رویدادهای فرهنگی

برگزاری مراسم یاد بود از کارنامه های آسدالله حبیب در دانشگاه فردوسی

سیمرغ، دانشکده زبان و ادبیات پارسی دانشگاه فردوسی- مشهد پس از 7 روز وفات اسد الله حبیب شاعر، نویسنده و بیدل شناس افغانستانی از کارنامه‌ی او یاد بود صورت گرفت.

دی‌روزشنبه 11 قوس/ آذر، دانشکده زبان و ادبیات پارسی دانشگاه فردوسی در مشهد شاهد برگزاری برنامه ای گرامی داشت از کارنامه‌ ادبی فرهنگی اسدالله حبیب بود.

در این محفل شماری از استادان این دانشگاه و رئیس بیناد شهید احمدشاه مسعود در مشهد نیز اشتراک و سخن‌رانی کردند.

جعفر یاحقی رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی، از نخستین سخنرانان این برنامه بود؛ او استاد اسد الله حبیب را یکی از دانشمندان برجسته و شخصیتی بی‌نظیر در حوزه زبان و ادیبات پارسی خواند و افزود که آقای حبیب ارتباطات فرهنگی میان افغانستان و ایران را در  به خوبی برقرار کرده بود.

آقای یاحقی گفت: اسد الله حیبب را شخصیتی چند بعدی خواند و گفت همانطورکه آثار ایشان برای افغانستان مهم است، تالیفات شان برای ایران نیز ارزشمند است.

شمس الحق آریانفر رئیس بنیاد شهید احمدشاه مسعود در مشهد، نیز از سخنرانان برنامه بود. او اسدالله حبیب را یکی از برجسته ترین استادان دانشگاه کابل عنوان کرد و با تذکر خاطری از دوران دانشجویی اش در دانشگاه کابل گفت: دکتور اسدالله حیبب از محدود استادانی بود که با گرفتن سند دکتورا از روسیه با بهترین شیوه در دانشگاه کابل تدریس می‌کرد.

آقای آریانفر افزود که اسدالله حبیب، بیدل شناسی را در افغانستان به گونه عملی پژوهش مطرح کرد. او هم‌چنان اضافه کرد؛ رمان‌های آقای حبیب بیشتر محدویت‌های طبقاتی افغانستان را بازتاب داده‌است. آقای آریانفر تصریح کرد که او از صلابت شخصیتی برخوردار بود.

کاظمی کاظمی  شاعر و نویسنده افغانستانی، آقای حبیب را بیدل شناس بی‌بدیل  خواند و گفت در گذشته بیدل شناسی به گونه‌ی کلاسیک و ابتدایی در افغانستان مطرح شده بود، اما آقای حبیب در این راستا پژوهش‌های عملی و دانشگاهی را انجام داد که امروز ده‌ها نویسنده از آن استفاده می‌کنند و حتی در دانشگاه‌ها به عنوان یک مضمون تدریس می‌شود. او گفت که بیدل شناسی او بخاطر برجسته است که با بیدل آشنایی کامل داشت و دیگر این که او بیشتر در حوزه شرقی زندگی کرده بود.

آقای کاظمی افزود که از میان آثار و تالیفات ارزشمند او چهارعنصر بیدل و واژه نامه‌های شعر بیدل از بهترین و برازنده ترین آثاراش است.

او در ادامه گفت واژه نامه شعر بیدل معلومات خوانندگان را از واژه گان پارسی بیشتر می‌سازد و هم‌چنان تصریح کرد، کتاب واژه‌ نامه شعر بیدل یکی از یادگارهای مهم آقای حبیب است.

ابو طالب مظفری نویسنده و شاعر افغانستانی، رمان های ریالستی حبیب را از بهترین کارنامه های او در حوزه پارسی خواند و گفت که آقای حبیب یکی از کسانی بود بیشتر شعر نیمایی را در افغانستان کار کرد و هم‌چنان در دیار مهاجرت با همه مشکلات کارهای پژوهشی و عملی ارزشمند و قابل بررسی را انجام داد.

آخرین سخنران برنامه، یامان حکمت تقی‌آبادی نویسنده و شاعر ایرانی بود، او ضمن خواندن چند شعر و بخش هایی از رمان دوکتور حبیب، آثار و تالیفات او را نیز به حاضرین محفل به معرفی گرفت و از دانشجویان و پژوهش‌گران زبان و ادبیات پارسی دعوت کرد تا آثار به آثار او نیز توجه داشته داشته در تحقیق ها و نوشته های شان استفاده کنند..

دوکتور اسدالله  حبیب در سال 1319 در شهر میمنه ولایت فاریاب در شمال افغانستان متولد شده و مدرک لیسانس ادبیات فارسی را از دانشگاه کابل و دکترای خود را از دانشگاه مسکو با رساله بیدل شناسی به دست آورد. اسدالله حبیب در 4 ماه قوس/ آذر سال 1401  به عمر 81 سالگی در شهر هامبورگ آلمان در گذشت.

سالار آزادی

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا