اخبار افغانستان

ده‌ها آموزگار از دانشگاه‌های دولتی کناره گیری کردند

سیمرغ، کابل: در ادامه واکنش ها به تعلیق آموزش دختران از سوی طالبان، بسیاری از آموزگاران از سمت شان در دانشگاه های دولتی و خصوصی استعفا کرده اند.
گروه طالبان روز گذشته 29 قوس /آذر، طی یک مکتوب رسمی به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی از آن‌ها خواست است از این پس اجازه آموزش دختران را ندارند که این تصمیم طالبان با واکنش های تند شهروندان کشور رو برو شده است.
پس از گذشته یک روز از تعلیق آموزش دختران در افغانستان تا کنون شماری زیادی از استادان دانشگاه‌های دولتی از استان تخار،کندز، بامیان، کابل، هرات، پنجشیر و شماری دیگر از دانشگاه های دولتی دیگر از سمت شان استعفا کرده و این کناره گیری شان را در شبکه های اجتماعی همرسانی کردند و از این اقدام طالبان اعلام نا رضایتی کرده و آن را خشونت در برابر زنان خوانده اند.
در کنار استادان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور، شماری از آموزگاران مراکز آموزشی نیز از تعلیق فعالیت های آموزشی شان خبر دادند.
جاوید موند استاد دانشگاه کابل در جریان یک برنامه زنده روز گذشته 29 قوس استعفای خود را اعلان کرد. او در جریان صحبت‌های خود گفت که من از چهار سال بدینسو در دانشگاه های مختلف کابل تدریس کرده ام اما امروز که خواهرانم نمی‌توانند به دانشگاه بروند من هم حاضر نیستم به تدریس ادامه بدهم.
سید ولی الحق مشفق استاد فزیک دانشگاه تخار در صفحه فیسبوک خود نوشته است وی نیز در اعتراض به این تصمیم طالبان استعفا خود را اعلان می‌کند.
تا کنون از استعفای 1 استاد دانشگاه کندز، 1 استاد دانشگاه تخار، 4 استاد دانشگاه در بامیان، 1 استاد دانشگاه در پنجشیر، 13 استاد دانشگاه در کابل، 2 استاد دانشگاه در هرات استعفای شان را در شبکه‌های اجتماعی همرسانی کرده اند.
تصمیم گروه طالبان برای تعلیق آموزش دختران با واکنش های داخلی و بین المللی مواجه شده است از جمله انتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد و همچنان نهاد های حقوق بشری سازمان همکاری اسلامی و کشور های دور و نزدیک این کار طالبان را محکوم کرده

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا