مقالات اجتماعی

ورزش و زن

نویسنده: عبدالحفیظ منصور

روزی خواهد رسید که بشر درباره آن چه که امروز در باب ورزش صورت می گیرد؛ به داوری بنشیند آن گونه که اعمال جباران تاریخ را به نکوهش می گیرد،اعمال و رفتار ورزشی عصر حاضر را نیز به شدیدترین وجه تقبح نماید؛

آن چه به نام کشتی آزاد ،یا مبارزه آزاد صورت می گیرد چه تفاوتی با جنگ گلادیاتورها دارد که رومیان قدیم بر پا می داشتند ،یکدیگر را تکه پاره می کردند،در کجای آن انسانیت است،وبا اخلاق انسانی چه پیوندی می تواند،بر قرار کند؟

کوبیدن مشت بر سر و صورت یکدیگر بوسیله مشت زنان،از چه منظری قابل توجیه است؟جز این که شمار محدودی از تماشا چیان  سادیست را بوجد می آورد؟

آیا صرف هزینه های سرسام آور زیر نام فوتبال زیبنده بشری عاقل و خردمند است؟ اصل بازی درست. اما صرف این مبالغ که کشور هایی را می تواند،از فقر و مصیبت نجات دهد، در این بازی با چه محاسبه ی می تواند درست شمرده شود؟ خریداری یک بازی کن به ارزش چندصدمیلیون دالر، باید روز از سوی کودکان به مسخره گرفته شود، و نسل های آینده باید از شرم آب شوند، که پدران شان چه می کردند؟

پایه های تمدن امروز (غربی) بر ثروت و خشونت استوار است و این امر هم در دنیای سیاست ، هم در اقتصاد و بازرگانی نمود نمایان دارد، آموزش های عالی جز کسب ثروت و اعمال خشونت نمی شناسد، در هیچ دانشگاهی از مهر و محبت نمی گویند مضمونی در مورد عفو و گذشت تدریس نمی دارند،و چنین مواردی بنام خرافات یکسره رد شده است، و سرانجام جهان را به میدان رقابت میان جنگاوران خشن تبدیل کردند،که از در گیری میان دوتن در داخل میدان ورزشی تا رقابت قدرت های بزرگ در سطح جهانی ادامه یافته است،بشر که تا دیروز با چوب و چماق به جان هم می افتادند،در تمدن امروز جای ابزار های ساده را بم های میگاتنی گرفته است و ما دلخوش به این که متمدن تریم!

ورزش کاران امروز بیشتر قدرت عضلات خود را به نمایش می گذارند، و تحمل ضربات و شکنجه ها را بازتاب می دهند ، بدون تردید روزی باید مضمون و محتوای ورزش تغییر یابد ،تحمل پذیری ،عفو و مهربانی ،صبوری و بردباری، باید جای آن را بگیرد ورزش کاران در این عرصه ها توان خویش را به نمایش گذارند.خاصه این مساله باید مورد توجه مدافعان حقوق زنان بوده باشد،زیرا در میدان های ورزشی بخاطر ضعف عضلاتی زنان ،آن ها کمتر می توانند، به رقابت بپردازند از همین روست که بیشتر مدال های المپیک در گردن مردان آویخته می شوند.

و در نتیجه ادعای برابری حقوق زنان و مردان غیر عملی باقی مانده است،اما اگر موضوع رقابت از خشونت بیرون آورده شد، جای آن به لطف و مهربانی داده شد،نتیجه بر عکس خواهد بود که به سود زنان رقم خواهد خورد!

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا