مصاحبه ها

گفتگو با احمد مسعود؛ «استراتیژی جبهه را بازبینی کردیم و در همه جاه »حضور داریم

 

احمد مسعود در مورد نشست سازمان ملل متحد در دوحه گفت، هرتصمیمی که بدون حضور نماینده گان مردم افغانستان گرفته شود، نامشروع و غیرقابل قبول است.

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در گفت‌وگویی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی گفت که این جبهه پس از یک سال مبارزه نظامی با طالبان، استراتژی خود را بازبینی کرده است و اکنون چریک‌های این جبهه «در همه‌جا» حضور دارند. مسعود گفت: «با تجربه سال گذشته که موفقانه بود و صدمات فراوانی به طالبان وارد کردیم، عزیزان فراوانی را هم از دست دادیم. با تجربه گران‌سنگی که پیدا کردیم، در ماه‌های گذشته استراتژی خود را بازبینی کردیم و به استراتژی مناسب با شرایط و اوضاع دست یافتیم.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، از ارائه جزئیات بیشتر درمورد استراتژی جدید این جبهه خودداری کرد و آن را «جزئی از اسرار نظامی» دانست، اما اضافه کرد که با طرح جدید، جبهه مقاومت «ضمن جلوگیری از تعرض دشمن، دفاع خوب‌تری انجام می‌دهد».

احمد مسعود در پاسخ به این پرسش که جبهه مقاومت ملی افغانستان پس از ۲۰ ماه مبارزه با طالبان، در معادلات نظامی و سیاسی در چه جایگاهی قرار دارد، گفت: «پس از ۲۰ ماه مبارزه و تلاش، وسعت مقاومت تا غور و بدخشان و تخار و نورستان رسید. روزبه‌روز در حوزه‌های ضد طالبان اتحاد و انسجام بیشتری شکل می‌گیرد که این نوید خوشی برای سال جدید است.»

پس از سلطه طالبان بر افغانستان، چندین حزب سیاسی در تبعید و چندین گروه نظامی در داخل افغانستان اعلام موجودیت کردند. در میان جبهه‌های نظامی، تاکنون تنها درگیری‌‎های جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان علیه طالبان به‌صورت مستند منتشر شده است. از فعالیت بقیه جبهه‌هایی که ادعای مبارزه با طالبان می‌کنند، اسناد و شواهد قابل تاییدی منتشر نشده است.

بااین‌حال، پرسش‌های زیادی در رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که چرا جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان با مشترکاتی که دارند علیه طالبان متحد نمی‌شوند. پس از کشته‌شدن شش تن از مبارزان جبهه آزادی افغانستان در نبردی با طالبان در سالنگ، رهبران جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی، در پیام‌هایی بر اتحاد مبارزاتی علیه طالبان تاکید کردند. احمد مسعود در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون اقدامی عملی برای متحدشدن این دو جبهه انجام شده است یا خیر، گفت: «ما از ابتدا پیام اتحاد خود را در تمامی عرصه‌های سیاسی و نظامی به جبهات و جریان‌های ضد طالبان فرستادیم. اکنون نیز با صراحت اعلام می‌کنیم که همه ظرفیت‌ها باید متحد و یک‌جا حرکت کنند تا ضمانت پیروزی به مردم افغانستان داده شود.»

آیا جبهه مقاومت ملی در مبارزه علیه طالبان تنها مانده است؟

احمد مسعود در حاشیه سفرش به اتریش و پس از حضور در دومین دور نشست وین، به پارلمان اتریش رفت و با شماری از نمایندگان احزاب مختلف این کشور دیدار کرد. هارالد تروخ، از قانون‌گذاران اتریشی، در جریان ملاقات با مسعود، کمک به نیروهای دموکراتیک و مخالفان طالبان را در افغانستان ضرورتی فوری دانست و گفت که باید در این زمینه با همه دولت‌های اروپایی گفت‌وگو شود. تروخ اشاره کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، حتی یک‌بار از کمک نظامی به افغانستان سخن گفته است.

تروخ نقل قولی از امانوئل مکرون را این‌گونه بیان کرد: «امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت ما باید فکر کنیم که کمک‌ به افغانستان تا چه‌حد می‌تواند جدی باشد. مکرون گفت حتی ممکن است این کمک اسلحه باشد.»

تروخ اضافه کرد که اکنون [کمک نظامی به مخالفان طالبان] یک پرسش سیاسی است.

احمد مسعود در رابطه با صحبت قانون‌گذار اتریشی از کمک نظامی به نیروهای مخالف طالبان که از رئیس جمهوری فرانسه نقل کرد، گفت: «این سخن بیانگر این است که نگاه دولت‌های جهان به افغانستان ممکن است تغییر کند.»

به گفته مسعود، این یک نوید خوش است که مقاومت مردم افغانستان تنها نمی‌ماند، اما چنین قدمی نیاز به اقدام‌های محکم و تصمیم‌های قوی دارد. بااین‌حال، رهبر جبهه مقاومت ملی تصریح کرد که هرگونه کمکی به نیروهای مقاومت، تغییری در هدف و تصمیم مبارزه علیه طالبان ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است اسبابی شود برای سرعت‌بخشیدن به گام‌هایی که به‌سوی رسیدن به هدف برداشته می‌شود. او افزود: «توکل ما به خدا و مردم است، اما هر کمکی می‌تواند سببی برای رسیدن به هدف شود.»

«هر تصمیمی بدون حضور نمایندگان مردم افغانستان، غیرقابل قبول و نامشروع است»

سازمان ملل متحد نشستی را در روزهای یکم و دوم ماه مه در شهر دوحه، پایتخت قطر، ترتیب داده است که در آن از نمایندگان کشورهای مختلف جهان و به‌ویژه نمایندگان کشورهای منطقه دعوت شده است. در این نشست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز حضور دارد. پیش از این آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته بود که بحث درباره به‌رسمیت‌شناختن طالبان بخشی از دستورکار این نشست است. هرچند سخنگویان سازمان ملل متحد اخیرا بحث درباره به‌رسمیت‌شناختن طالبان را رد کردند، اما انتقادها از برگزاری این نشست درحال افزایش است.

احمد مسعود درمورد نشست دوحه گفت: «هر تصمیمی که در آن بدون حضور نمایندگان مردم افغانستان، درمورد سرنوشت افغانستان گرفته شود، فاقد مشروعیت، غیرقابل قبول و نادرست است.»

در نشست دوحه از هیچ‌یک از احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و جبهه‌های ضدطالبان دعوت نشده است. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۸ اردیبهشت‌ماه، گفت که از طالبان نیز در این نشست دعوت نشده است.

در واکنش به برگزاری این نشست، قرار است اعتراضاتی در شماری از شهرهای کشورهای اروپایی و آمریکا برگزار شود. معترضان از سازمان ملل متحد و دولت‌های جهان می‌خواهند که طالبان را به رسمیت نشناسند. احمد مسعود، در پاسخ به این پرسش که آیا نگران نیست که در نشست دوحه درمورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان تصمیم گرفته شود، گفت: «حتی فکرکردن درمورد به‌رسمیت‌شناسی طالبان برای مردم ما غیرقابل قبول است.»

مسعود افزود: «به آمنه محمد و افراد دیگری که اگر علاقه‌مند طالبان‌اند، پیشنهاد می‌کنم که بروند به افغانستان و یک هفته زیر حاکمیت طالبان زندگی کنند تا بدانند که مزه زندگی زیر سلطه تروریسم چگونه است.»

برگرفته از: independedfarsi

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا