معرفی شخصیت ها

فرمانده مسلم از یاران نزیک به قهرمان ملی در گذشت

سمیرغ به نقل از صدای‌افغانستان، کابل: فرمانده مسلم حیات از فرماندهان برجسته جهاد و مقاومت افغانستان و از یاران نزدیک به احمد شاه مسعود، یک‌شنبه 27 حمل/ فروردین در دیار غربت در شهر لندن پایتخت انگلستان درگذشت.

فرمانده مسلم حیات، مشهور به “قومندان مسلم” در سال 1341 هـ ش در روستایی جنگلک مرکز استان پنجشیر زاده شد. او که از هم‌روستایی‌های احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افعانستان بود، در روزهای نخست جهاد علیه شوروی در سال 1358 به صف مجاهدین به فرماندهی احمدشاه مسعود پیوست.

FB IMG 1681697687113

فرمانده حیات، در آن زمان تا صنف دوازدهم درس خوانده بود و از استعداد و توانای‌های خاصی برخوردار بود و پس از تعلیمات نظامی و با لزوم دید احمدشاه مسعود به حیث فرمانده قرارگاه “ملسپه” تعیین شد و سپس فرماندهی قطعه مرکز به او سپرده شد.

او با توانمندی منحصر به فردی که داشت توانست از افراد قابل حساب و خاص احمدشاه مسعود محاسبه شود.

پس از سقوط دولت کمونیستی و روی کار آمدن دولت اسلامی به رهبری پروفیسور استاد برهان الدین، او مسئول امنیت مهمانان خارجی و شخص احمدشاه مسعود وزیر دفاع دولت اسلامی را عهده دار شد.

این فرمانده نیک نام، مسئول امنیتی مذاکره بین نماینده تام الاختیار استخبارات نظام شوروی و احمدشاه مسعود بود که مذاکره مذکور منجر به آتش بس بین نیروهای ارتش سرخ و مجاهدین شد.

فرمانده مسلم حیات، مسئولیت امنیت یک مذاکره خطرناک و تاریخی دیگر (ملاقات احمدشاه مسعود با طالبان) را به دوش گفت و این ملاقات در استان میدان وردک، در ساحه زیر کنترول طالبان صورت گرفت و احمدشاه مسعود با فرمانده مسلم و چند تن دیگر از محافظانش به ملاقات طالبان رفت.

فرمانده حیات در دوران مقاومت نخست مسئولیت استخبارات خارجی جبهه مقاومت ملی را به دوش داشت و روابط جبهه را با خدمات ویژه کشورهای خارجی تنظیم می‌کرد و در سال 1998 مسعود را در سفر به ایران همراهی کرد.

وی پس از سقوط طالبان به سمت اتشه نظامی سفارت افغانستان در لندن منصوب شد و پس از پایان ماموریت خود به عنوان مشاور امنیتی در یک شرکت انگلیسی که با کشورهای آسیا میانه کار می‌کرد، همکاری داشت.

او را همسنگرانش فرمانده خوش‌نام، شجاع با درایت و مستعد عنوان کردند.

گزارشگر: سالارآزادی

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا