اخبار افغانستان

دبیر کل سازمان ملل پس از شهید شدن حسن نصرالله، از یک جنگ “همه‌جانبه” در منطقه هشدار داد

انتونیو گوترش دبیرکل ملل متحد در واکنش به کشته شدن سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان گفته است که به شدت نگران تشدید رویدادها در بیروت است‌.

او در اکس نگاشته است: «من به شدت نگران تشدید رویدادها در بیروت در ۲۴ ساعت گذشته هستم. این چرخه خشونت باید اکنون متوقف شود.»

در حمله روز جمعه اسرائیل بر منطقه ضاحیه در جنوب بیروت، حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان، دختر او زینب نصرالله و عباس نیل‌فروشان معاون عملیاتی سپاه پاسداران ایران شهید شدند.

آقای گوترش با هشدار از یک جنگ «تمام عیار» در منطقه افزوده‌است “همه طرف‌ها از «لبه‌ پرتگاه» عقب‌نشینی کنند و مردم لبنان، مردم اسرائیل و همچنین منطقه، نمی‌توانند یک «جنگ همه‌جانبه» را تحمل کنند.

این در حالی است که ایران پس از کشته شدن حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان در حمله اسرائیل بر جنوب بیروت، خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت در پیوند به اقدام‌های اسرائیل در لبنان و منطقه شده است.
امیر سعید ایروانی سفیر ایران در ملل متحد در نامه‌ای به این شورا گفته است: « ایران نسبت به هرگونه حمله به اماکن و نمایندگان دیپلوماتیک خود که بر خلاف اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلوماتیک و کنسولی باشد، به شدت هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند که تکرار چنین تجاوزی را تحمل نخواهد کرد.»

در عین حال سفیر ایران در ملل متحد در این نامه افزوده است: «ایران در استفاده از حقوق ذاتی خود بر اساس قوانین بین‌المللی برای اتخاذ هر اقدامی برای دفاع از منافع حیاتی ملی و امنیتی خود تردیدی نخواهد داشت.»
هم‌چنین آقای ایروانی خواستار نشست شورای امنیت در روز شنبه (۷ میزان) شد؛ اما این شورا تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا