مقالات اجتماعی

دورنمای رمضان

نویسنده: کمال الدین حامد

بخش شانزدهم

درباره شب قدر

( بارویکرد به سورۀ قدر)

ـــ حدأکثری تعیین شب قدر :

از اکثر قراین اینطور مستفاد میشود که شب قدر در ماه رمضان است و به لحاظ معرفت شناختی ظن قریب به یقین نشاندهندۀ همین امر است .

اما رمضان هم یک ماه کامل است و معمولا دارای سی شب و شب قدر هم که مسلما یک شب است مصادف با کدام شب از شب های رمضان میباشد ؟

قراین برگرفته از احادیث نشان میدهد که باید در دهه سوم رمضان قرار داشته باشد و قرآن خود دراین امرساکت است و طبعا قراین بدست آمده از روایات با مقایسه قراین خود قرآن د رجایگاه ضعیف تری قراردارد .

درنتیجه میتوان گفت که شب قدر به گمان قریب به یقین درماه رمضان قراردارد و به گمان غالب دردهۀ سوم رمضان میباشد . نقل اعتکاف و شب زنده داری پیامبراکرم دردهۀ سوم که از طریق احادیث ثابت است، نشاندهندۀ قرارداشتن شب قدر در دهۀ اخیر میباشد .

به لحاظ جایگاه خاصی که عدد تاق درفرهنگ اسلامی دارد، این شب شب تاق خواهد بود . بیست ویکم، بیست و سوم، بیست وپنجم، بیست وهفتم و بیست و نهم .

ـــ چرا؟

آیا پروردگارنمیتوانست تاریخ دقیق شب قدر را که این همه از آن یادکرد، بیان مینمود ؟

مسلما که میتوانست . ولی دو پیامد مثبتی را که الحال دارد آنوقت نمیداشت :

یک ، عبادت پرستش آگاهانه و از روی عشق میباشد نه انجام مأموریت خشک برای بدست آوردن مزد . تعیین و طبقه بندی بسیاری از عبادات درعین حالیکه تبارز صورت إجرایی شریعت اسلامی میباشد، معنای عبودیت را زیرشعاع قرارداده است و مؤمنان به صورت ماشینی به إجرای اتوماتیک شعایر میپردازند و به آگاهی معنوی کمتر میرسند که درنتیجه ما هم عبادت داریم و هم جنایت برای اینکه اکثریت قریب به اتفاق رشوت خواران، قاچاقبران، رشوت خواران و سایرجنایت کاران دیگر هم دست به این جنایات میزنند و هم اهل نماز وروزه اند .

خداوند خواست تا این امر در شب قدر پیش نیاید وشب قدر با این عظمت گرفتار شعارگرایی مزمن نگردد و با بارمعنوی خود همانطورمورد عشق وعلاقه بندگان قرارداشته باشد .

دو، عبادات که تاریخ معین دارند ضرورت به تلاش و جستجو ندارند بلکه با رسیدن زمان آن مردم به آن میپردازند ولی د ر شب قدر این منوال در نظر گرفته نشده است بلکه برای راه اندازی تلاش بندگان بخاطر یافتن آن، تاریخ معینی برایش در نظر گرفته نشده است .

مؤمن درجستجوی حق وحقیقت بیشتر است و این جستجو هم عبادت است و هم معرفت . باید برای یافتن شب قدر تلاش صورت گیرد که از یک جانب هرشب، شب قدر گردد تا قدرش بدانی و از طرف دیگرآگاهی بندگان نسبت به هدفی که نصب العین تلاش شان است، بالا رود و از روی آگاهی از شب قدر پذیرای شود برای اینکه ما میخواهیم درمقدرات یک سالۀ ما تغییر مثبتی رخ دهد وخود نیز باید از آگاهی به مسئولیت ها و قدرت خویش غافل نباشیم .

ـــ شب قدر یعنی چه ؟

شب قدر شب شکر است برای اینکه بزرگترین نعمت پروردگار دراین شب نصیب بندگان گردیده است که قرآن است .

قرآن سرآمد تمام نعمت ها و إتمام حجت پروردگار نسبت به بشریت میباشد وباید همه ساله این سال شب یا سال روز گرامی داشته شود .

شب قدر شب برکت است برای اینکه این شب از نزول قرآن برکت یافته است ( إنا انزلناه فی لیلة مبارکة ) شبی که مبارک است و میمون .

باید ازبرکات این شب مستفید شد و محروم نماند .

ادامه دارد …

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا