اخبار افغانستان

تناقض در گفتار طالبان و پاکستان؛ هدف سفر مقامات نظامی پاکستان چه بود؟

سیمرغ، کابل: درحالیکه حملات تحریک طالبان پاکستانی” تی تی پی” به گونه بی پیشینه در پاکستان افزایش یافته خواجه آصف وزیر دفاع و ندیم احمد نجم ریس آی اس آی در راس هیأتی برای جستجوی راه حل به کابل آمدند و با مقامات طالبان دیدار و گفتگو کردند.
چاشت روزچهارشنبه، 3 دلو /بهمن، دفتر رسانه‌های ملاعبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریس الوزرا تصاویری از حضور دو مقام ارشد نظامی پاکستان و هیأت همراه شان به نشر رساند. در تویتی که از سوی دفتر ملاعبدالغنی برادر به نشر رسید گفته شده که معاون اقتصادی ریس الوزرا در دیدار با هیأت پاکستانی در مورد تقویت روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور صحبت کرده و گفته است که نباید مناسبات سیاسی روی روابط تجارتی تاثیر بگذارد.
این هیأت نظامیان ارشد پاکستان با معاون اقتصادی ریس الوزرا درحالیکه ملایعقوب وزیر دفاع طالبان و پسر ملامحمد عمر بنیانگذار گروه طالبان نیز حضور داشت دیدار و گفتگو کرده اند.
در حالیکه دفتر معاون ریس الوزار طالبان، اعلام کرده که در این سفر در مورد مناسبات دو جانبه تجاری، اتصال منطقوی، توسعه همکاری‌های منطقوی بحث شده، اما پاکستان اعلام کرده مقامات نظامی این کشور در سفر به کابل با طالبان در مورد همکاری‌های امنیتی صحبت و توافق کردند.
وزارت خارجه پاکستان افزوده که در سفر مقامات نظامی این کشور به کابل، دو طرف بر سر مبارزه علیه تحریک طالبان پاکستانی و داعش توافق کرده‌اند.
این سفر مقامات ارشد نظامی پاکستان در حالی به افغانستان صورت میگرد که این کشور در هفته‌های اخیر با موج از حملات خونبار مواجه است که مسوولیت آن را تحریک طالبان پاکستانی به عهده گرفته اند.

اما چرا طالبان توافق امنیتی را پنهان می‌کنند؟

آگاهان امور سیاسی به این باور اند که حتا اگر مقامات ارشد طالبان بخواهند که پاکستان را در مبارزه علیه تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان همکاری کنند، موفق به این کار نخواهند شد. زیرا به باور این کارشناسان فرماندهان محلی طالبان، نیروهای تحریک طالبان پاکستانی را برداران خود میدانند و از خلع سلاح و اخراج آنان از افغانستان خوداری می‌کنند.
به گفته کارشناسان سیاسی در صورتیکه رهبری طالبان به این کار اقدام کنند با مخالفت‌های شدید از سوی نیروهای خود روبرو خواهند شد.
سمیع یوسف‌زی، تحلیلگر مساییل سیاسی به این باور است که وزیر دفاع پاکستان و ریس “آی اس آی” در سفر خود به کابل مستندات را به جانب طالبان سپرده اند که حضور مقامات تحریک طالبان پاکستانی را در کابل نشان میدهد.
به گفته این تحلیلگر سیاسی، نیروهای طالبان در شرق افغانستان در استان‌های کنر، نورستان، ننگرهار، پکتیا و پکتیا کمپ‌های بزرگ دارند که عملیات‌های نظامی علیه پاکستان را از آنجا رهبری می‌کنند.
آقای یوسف‌زی، به این باور است که این سفر و دیدار ها نمی تواند در بهتر شدن روابط میان طالبان و پاکستان کمک کند، زیرا طالبان نمی توانند به خواست پاکستان برای اخراج تحریک طالبان پاکستانی از خاک افغانستان، عمل کنند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا