجا یک حادثه دل خراش و مهم رخ داده است. قضیه طوری بوده که در مورد آن یک مقاله طولانی و پرمحتوا بنویسید.
قضیه قسمی بوده، وقتی که مجاهدین از آن منطقه عقب‌نشینی می‌کنند، طالبان مردم را خلع سلاح کرده و بعد “پنجابی‌ها” داخل منطقه شده و تصمیم می‌گیرند که بالای ناموس مردم دست درازی کنند، و زمانی که دست به‌این عمل غیر انسانی می‌زنند، با مقاومت شدید مردم مواجه میشوند، مردم با وسایل دست داشتهءشان(چاقو، بیل، کلند و غیره) به مقاومت می‌پردازند. در نتیجه پنج نفر از “پنجابی‌ها” را به قتل می‌رسانند، بعدا طالبان وارد منطقه شده و اهالی منطقه ‌را بی‌حد لت و کوب می‌کنند.
تمام اهالی منطقه “عمبرکوه” و “عرض‌آب” را کوچ اجباری میدهند و سپس هر دومنطقه را آتش می‌زنند.
این منطقه‌ایست که در بلندی قله کوه موقعیت دارد و همه مردم “کندز” و “تالقان” آتش سوزی این قریه‌ها را به چشم‌سرمشاهده کرده و دیده اند.
بالای این موضوع یک گزارش قوی بنویسید. دفاع از ناموس، دفاع از خاک…
نتیجه‌اش این است و عملکرد طالبان، پاکستانی‌ها، پنجابی‌ها در مقابل مردم همین‌گونه بوده است.
مساله دیگر جنگ‌ها است، طالبان در قندهار یک مجلس داشتند و در این مجلس به این نتیجه رسیدند که حمله بالای بدخشان مشکل خواهد بود و امکان ‌پذیر هم نیست، مشکلات زیاد است، مردم بدخشان به فکر تسلیم شدن نیستند، همه مقاومت خواهند کرد.
حمله از راه “شاه سلیم” و “چترال” هم امکان ندارد. چون هوا سرد است و اینجا به ترتیبات محکم نیاز است.
بنابراین از حمله صرف و نظر کردند و به‌این فکر شدند تا دفعتن از تالقان دفاع کنند، بالای آن‌کار سیاسی کنند که بتوانند، شناسایی خود را پیش ببرند، بعد از مدت دیگر به پروان و کاپیسا حمله کنند.
در باره جلسه قندهار بنویسید که دونفر هیات پاکستانی، نماینده‌گان فضل‌الرحمان و حرکت المجاهدین و خرد و بزرگ آن از جمله گروپ‌های تروریستی که آنجا حضور دارند، مانند اسامه بن لادن و ملاعمر.
سه‌روز جلسه در کندهار بود، تاریخ جلسه را از حاجی اشرف بگیر!
به ارتباط قضیه “عمبرکوه” و “عرض آب” حالا من تاریخ‌اش را پیدا می‌کنم و دوباره همراهت تماس می‌گیرم.
بیگانه: آمرصاحب، انکشافات جدید در اطراف تالقان چیست؟
احمدشاه مسعود: جنگ است، در شهر جنگ ادامه دارد، در بنگی- تالقان جنگ‌ است، خواجه‌غار پریشب تصفیه شد، ما آنرا تصرف کردیم و در بعضی‌جاهای دیگر حمله طالبان دفع شد.
در بنگی جنگ شدید بود، مجاهدین حمله کردند، و طالبان را اسیر گرفتند و دوباره ضد حمله طالبان را عقب راندیم.
این موضوعات را تو قدم به قدم تعقیب کن، من مصروف استم!
بیگانه: به‌خاطر اخبار(هفته‌نامه پبام مجاهد)اگر کدام هدایت مشخصی باشد، دیگر مطالبش ترتیب است، فقط منتظر هدایت شما استیم!
احمدشاه مسعود: چند مساله است، از نظر نظامی که شما وسعت جنگ‌ را نشان بدهید.
مساله جنگ‌های حضرت علی(مشرقی) قوی‌تر مطرح شود، جنگ جان‌دادخان که اولین بار است که در ننگرهار این‌کار صورت می‌گیرد، این موضوع بسیار مهم است، که در منطقه پشتون‌نشین اولین به ضد طالبان جنگ جریان دارد. مقاومت تالقان جنگ نهرین جنگ در سیاب و جاهای مختلف!
در قسمت اینکه اگر کدام تبصره صورت بگیرد طالبان و پاکستانی‌ها فکر می‌کردندکه ما جنگ را می‌توانیم با فشار بالای تالقان یکطرفه کنیم، نتوانستند این جنگ را یکطرفه کنند، جنگ طولانی‌ شد و دامنه اش وسیع و گسترده‌تر گردید.
این نارضایتی مردم را نسبت به طالبان نشان می‌دهد.
عمده‌ترین مساله‌یی که در قسمت مهاجرین فراموش نکنید، نوشته شود این است که هیچ موسسه‌ی در این عرصه کمک نکرده در حالیکه هزاران مهاجر وجود دارد.
در”بنگی”، “اشکمش”، “نهرین” و در خود تالقان هیچ موسسه‌ی تا حال در این مورد اقدام نه‌کرده، جای تاسف است، در این راه قدمی نبرداشته اند.
احمدشاه مسعود: گفتنی‌من همین‌قدر بود!
بیگانه: تشکر آمرصاحب!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا