اخبار افغانستان

نقش مشترک طالب و داعش در کشتار شیعیان افغانستان

سیمرغ، کابل: دیده‌بان حقوق بشر گفته ‌است؛ پس از تسلط طالبان در افغانستان گروه داعش، 13 حمله علیه هزاره‌های اهل تشیع افغانستان را به دوش گرفته است.
دید‌ه‌بان حقوق بشر روز سه‌‌شنبه ۱۵ سنبله/ شهریور، در گزارشی گفته است که پس از تسلط گروه طالبان، گروه  تروریستی داعش، ۱۳ حمله را بر مناطق شیعه نشین در سرتاسر افغانستان انجام داده که باعث کشته و زخمی شدن حدود ۷۰۰ تن شده است.در گزارش این سازمان گفته شده‌، سیاست‌های طالبان که براساس آن حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان نقض می‌شود، آسیب‌های ناشی از حملات تروریستی را تشدید می‌کند.
در این گزارش تصریح شده‌است که با بازگذشت طالبان به قدرت هزارهای افغانستان نگران‌های بیشتر در تامین امنیت شان دارند.یک باشنده استان بامیان به این سازمان گفته است: «طالبان هرگز هزاره‌ها را دوست نداشتند. آخرین باری که آن‌ها در قدرت بودند، بسیاری از ما را کشتند.»یکی از باشندگان مزار شریف و از خانواده قربانیان گفته است: «ما دیگر فرزندان خود را به مکتب نمی‌فرستیم و دکان‌های خود را زودتر می‌بندیم. مساجد نیز پس از حمله بسته شده است.»فرشته عباسی، محقق بخش افغانستان دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «از زمان تسلط طالبان، جنگ‌جویان مرتبط با  گروه داعش حملات وحشیانه متعددی را علیه  هزاره‌های اهل تشعیه در محل کار، مکتب، نماز و نشست های فرهنگی انجام داده‌اند و طالبان هیچ‌گونه واکنش جدی علیه این اعمال داعش نشان نداده‌اند..»او تأکید کرده است که طالبان مکلف اند تا از افراد در معرض خطر محافظت و به قربانیان حملات و خانواده‌های آنان کمک کنند.هم‌چنان در ادامه، محقق دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «رهبران گروه‌های مسلح ممکن است روزی به‌خاطر جنایات خود علیه هزاره‌ها و سایر جوامع با عدالت روبه‌رو شوند. مقام‌های طالبان که برای محافظت از اقلیت‌های مذهبی در برابر حملات اقدام نمی‌کنند، ممکن است در این جنایات سنگین شریک باشند.»گفتنی‌ست که با تسلط گروه طالبان بر افغانستان چندین حمله علیه شیعیان عمدتاً در مساجد و نهادهای  آموزشی این جماعت صورت گرفته‌است.

سالار ازادی

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا