اخبار افغانستان

ده‌ها منتقد در زندان طالبان؛ منابع: اکثریت شکنجه شده‌اند.

سیمرغ، کابل: براساس گفته‌های منابع موثق شماری از نویسندگان، فعالان جامعه‌مدنی، فعالان حقوق زن که قبلن توسط استخبارت طالبان بازداشت شده‌بودند تا اکنون در بی سرنوشتی در زندان‌های این گروه تحت شکنجه هستند.

گروه طالبان در یک ماه‌گذشته چندین تن از استادان دانشگاه، فعالان جامعه مدنی، خبرنگاران و فعالان حقوق زن را بازداشت کردند که تا اکنون در زندان این گروه به سر می‌برند. به نقل از منابع معتبر اکثر این منتقدین طالبان در زندان‌های این گروه به شدت شکنجه شده‌اند و در وضعیت ناگواری به سر می برند.

به گفته‌ای منابع، از سرنوشت شماری دیگر بازداشت شدگان هنوز اطلاعات در دست نیست و خانواده‌های‌شان با مراجعه پی‌درپی به نهادهای نظامی طالبان هیچ اطلاع از سرنوشت آن‌ها دریافت نکرده‌اند.

نرگس سادات فعال حقوق زن، الهه دلاورزی دانشجو، مرتضی بهبودی خبرنگار، اسماعیل مشعل استاد دانشگاه، موسی شاهین آوازخوان، ذکریا اصولی نویسنده و ده‌ها تن دیگر به جرم انتقاد علیه گروه طالبان بازداشت شده‌اند که تا اکنون در زندان طالبان به سرمی‌برند.

نرگس سادات، از اعضای جنبش معترض زنان، چند روز پیش از شهرکابل بازداشت کرده اند که تاکنون از سرنوشت او خبری نیست.

هم‌چنان الهه دلاورزی دانشجوی دانشگاه طبی کابل که به جبر به نکاح سعید خوستی سخن‌گوی سابق طالبان در آمده و از سوی  او شکنجه شده بود، به دلیل شکایت در رسانه‌ها از پاکستان بازداشت و به کابل منتقل شد که تا اکنون نوشت او خبری نیست.

منابع به خبرگزاری صدای افغانستان گفتند که طالبان به خانواده دلاورزی هشدار داده اند که با رسانه‌ها گفتگو و صحبت نکنند.

یکی دیگر از بازداشت شدگان ذکریا اصولی، نویسنده‌ چندین اثراست که در  10 حوت/ بهمن، از نزدیک خانه‌اش با خشونت بازداشت و به زندان ریاست 40 استخبارات طالبان انتقال داده‌شد که از سرنوشت‌اش اطلاعات موثق در دست نیست.

آقای اصولی رساله‌ای در مورد توافقنامه دوحه که میان طالبان و امریکا منعقد شده بود نوشته است و گفته می‌شود، طالبان او را به اتهام انتقاد از عمل‌کرد این گروه بازداشت کردند.

همچنین موسی‌شاهین آوازخوان، در 10 حوت/ بهمن، از منطقه خیرخانه شهر کابل از خانه‌اش با ضرب شتم به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت، نخست به پنجشیر انتقال داده شد که به گفته‌ای منابع سه روز قبل از پنجشیر به ریاست 40 استخبارات گروه طالبان در کابل، انتقال منتقل شده است.

یکی از نزدیکان شاهین به خبرگزاری صدای افغانستان گفته‌است؛ طالبان به اعضای فامیل‌اش اجازه نمی دهند که با او دیدار کنند.

از سوی دیگر اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه و از منتقدین سرسخت طالبان، 13حوت / بهمن، هنگام توزیع کتاب به دختران از منطقه دهبوری شهر کابل توسط استخبارات گروه طالبان بازداشت و به جای نامعلومی انتقال داده شد. تا کنون از سرنوشت این استاد دانشگاه هیچ اطلاعی نیست. آقای مشعل قبل از بازداشت در یک گفت‌گویی تلویزیونی در واکنش به بستن مکاتب دخترانه توسط طالبان، مدرک کارسناسی ارشد خود را پاره کرده بود.

گفتنی‌است که چندین تن دیگر از نویسندگان، استادان دانشگاه، خبرنگاران و فعالان حقوق زن به جرم انتقاد از عملکرد گروه طالبان زندان  استخبارات گروه طالبان در بی سرنوشتی به سر می‌برند که حتی به خانواده آن‌ها نیز اجازه دنبال قضیه آن‌ها را ندارند.

از زمان که گروه طالبان قدرت را به دست گرفته‌اند صدها شهروند کشور را به بهانه‌های مختلف بازداشت کردند که این عملکرد طالبان واکنش‌های جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری را در پی‌داشته‌است، اما طالبان هیچ‌گاه به اعلامیه‌های نهادهای جامعه جهانی توجه نکرده و به بازداشت و تیرباران مخالفان و منتقدان خود ادامه داده‌اند.

سالارآزادی

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا