رویدادهای فرهنگیسیاسی و اجتماعی

بازیچه ساختن احكام ديني در تغيير اوقات روز عرفه و عيد اضحی یا قربان

نویسنده: دوکتور محمد یعقوب لیث صفار

پرسش این است که بازیچه ساختن احکام دینی در باره اوقات روز عرفه و عید قربان که در همه کشور های اسلامی روشن است و بالخصوص همه از طریق تلویزیون ها می بینند که حاجیان به عرفه می روند و مناسک خاص آن را به جا می آورند، توسط حاکمان متغلب و ملاهای چاپلوس آن ها چیست؟

……………‌

جاهلیت عربی و بازیچه ساختن اوقات تعیین شده دینی

در قرآن کریم آیه ای مبارک است که بازیچه ساختن اوقات شرعی و تعیین شده از طرف الله متعال را افزایش در کفر می خواند. این آیه شریفه و ترجمه آن:

(إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عَامًا وَيُحَرِّمُونَهُ عَامًا لِيُوَاطِئُوا عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ) التوبة: ﴿۳۷﴾

ترجمه: بی تردید به تأخیر انداختن [حرمت ماهی به ماه دیگر] افزایشی در کفر است؛ [و این بدعتی است که سردمداران کفر] کافران را به سبب آن [نسبت به ماه های حرام واقعی] گمراه می کنند، یک سال ماه حرام را حلال می شمارند و در دیگر سال آن را حرام می دانند تا با شماره ماه هایی که خدا حرام کرده هماهنگ و مطابق سازند ولی [در نهایت] آنچه را خدا حرام کرده از پیش خود حلال می کنند؛ زشتی کارهایشان در نظرشان آراسته شده و خدا گروه کافران را هدایت نمی کند.

خرمشاهی: همانا نسئى و [كبيسه كردن سال و تغيير دادن ماه حرام‏] افزايش در كفر است كه كافران به آن وسيله به گمراهى كشيده مى‏شوند، زيرا در سالى آن [ماه‏] را حلال مى‏شمارند و در سالى حرام تا [ظاهرا]با شماره ماههايى كه خداوند حرام گردانده است برابر كنند، بالنتيجه حرام الهى را حلال مى‏شمارند، بد كرداريهايشان در نظرشان آراسته جلوه يافته است، و خداوند خداشناسان را هدايت نمى‏كند.

……….. ………..

خلاصه پیام آیه شریفه 

هذه الآية من سورة التوبة وهي تبين ما كان عليه أهل الجاهلية من تلاعب بالأحكام الدينية، فقد كان محرما عليهم أن يقاتلوا في الأشهر الحرم وهي: محرم، رجب، ذو القعدة، ذو الحجة، فكانوا إذا أرادوا القتال في شهر من هذه الأشهر أخَّروا حرمة القتال فيه إلى شهر آخرَ، وقد بيّن الله تعالى أن فعلهم هذا دليل على تعمُّقهم في الكفر والتلاعب بأحكام الشريعة.

این آیه که از سوره توبه است، عادت زشت جاهلیت عربی پیشا اسلام را تبیین می‌کند و آن را افزایش در کفر می‌خواند. آن را بازیچه ساختن احکام دینی و اوقات معین شرعی می‌خواند. به گونه‌ای که بر آنان حرام بود که در ماه‌های حرام با هم‌دیگر جنگ کنند. ماه های حرام عبارت اند از: محرم، رجب، ذوالقعدة و ذوالحجة. آنان هرگاه که می‌خواستند در یکی از این ماه‌ها بحنگند، حرمت جنگ در یکی از این ماه‌ها را به ماه دیگر به تاخیر می‌انداختند. الله متعال بیان می‌کند که این کار آن‌ها دلیل تعمق آن‌ها در کفر و بازیچه ساختن احکام شرعی است.

………..‌‌‌‌‌…..

حال که رژیم امارت بدوی طالبانی روز عرفه و عید قربان را یک روز به تاخیر انداخته است، چیست؟

پاسخ این است که در روز اول رمضان نظر به اختلاف مطالع امکان اختلاف وجود دارد که در کشورهای گوناگون ماه دیده شود یا خیر، اما در روز عرفه و عید قربان این اختلاف از بین می رود و بسیار مشخص است.

حقیقت این است که به تاخیر انداختن روز عرفه یک نوع از نسيء و بازیچه ساختن أحكام إسلامي  و اوقات شرعي جهانى اسلام است. اين عمل نشان‌گر بدویت رژیم و جاهلیت قرن بیست و یکمی آنان است. به ویژه آنکه وزیر داخله و هیئت همراه این رژیم به حج رفته است و در آنجا عرفه و عید را در یک روز با همه مسلمانان تجلیل می‌کند، اما امیرالمومنبن پوشالی آن در اینجا عرفه و عید را به تاخیر می‌اندازد. این یک نوع مسخره سازی دین است که باعث بدنامی دین اسلام توسط این بدوی‌ها می‌شود.

………………..

ملاهایی که به خاطر خوش ساختن امیرالمؤمنین پوشالی و گم نام و گم چهره آنان فتوای تایید صادر می‌کنند، حکم کار شان چیست؟

……………….

فتوای اين كساني كه حق را مي‌دانند، اما برخلاف آن به خاطر خوش ساختن حاکمان فتوا می‌دهند، فتوای شيطاني است. الله متعال فرمود:

( يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ ) البقرة: ﴿۱۶۸﴾

ترجمه: اى مردم از آنچه در زمين است‏ حلال و پاكيزه را بخوريد و از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست.

( نَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ) البقرة: ﴿۱۶۹﴾

ترجمه [آن شیطان] شما را فقط به بدى و زشتى فرمان مى‏ دهد و [وامى دارد] تا بر خدا چيزى را كه نمی‌دانید بربنديد.

حقیقت این است که تغییر اوقات شرعی از جایگاه اصلی آن خلاف عدالت و ظلم آشکار در حق دین الله متعال و گفتن چیزی است که الله متعال آن را نگفته است. پس رژیمی که چنان فتوا را داده است، یک رژیم شیطانی است، ملاهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند و فتوای بر تایید آن می‌دهند، نیز فتوای شيطانی است.

…… ……..

وظيفه ما مسلمانان در برابر اين عمل شيطانی چیست؟

اولین وظیفه ما رد این گونه فرمان‌ها و فتواهای شيطانی به صورت عالمانه از طریق فضای مجازی است.

وظیفه دوم ما گرفتن روزه روز عرفه و تجلیل روز عید در خانه‌های ماست.

وظیفه سوم ما در صورت توان و کم بودن خطر به گونه آشکار گفتن حق در برابر چنین رژیم و ملاهای درباری آن است.

وظیفه چهارم ما این است که مقاومت مدنی و مقاومت مسلحانه را در برابر این رژیم ادامه دهیم تا گلم آن بر چیده شود و دیگر دین خدا را به بازیچه و استهزا گرفته نتوانند. الله متعال فرمود:

(ولئن سألتهم ليقولن إنما كنا نخوض ونلعب قل أبالله وآياته ورسوله كنتم تستهزؤون* لا تعتذروا قد كفرتم بعد إيمانكم إن نعف عن طآئفة منكم نعذب طآئفة بأنهم كانوا مجرمين [التوبة:65-66].

ترجمه: اگر [نسبت به اعمال ناهنجار و گفتار باطلشان] از آنان بازخواست کنی، قاطعانه می گویند: فقط شوخی وبازی کردیم! بگو: آیا خدا وآیات او و پیامبرش را مسخره می کردید؟

بگو: نسبت به اعمال و گفتارتان[عذرخواهی نکنید که ]عذرخواهی شما را پایه و اساسی نیست یقیناً شما پس از ایمانتان کافر شدید؛ اگر از گروهی از شما [که تابع و دنباله رو بودید] درگذریم، گروه دیگر را [که سردمداران برنامه های منافقانه بودند] به سبب آنکه همواره [در جامعه اسلامی] دست به جرم و خطا می زدند، قطعاً عذاب می‌کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا