اخبار افغانستان

طالبان 14 جوان را در شهرستان رخه بازداشت کردند

سیمرغ،پنجشیر: گروه طالبان، بازرسی خانه‌به‌خانه را در شهرستان رخه استان پنجشیر راه اندازی کرده و دست‌کم 14 جوان را بدون هیچ دلیلی بازداشت و به جای نامعلومی انتقال داده، اند.
منابع محلی امروز چهارشنبه، 30 سنبله/ شهریور، به سیمرغ، می‌گویند گروه طالبان، شب گذشته به روستای بخشی‌خیل و مرکز شهرستان رخه، یورش برده و به بازرسی خانه‌های مردم، پرداختند. به گفته منابع، نیروهای طالبان، 14 تن از باشندگان این دو منطقه را که اکثریت شان جوانان هستند، بازداشت و به جای نامعلومی انتقال داده، اند.
منبع می افزاید پیش از این نیز طالبان در منطقه رحمان‌خیل، که از مربوطات شهرستان بازارک، مرکز استان پنجشیر، می‌شود نیز خانه‌های مردم را بازرسی کرده اند. به گفته منابع گروه طالبان ده‌ها خانواده را در شهرستان دره نیز از خانه های شان بیرون کرده و به کوچ اجباری وادار کرده اند.
یک تن از اهالی  شهرستان رخه، که نخواست نامی از وی در این گزارش به نشر برسد به سیمرغ می‌گوید پس از نبرد های اخیر در استان پنجشیر، طالبان به ازار و اذیت مردم پرداخته اند و شمار زیادی را به شدت لت و کوب، زندانی و تیر باران کرده اند.
این در حالی است که گروه طالبان در دو روز گذشته 60 خانواده را از منطقه عبدالله‌خیل شهرستان دره، وادار به ترک خانه‌های شان کرده اند؛ به قول منابع اکثریت این خانواده‌ها از بستگان فرمانده ملک و قومندان خنجرخان از فرماندهان جبهه مقاومت ملی هستند که چند روز پیش در نبرد با طالبان، شهید شدند.
یک تن از اهالی منطقه عبدالله‌خیل به اسم مجیب خان به خبرگزاری صدای افغانستان گفت: “بیشترین کسانی که از منطقه عبدالله خیل مجبور به کوچ اجباری شده اند ار روستاهای ده پیتاب، منجنستو، کنسار و تنخو، بوده اند.”
در همین حال گفته می‌شود گروه طالبان شماری از ساکنین شهرستان پریان را نیز به زور کوچ اجباری داده اند و تا هنوز جزییاتی از این کوچ اجباری، در اختیار ما نیست.
شماری از ساکنان پنجشیر در تماس با  خبرگزاری صدای افغانستان می‌گویند هر باری که طالبان در نبرد با نیروهای جبهه مقاومت ملی، به شکست مواجه می‌شوند بالای مردم ملکی فشار میاورند و به بازداشت و شکنجه خود سرانه می‌پردازند.
قابل ذکر است یونما نیز در گزارشی شکنجه و تیرباران شدن اسیران و غیرنظامیان را از سوی طالبان، در پنجشیر، تایید کرده و گفته است این اعمال طالبان را زیر نظر، دارد.
چند روز پیشتر نبردهای سختی میان نیروهای جبهه مقاومت و طالبان در شهرستان رخه، دره و شابه به وقوع پیوست که منجر به تلفات سنگین برای طالبان شد.
به نقل از گزارشات، ملا عبدالقیوم که به تازگی از سوی رهبرگروه طالبان، مسول جنگ پنجشیر و اندراب گماشته شده بود نیز در نبرد های پنجشیر با معاونش، کشته شد.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا