اخبار افغانستان

در نان شهروندان تغییر بیارید نه در نام شهرها

سیمرغ، کابل: گروه طالبان در تازه‌ترین تصمیم خود نام شهرچاریکار مرکز استان پروان را به اسم امام ابوحنیفه تبدیل کردند که واکنش‌های شدید را در پی‌داشته‌است.
بربنیاد گزارش‌های رسانه‌های داخلی،  گروه طالبان روز پنج‌شنبه 25 قوس/آذر، در یک نشست خبری به دستور ملا هبت الله رهبر این گروه نام شهرچاریکار مرکز استان پروان را به نام امام ابوحنیفه مسما کردند  و این کار طالبان در رسانه‌های اجتماعی واکنش‌های شدید را در پی‌داشته‌است.
محمد اکرام اندیشمند نویسنده و پژوهش‌گر کشور، در صفحه فیسبوک‌اش نوشته‌است که «تغییر نام شهرها و مکان‌ها در افغانستان تجربه خوبی نیست» او افزوده‌است؛ چاریکار نام تاریخی و آشنا برای همه مردم کشور و نسل اندر نسل است.
آقای اندیشمند علاوه کرده‌است؛

امام اعظم در قلب مردم به خصوص پیروانش جای دارد حرمت گذاری به این امام بزرگ و مذهب اعتدالی و خردگرایانه او به پیروی از روش اعتدالی  و خرد ورزانه‌اش بر می‌گردد، نه با تغییر نام چاریکار و این یا آن شهر به نام او.
هم‌چنان این پژوهش‌گر، تاکید کرده است که امام اعظم قائل به “رای”  بود وقیاس و استحسان در مذهب او اصل چهارم پس از قرآن  وسنت و اجماع است و او با پدید تکفیری مخالف بود و هیچ کس از اهل قبله  را تکفییر نمی کرد.
فضل الهادی وزین پژوهش‌گری دینی نیز به این تصمیم  گروه طالبان واکنش نشان داده‌‌ و در برگه فسبوک‌اش نوشته است که تغییر شهر چاریکار مرکز استان پروان، به اسم امام اعظم مبنی استوار شرعی، عقلی  و مردمی ندارد و نباید نام شهر چاریکار تغییر داده‌شود.
آقای وزین تصریح کرده‌است که چاریکار نام کهن تاریخی و شهری است که در منابع کهن تاریخی و جغرافیایی تاریخی درج بوده و امروز مرکز استان پروان است. او در ادامه گفته‌است «تسمیه شهر به نام کسی نه مستحب است، نه سنت موکد، نه واجب و فرض و در هیچ اولویت قرار ندارد و اگر مردم به آن راضی نباشند کراهیت و اشکال شرعی نیز وجود دارد».
آقای وزین در ادامه این نوشته تاکید کرده که تغییر نام‌های تاریخی شهرها در افغانستان سابقه و تجربه‌ی خوبی نیست و داوام

نیافته است. این پژوهش‌گر دینی اضافه کرده‌است: « حفیظ الله امین به زور نام شهر جلال آباد را به ترون شار تغییر داد، اما نه تنها این نام مورد پسند مردم قرار نگرفت و جلال آباد هم ترون شار نشد.
مولوی حبیب الله حسام رییس مجموعه علمایی افغانستان، در رشته تویتی نوشته‌است: از مذهب امام ابوحنیفه تا کنون نان خوردید و تجارت سیاسی نمودید و پیروان‌شان را کشتید و اموال آن‌ها را غارت و آبری‌شان را دریدید.
آقای حسام در ادامه گفته‌است، مذهب تسامح، اعتدال  را تکفیری، بدعتی، منحرف، افراطی و سفاک معرفی نمودید؛ پس وطن امام را به نام‌اش مسما کردن چه؟
استاد غلام الدین کلانتری استاد دانشگاه  و نویسنده کشور، در برگه فیسبوک‌اش به تغییر نام شهر چاریکار واکنش نشان  داده و نوشته است که نام امام ابوحنیفه را تا سطح بازار کوچکی پایین آوردن، بی تردید کاستن از جایگاه علمی این امام است، این‌گونه تصمیم عجولانه و نا عاقبت اندیشانه هیچ سود مادی و معنوی به اسلام و مسلمانان ندارد.
هم‌چنین آقای کلانتری تاکید کرده که سیر کردن شکم مردم در اولویت قرار دارد نه تغییر فربینده نام‌ها.
گفتنی‌است پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، این گروه نام‌ مکان های عمومی و علمی را به اسم افراد و اشخاص مربوط به خود مسما کردند و هم‌چنان تمام تابلوی های شهرها را که به زبان پارسی بود به پشتو تغییر داده‌اند.
سالار آزادی

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا