بسمالله الرحمن الرحیم
گزارش نشست علمی با عنوان «ریشهها و پیامدهای علمستیزی گروه طالبان»
در تاریخ 21/ 9/ 1403، از سوی جبهه مقاومت ملی نشستی با عنوان «ریشهها و پیامدهای علمستیزی گروه طالبان» با حضور شخصیتهای علمی فرهنگی، عالمان دین، دانشجویان، فرماندهان نظامی و فرهیختگان اهل فکر و فرهنگ برگزار شد.
سخنرانان این محفل عبارت بودند از جناب محترم استاد عبدالحفیظ منصور، دکتر عبدالرزاق احمدی، دکتر شمسالحق آریانفر و مولوی صاحب کمالالدین حامد.
جلسه با تلاوت کلامالله مجید توسط قاری محترم مجتبی مبارز آغاز گردید. پس از آن استاد عبدالحفیظ منصور به ایراد سخن پرداخت و بر اساس تحقیق و پژوهشی که از میان 50 تن از اندیشمندان و متفکران (اعم از عالمان دین و استادان دانشگاه) داشت، ریشههای علمستیزی طالبان را در چهار نظریه صورتبندی نمود:
- برداشت دینی: برخی از اندیشمندان، ریشه علمستیزی طالبان را در تعالیم و تفاسیر و برداشتهای دینی این گروه میداند. بر این اساس، طالبان علم را به دو دسته علم معاد و معاش یا علم دنیوی و اخروی تقسیم میکنند و علم معاش و دنیا را گمراهکننده و اطاعتستیز میدانند.
- فرهنگی- اجتماعی: برخی از صاحبنظران ریشه علمستیزی طالبان را برآمده از فضای فرهنگی و اجتماعی بدوی و بدون تمدن و غیرشهریِ این گروه میدانند.
- سیاسی: برخی از افراد علمستیزی طالبان را امری سیاسی تلقی میکنند نه یک پدیده و برنامۀ اصیل.
- روانشناختی: برخی نیز عامل روانی را نسبت به دیگر عوامل، بسیار برجسته و مؤثر میدانند. از نگاه آنها عالمان دین سالها در فقر و فلاکت و حقارت زندگی کردند و اکنون که به قدرت رسیدند، عقدههای فروخفتۀ حقارت آنها سر باز کرده و در قالب علمستیزی بروز یافته است.
سخنران دوم، دکتر عبدالرزاق احمدی ضمن تأیید دیدگاهها و نظریههای چهارگانۀ فوق، ریشۀ علمستیزی را به سالها پیش باز گرداند و آن را تولید ذهن برخی از عالمان دیوبندی گذشته دانست.
پس از آن، جناب مولوی صاحب کمالالدین حامد که از دیدگاه دینی دفاع میکند، به فرایند عینی و تاریخی کاربست قرائت و تفسیر طالبان از اسلام و فقه و نقش آن در علمستیزی این گروه پرداخت.
در پایان، دکتر شمسالحق آریانفر که از طرفداران نظریه فرهنگی و اجتماعی علمستیزی طالبان است، به توضیح و تبیین دیدگاه خود پرداخت.
این نشست علمی و پربار با دعای خیر پایان یافت.