اخبار افغانستان

جنون مذهبی طالبان؛ کشتار دسته جمعی اعضای یک خانواده‌ی شعیه

سیمرغ، کابل:  حمله گروه طالبان به یک خانه مسکونی در استان دایکندی که در آن زنان و کودکان کشته شدند باعث واکنش‌های گسترده در داخل و بیرون از کشور شده و این عملکرد طالبان و حشیانه و جنایت ضد بشری خوانده شده است.

نیروهای طالبان دو روز پیش در حمله به روستای سیوک در استان دایکندی، تمامی اعضای یک خانواده هزاره را به شمول زنان و اطفال تیرباران  کردند. منابع می‌گویند 13 تن به شمول 4 کودک از سوی طالبان به گونه دسته جمعی کشته شده اند. طالبان پس از تیرباران اعضای این خانواده، بر بام خانه آنان نماز خواندند. این خانواده هزاره و شیعه بودند.

یونسف یا سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، ضمن همدردی با قربانیان این حادثه، از طرف های درگیر در افغانستان خواسته که طبق قوانین بین المللی در حمایت از کودکان و غیری نظامیان عمل کنند.

طالبان تمامی اعضای این خانواده را به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی افغانستان، تیرباران کردند؛ در حالیکه نزدیکان این خانواده می‌گویند آنان با هیچ جریان سیاسی و یا نظامی در ارتباط نبودند.

جبهه مقاومت به رهبر احمد مسعود، نیز به این کشتار دسته جمعی در منطقه هزاره نشین افغانستان واکنش نشان داده و کشتار جمعی اعضای این خانواده را در استان دایکندی، جنایت ضد بشری خوانده است.

صبغت الله احمدی سخنگوی جبهه مقاومت ملی در رشته تویتی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته تا هیات ویژه را برای بررسی این جنایت به منطقه بفرستند.

امرالله صالح معاون پیشین ریاست جمهوری، در صفحه فیسبوک خود هجوم نیروهای طالبان به یک روستای در دایکندی را وحشیانه خوانده و گفته نیروهای جهل و متعب طالبان در حمله به یک خانه تمامی اعضای یک خانواده را کشته اند، او این عملکرد طالبان را قومی و انتقام جویی از هزاره ها خوانده است.

شهروندان افغانستان و فعالین شبکه های اجتماعی نیز به این قتل عام غیری نظامیان واکنش نشان داده و از سازمان های حقوق بشری درخواست کرده اند که این جنایت طالبان مورد بررسی قرار بگیرد.

سهراب کابلی، فعال اجتماعی در گفتگو با  سیمرغ، گفت: ” قتل دسته جمعی یک خانوده شیعه در استان هزاره نشین دایکندی، توهین و تحقیر به جامعه هزاره و شیعه است.” او به این باور است که طالبان اعضای این خانواده را به دلیل شیعه بودند با بی رحمی تیرباران کرده و بر خانه آنان نماز خوانده اند.

گروه طالبان پس از مسلط شدن در افغانستان صدها غیر نظامی به شمول زنان، کودکان، نظامیان، سابق را در مناطق مختلف افغانستان تیر باران کرده اند و در اکثر موارد از جنایات خود فلم ضبط کرده در شبکه های اجتماعی نشر کردند تا در جامعه وحشت ایجاد کرده باشند.

این کار طالبان بارها از سوی نهاد های حقوق بشری و جهان محکوم شده است این نهاد ها از طالبان خواسته اند تا به حقوق بشر و اقلیت های قومی احترام بگذارند، اما گروه طالبان تا هنوز توجه به این خواسته های جهان نکرده اند.

چند روز پیشتر رینا امیری نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای زنان افغانستان، در واکنش به شلاق زدن 14 تن در استان کنر گفت که طالبان در حال سرکشی از جهان اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا