اخباراخبار افغانستانفرهنگ و ادبیاتمقالات

دو روز تا نوروز؛ باشنده‌گان بلخ خواستار برگزاری جشن رسمی‌اند

شماری از باشنده‌گان شهر مزارشریف در صحبت با روزنامه ۸صبح تاکید دارند که در ۴۰ سال گذشته ناامنی‌ها و کشتار، خوشی‌های مردم را از آنان گرفته است و نباید خوشی‌های مناسبتی هم از آنان گرفته شود. در همین حال  مسوولان شهرداری مزارشریف از آماده‌گی‌ها برای پذیرایی مهمانانی که از ولایات دیگر به این شهر در آستانه فرارسیدن نوروز سفر می‌کنند، خبر می‌دهند؛ اما در مورد جزییات برگزاری مراسم رسمی چیزی نمی‌گویند.

دو روز دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ باقی مانده است. شماری از ساکنان بلخ به همکاری کارمندان شهرداری مزار شریف مصروف پاک‌کاری شهرند. در گذشته همه‌ساله مراسم جشن نوروز به‌گونه رسمی در ولایت بلخ با حضور پرشور مردم و مقام‌های بلندپایه حکومت برگزار می‌شد؛ اما امسال ظاهراً از برنامه‌های سال گذشته خبری نیست. با وجودی که دو روز دیگر به سال نو باقی مانده است، اما هنوز مشخص نیست که این روز گرامی داشته می‌شود یا خیر. خواست ساکنان بلخ اما برگزاری جشن نوروز همانند سال‌های گذشته است.

 

download

جمعه‌الدین، یکی از ساکنان ولایت بلخ است. وی گفت که سال‌های زیادی را در جنگ و ناامنی سپری کرده است و با این حال نیاز به روزهای خوشی هم دارد. این باشنده بلخ افزود: «خودم شخصاً می‌خواهم مراسم نوروز مانند سال‌های گذشته برگزار شود؛ اما این تصمیم به دست بزرگان است. خواست مردم این است که جشن میله گل سرخ برگزار شود.»

در همین حال حال مسوولان شهرداری مزارشریف از آماده‌گی‌ها برای پذیرایی مهمانانی که از ولایات دیگر به این شهر سفر می‌کنند، خبر می‌دهند. قدرت‌الله طارق، شهردار مزارشریف، گفت که تمامی آماده‌گی‌ها برای نوروز گرفته شده است. طارق اما در مورد برگزاری جشن رسمی نوروز چیزی نگفت. شهردار بلخ تصریح کرد: «مردم از تمام افغانستان برای تفریح و سیاحت به ولایت بلخ می‌آیند و ما برای پذیرایی مهمانان آماده‌گی‌های لازم را گرفته‌ایم، اما درباره برافراشتن جهنده چیزی گفته نمی‌توانیم؛ چون از سوی مقامات مرکزی برای ما تاکنون حکم نشده است. هرگاه هدایتی برای ما داده شد، با مردم شریک خواهیم ساخت.»

جشن گل سرخ و «جهنده بالا» از برنامه‌های رسمی و بزرگ است که در نوروز سال‌های گذشته با حضور هزاران نفر برگزار می‌شد. مراسم «جهنده بالا» طوری است که در اولین ساعات آغاز بهار، علم بزرگی که در حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد، در زیارتگاه منسوب به حضرت علی در مراسم ویژه‌ای بر افراشته می‌شود. این علم چهل روز برافراشته می‌ماند و به همین دلیل برخی معتقدند که نوروز در مزار شریف چهل روز است. پاک‌کاری منازل، تهیه لباس جدید، تهیه هفت میوه، پختن سمنک و بردن ماهی و جلبی به نامزدان، از کارهای دیگر است که بیش‌تر در آستانه ورود نوروز انجام می‌شود.

در سال‌های گذشته، در آستانه ورود نوروز، کار کسبه‌کاران در شهر مزارشریف رونق می‌‎گرفت؛ اما امسال مشکلات اقتصادی و محدودیت‌ها این رونق را از بلخ گرفته است. عبدالمتین در شهر مزار شریف ماهی‌پزی دارد. وی می‌گوید که بیش‌تر جوانانی که نامزد هستند، در نوروز به خانه نامزد خود ماهی و جلبی می‌برند. عبدالمتین می‌افزاید که از یک هفته به این‌سو فروشاتش بیش‌تر شده است؛ اما چون وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست، مردم کم‌تر خرید می‌کنند. به گفته این ماهی‌پز، کسانی که در سال‌های گذشته ۱۰ کیلو ماهی می‌بردند، اکنون پنج کیلو خریداری می‌کنند.

تردید در برگزاری جشن رسمی نوروز در حالی وجود دارد که رسانه‌ها به نقل از سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر گزارش کرده‌اند که او نوروز را جشن «غیراسلامی» خوانده است. با این حال تا‌کنون حکومت سرپرست به‌صورت رسمی تجلیل از نوروز را منع قرار نداده است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا