تحلیل و تبصره سیاسی

چرا احمد مسعود؟

نویسنده: عبدالله فرزان

در این شب و روز موج گسترده‌ای از انتقادات و واکنش‌های منفی نسبت به عملکرد رهبری جبهه مقاومت و جناب احمد مسعود بالا گرفته است و از اینجا و آنجا دوستان و رقیب های سیاسی نسبت به وی نیش می‌زنند و از نا کجاهای دنیا نسخه نویسی میکنند و طرح‌های گوناگونی را پيشکش مینمایند. بدون شک بخشی از این انتقادها قطعاً بجا و قابل تأمل است، و باید رهبر جبهه برای اصلاح تشکیلاتی و ساختاری اقدام نماید و نسبت به این موارد اعلام موضوع کند.
اما نباید فراموش کنیم که شخص احمد مسعود ویژگی‌های و صفاتی دارد که وی را نسبت به سایر بزرگان، رهبران و مدعیان زعامت حوزه مقاومت یک سر و گردن بلندتر و برجسته‌ می‌سازد و امتیاز می‌بخشد و این ویژگی‌ها قرار ذیل است:

۱- وی سالم و مبرا از هرگونه فساد؛ فساد مالی و اخلاقی است. پاک دستی و پاک نفسی و سالم بودن وی از لغزش های اخلاقی و مالی در جامعه‌ی که هیچ یک از بزرگان سیاسی آن از این آفت و لغزش ها در امان نبوده و به اندازه توان شان دست های آلوده و نفس های صاحب غرض داشتند/ دارند، علت رسایی و نترسی صدایش در میدان سیاست است.

۲- از اعتبار و وجاهت بالای و بلندمرتبه اجتماعی، سیاسی و اخلاقی نسبت به سایر مدعیان قدرت و زعامت حوزه مقاومت بر خوردار است. مزیتی که دیگران از آن محروم و بی بهره اند و در بیست سال گذشته آنرا به هراج گذاشتند.

۳- وی موضوع دارد. چند پهلو و گنگ و مبهم سخن نمی گوید. پاکیزه از هرگونه آفت سیاسی و اجتماعی است و مثل سایر افراد و بزرگ‌نماهای جعلی که چند پهلو و گنگ و مبهم سخن پراکنی میکنند، آفتی ندارد و ترسو و بزدل نیست. سیاست را تکدی و گدائی نمی‌کند و زبان چاپلوسانه ندارد بلکه، موقعیت و وضعیت شفاف دارد و مخاطب‌ مشخص و دشمن معلوم‌دار. قسمی سخن نمی‌گوید که هم صحبتی کرده باشد و هم حرفی نزده باشد. صریح و واضح در مقابل همه اعلام موضوع دارد و جسورتر و شجاع به نمایندگی ملت و مردم خود دیدگاه‌های خود را بیان می کند.

۴- مستقل است. از پدری زاده شده که برای استقلال و آزادی مردمش جان داد و مکتب استقلال طلبی و فکر آزادی خواهی را از خود به میراث گذاشت. وی میراث‌دار همین مکتب و همین طرز تفکر است. همیشه در صحبت ها و سخنرانی هایش این موضوع را به تکرار یاد آور شده و علت ایستادگی و مقاومت امروزی را ادامه راه استقلال طلبی و آزادی‌ خواهی سلف صالح خود عنوان کرده و به آن تاکید نموده است.

۵- تحلیل دارد. با وصف این‌که جوان است اما از قوت و تحلیل بالا بر خوردار است. جریان شناسی دقیق سیاسی دارد و حال و آینده کشور را بی ابهام می‌بیند. نه درگیر تئوری توطئه است، و نه هم در قید شانه جنگی های داخلی، بلکه با تحلیل درست و حسابی در پی حل مشکلات کشور و مردمش است.

۶- اهل گفتگو و گفتگوباور است. دید تاکتیکی به گفتگو ندارد بلکه همیشه گفتگو را بسان استراتژی و راه حل مشکلات کشور دانسته و به آن تاکید کرده است. برهانش قاطع و موضوع گیری هایش روشن و واضح و آینده نگر است. از اینرو ترسی برای گفتگو ندارد و در مواجهه و مقابل با کسانی که حتی به خونش تشنه‌اند، با شجاعت و ادب خوب برخورد نمی‌نماید و همیشه طرفدار گفتگو و نشستن روی میز برای برقرار شدن آرامی در وطن خود است.

۷- داعیه‌دار وحدت و همدلی میان بزرگان حوزه مقاومت است. زمانی که همه بزرگان همانند دیو به جان هم افتادند و برای بدست آوردن مطامع سیاسی، اقتصادی و گروهی شان، با تیغ اختلاف رسن‌های محکم وحدت و اتحاد مردم را پاره و قطع کردند، وی ندای وحدت سر داد و همه را به تحاد دعوت کرد. بدون مبالغه و گزافه‌گویی وی داعیه‌دار همدلی و اتحاد است.

۸- جسارت و شجاعت کافی برای خدمت کردن به وطن خود را دارد. زمانی که همه فرار کردند وی بر خلاف روحیه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایستاد و با دست خالی ندای ایستادگی سر داد. اگر شجاعت نمی‌داشت، می‌توانست همانند ده ها انسان دیگر پا به فرار بگذارد و دَین خود را با اعلامیه نویسی اداء کند. اما شجاعت کرد و با درک همه مشکلات در مقابل همه توطئه‌های داخلی و خارجی یک تنه ایستاد و مبارزه تاریخی و سرنوشت ساز را رقم زد و در دل نا امید ها بذر امید کاشت.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا