تحلیل و تبصره سیاسی

دشمنی با “داعش” نیرنگ تاز‌ه‌ی طالبان

نویسنده: مرکز مطبوعاتی جبهه مقاومت ملی افغانستان

طالبان که با دروغ‌ها و ترفندهای «جنگ با داعش» منطقه و جهان را منحرف می‌کنند، گروه‌های تروریستی را تقویت می‌دهند تا روزی ضربه نهایی را به امنیت جهان و منطقه وارد سازند.
گروه هراس‌افگن طالبان در سومین روز نشست فرمایشی که با حضور نمایندگان طالبان و هواخوان این گروه در کابل برگزار شده بود، نیرنگ جدیدی را به منظور سرکوب مخالفان و ترفند تازه‌‌ای را به هدف فریب جامعه‌ی جهانی روی دست گرفته‌است.
این گروه دهشت‌پیشه، با برگزاری این نشست مهندسی شده خواست که برای سرکوب منتقدان و مخالفان رژیم ستم‌گر و استبدادی شان، از نشانی علمای افغانستان مجوز شرعی به‌دست بیاورند و از سوی دیگر با این نیرنگ، پشتیبانی جامعه‌ی جهانی را در مبارزه با “داعش” داشته باشند.
در ماده‌ی هفتم قطع‌نامه‌ی این گروه جنایت‌کار آمده است که:(باصدای بلند فریاد می‌زنیم که پدیده‌ی فتنه‌انگیزی به‌نام داعش، خوارج عصر امروز و فرقه‌ی باطله است که در کشور اسلامی ما اشاعه‌ی فساد می‌کند و با آن‌ها هر نوع کمک و رابطه داشتن شرعاً جایز نیست).
در حالی‌که در افغانستان زیر سلطله‌ی طالبان، گروه‌های دهشت‌افگن زیادی چون: “القاعده، جماعت انصارالله تاجیکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، کتیبت‌البخاری اوزبیکستان، تحریک طالبان پاکستانی” که یک شاخه‌ی آن به داعش در ارتباط نزدیک است، فعالیت دارند و با طالبان در پیوند نزدیک اند.
چندی پیش گزارش‌هایی از بیعت “ایمن‌الظواهری” رهبر القاعده با امیر طالبان هراس‌افگن در رسانه‌های ملی و بین‌المللی به نشر رسید که نشان از تمدید پیمان طالبان با شبکه‌ی القاعده دارد.
به‌همین‌گونه، از نرمش و مخالفت نکردن طالبان در نشست ملاهای خود شان با دیگر گروه‌های بنیادگرا -به استثنای داعش- معلوم می‌شود که این گروه با همه گروه‌های دهشت‌افگن به دلیل این‌که در اشغال افغانستان با این گروه هم‌کاری کرده‌اند و هم اکنون هم در جهت تحقق اهداف طالبان کار می‌کنند، مجددن پس از اشغال افغانستان، بیعت کرده‌است.
پُر واضح است که هم اکنون شبکه‌ی القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جماعت انصار الله تاجیکستان به مثابه‌ی گروه‌های هراس‌افگنِ زیرِ حاکمیت طالبان زندگی می‌نمایند و هم‌پیمانی طالبان با این گروه‌های دهشت‌افگن، امنیت منطقه، کشورهای هم‌سایه و جهان را با خطرهای جدی روبه‌رو کرده‌است.
از اعلام دشمنی آشکار طالبان با داعش چنین بر می‌آید که تلاش‌های این گروه برای بیعت با داعش به نتیجه نرسیده، و از همین‌رو در تلاش اند که با گرفتن مجوز شرعی از عالمان دین، زمینه‌ی سرکوب داعش و مخالفان سیاسی و منتقدان شان را به بهانه‌ی جنگ با داعش فراهم کنند.
طالبان از طریق شیوه‌ی نیرنگ دشمنی با داعش می‌خواهند که دو هدف را دنبال کنند؛ یکی آن‌که حمایت جامعه‌ی جهانی و کشورهایی که نسبت به فعالیت‌های داعش در افغانستان نگران اند را به‌دست بیاورند و دوم این‌که طالبان به خوبی می‌دانند که مردم افغانستان از رژیم استبدادی آن‌ها حمایت نمی‌کنند و همه روزه دامنه‌ی مخالفت‌ها و مقاومت‌های برضد این گروه شدت پیدا کرده و توسعه می‌یابد؛ بنابراین نیرنگِ دشمنی با داعش را، بهانه‌ی خوبی برای سرکوب و نابودی مخالفان شان برگزیده‌اند.
مثلن این گروه جنایت‌پیشه تلاش می‌کند تا مخالفان و منتقدانش را شناسایی نموده و از بین ببرد و سپس اعلام کند که افراد مربوط به داعش را کشته‌اند.
کاری را که چندی پیش در ولایت‌های “تخار، پروان” و دیگر نقاط افغانستان انجام دادند؛ افراد ملکی، مخالفان رژیم استبدای و منتقدان را کشتند و بعد گفتند که نیروهای داعش را از بین بردیم.
بنابر این دشمنی با داعش از سوی طالبان برای سرکوب منتقدان و مخالفان رژیم و فریب جامعه‌ی جهانی است تا از این طریق بتوانند از یک طرف مخالفان فکری و سیاسی شان را از بین ببرند و از سوی دیگر با جلب حمایت جامعه‌ی جهانی، زمینه‌ی به‌رسمیت شناختن و تعامل را با کشورها فراهم نمایند.
اما طالبان از آغاز روند گفت‌گوهای صلح “دوحه” بدین‌سو نشان دادند که به هیچ‌یک از تعهدات شان پای‌بندی ندارند و هم‌واره به جامعه‌ی جهانی و مردم افغانستان دروغ گفته‌اند.
با این پیشینه‌ی بدِ طالبان، باور ما این است که این گروه جهان و مردم افغانستان را با دروغ و نیرنگ مصروف ساخته تا زمینه را برای هم‌بستگی هر چه بیش‌تر گروه‌های هراس‌افگن در این کشور هم‌وار نماید و سپس اهداف بعدی خود را که همانا ناامن سازی منطقه و جهان است.

برگرفته شده ازسایت سنگر

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا