اخبار افغانستان

وزیر پیشین معارف: طالبان با تبدیل مدارس عمومی به مدارس دینی، اکوسیستم آموزشی را خراب می‌کنند

سیمرغ، کابل: میرویس بلخی وزیر پیشین معارف افغانستان در گفتگو با یک رسانه‌ی هندی گفته است در حالی که طالبان دوام نمی آورند، آنان در حالی تخریب اکو سیستم معارف کشور هستند.
میرویس بلخی وزیر پیشین معارف افغانستان در گفتگو با “تی پرینت” رسانه‌ی هندی گفته است که نه تنها دستاوردهای 20 سال اخیر به تدریج سقوط کرده، بلکه یک فروپاشی کامل سیستم حکومتی رخ داده است. آقای بلخی با نگرانی از مسدود ماندن مکاتب دخترانه در افغانستان، گفته “طالبان با تغییر مدارس عمومی به مدارس دینی، اکوسیستم آموزشی کشور را به تدریج خراب می‌کنند.” وزیر پیشین معارف گفته در نظام طالبان هم دختران و هم پسران جوان از تعلیم و تحصیل محروم هستند.بلخی با ابراز نگرانی در مورد کیفیت آموزش در افغانستان گفت: “گسترش نفوذ مدارس راه را برای جذب بیشتر نسل جوان توسط شبکه های تروریستی هموار می کند.” او گفت: «به همین دلیل است که طالبان، زیرساخت‌های آموزشی افغانستان را تخریب می کنند.»وزیر پیشین معارف افغانستان گفته است که برنامه درسی فعلی توسط علمای دینی نوشته می‌شود و آنان در حال ارائه یک برنامه درسی جدید هستند که در مورد رادیکالیزه شدن بیشتر صحبت می کند. به گفته بلخی که دیگر در افغانستان زندگی نمی کند؛ طالبان، پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان در 15 اگست 20021، کشور را با “ناسیونالیسم، رادیکالیسم و قبیله گرایی” به عنوان ستون های الگوی حکومتی خود، اداره می کنند. میرویس بلخی وزیر پیشین معارف افغانستان در حالی این سخنان را مطرح کرده که ملا هبت الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان دستور داده تا صدها مدرسه دینی در سرتا سر کشور ساخته شود و خانواده‌ها نیز اطفال شان را به مدارس بفرستند که جامعه به کمبود ملا مواجه شده است.
مقامات محلی طالبان نیز در شماری از استان‌های کشور مردم را تشویق کرده اند که اطفال شان را به مدرسه بفرستند. والی این گروه در بامیان گفت که از حضور گسترده اطفال در مدارس  متاسف است در حالیکه مدارس دینی خالی از حضور ملابچه است. از جانب دیگر ملاحسن آخوند ریس الوزرا طالبان در سخنانی گفت:”تا من زنده‌ام دروزه شر و فساد(مکاتب دخترانه) باز نخواهد شد”. رسانه‌ها گزارش کرده اند که 5 مقام ارشد طالبان در کنار رهبر این گروه مخالف بازگشایی مکاتب دخترانه هستند. وزیر پیشین معارف افغانستان در بخش دیگر از سخنان خود در مورد جبهه مقاومت ملی افغانستان صحبت کرده و گفته که این جبهه در آینده قدرت و مشروعیت بیشتری در میان مردم به دست خواهد آورد. میرویس بلخی، همچنان افزوده که مقاومت های مسلحانه و مدنی در برابر گروه طالبان در افغانستان شکل گرفته و این گروه کمتر از دور قبلی شان دوام خواهند کرد. آقای بلخی از افزایش مقاومت های مسلحانه تحت رهبری احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود در استان‌های بغلان، بدخشان، تخار، بلخ و فاریاب گفته و افزوده  که جبهه مقاومت در حالی جذب بیشتر نیروی است و مردم نیز علاقه‌مند جذب شدن در صف جبهه و جنگیدن علیه طالبان، هستند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا