اخبار

وزیر خارجه ایرلند: تبعیض طالبان علیه زنان افغانستان بی‌سابقه است

مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند به تازه‌‌گی با ابراز نگرانی از وضعیت زنان افغانستان گفته است که تبعیض طالبان علیه آنان به طور تاریخی بی‌سابقه است.

وزیر خارجه ایرلند روز دوشنبه، ۲ میزان، در نشست ویژه سازمان ملل گفته است که از ممنوعیت آموزش زنان و دختران در افغانستان عمیقاً ناراحت است و وضعیت کنونی بسیار تاسف‌بار است. او گفته که به عنوان یک معلم این محدودیت‌ها را درک نمی‌کند.

مارتین در این نشست از انفعال جامعه جهانی در قبال این موضوع انتقاد کرده و به زنان افغانستان توصیه کرده است: «به مبارزه خود ادامه دهید، حتی اگر گاهی این مبارزه غیرممکن به نظر برسد و نوری در انتهای تونل دیده نشود. اما باور داشته باشید که در نهایت نوری وجود خواهد داشت.»

او تاکید کرده است که جامعه بین‌المللی باید رژیم طالبان را تحت فشار قرار دهد تا تغییرات لازم در وضعیت زنان و دختران افغانستان به وجود آید.

وزیر خارجه ایرلند هم‌چنان گفته است: «نباید اجازه دهیم افغانستان از دستور کار جهانی خارج شود. ما با شما و جامعه بین‌المللی همکاری خواهیم کرد تا این موضوع را در اولویت نگه‌داریم و به دنبال راه‌های استراتژیک برای ایجاد تغییرات اساسی باشیم.»

لولوه بنت راشد الخاطر، وزیر همکاری‌های بین‌المللی قطر که یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست بود نیز تاکید کرده است که شرایط تحمیل‌شده بر زنان و دختران افغانستان «هیچ ارتباطی با تعالیم اسلام ندارد.».

او تصریح کرده است که «حقوق و آزادی‌های اساسی زنان، دختران و تمامی مردم افغانستان باید محترم شمرده شده، محافظت و به‌طور کامل تحقق یابد.»

از سوی هم رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونیزیا، نیز در این نشست تاکید کرده است که نقش زنان در توسعه اجتماعی افغانستان غیرقابل جایگزین و بی‌بدیل است.

او افزوده است که به‌عنوان یک زن مسلمان، از تمامی مجراها برای انعکاس صدای زنان افغانستان استفاده خواهد کرد.

وزیر خارجه اندونیزیا همچنین به عقبگردهای گسترده در زمینه آموزش و دیگر عرصه‌های اجتماعی برای زنان افغانستان نیز اشاره کرده است.

این در حالی است که ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل، در دیدار با ترودو نخست‌وزیر کانادا با اشاره به سیاست‌های زن‌ستیزانه و سرکوب زنان در سه سال گذشته از سوی گروه طالبان گفته است که سیستم آپارتاید جنسیتی طالبان باید به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت شناخته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا