معرفی کتابرویدادهای فرهنگی

کتاب«جستاری در الیهات طالبان؛ دیوبندیسم با طعم پشتونوالی» در مشهد نقد و بررسی شد

در این برنامه که در دفتر خبرگزاری جمهور برگزار شده بود، شماری از فرهنگیان، استادان دانشگاه و دانشجویان افغانستانی مقیم مشهد اشتراک کرده بودند.
غلام الدین کلانتری استاد دانشگاه، از سخنرانان برنامه بود و او نخستین نقدی که بر کتاب وارد کرد این بود که، کتاب با یک«پیش‌داوری» نگاشته شده است و نویسنده، با بهانه قرار دادن عمل‌کردهای گروه طالبان، به شریعت اسلامی تاخته است. او گفت:«در این کتاب، رفتارهای گروه طالبان به اسلام نسبت داده شده است، در حالی که چنین نیست».
مورد دیگری که آقای کلانتری به آن پرداخت، این بود که نویسنده«اصطلاحات بزرگ و جامعی» را در چکیده بیان کرده که نیازمند پژوهش‌های جداگانه است. همین‌گونه نقد دیگری که او بر کتاب وارد کرد، این بود که در کتاب، راه حلی ارایه نشده است و نویسنده به گونه‌ی جانب‌دارانه به موضوعات پرداخته است.
غلام الدین کلانتری گفت که در کتاب یاد شده، استان قندهار منحیث«پایگاه یا خاستگاه» گروه طالبان معرفی شده در حالی که چنین نبوده است. و در مورد دیگر گفت که چیزی به نام «اسلام سیاسی» وجود ندارد و اسلام از آغاز تا اکنون یک اسلام است و اصطلاح اسلام سیاسی پرداخته‌ی غزبی‌ها است.
انتقاد دیگری که این استاد دانشگاه به کتاب وارد کرد، این بود که گفت، کتاب یاد شده، «جامع دیوبند» را تکفیرگرا تعریف کرده است در حالی که چنین نیست. او گفت:« واقعیت این است که گروه طالبان متاثر از افکار دیوبندی هستند نه این که عملکرد گروه طالبان بیان‌گر« اصول دیوبندی» باشد.سخنران دیگر برنامه، سید حسین همایون مصباح، استاد دانشگاه بود. او در نخست به نقد ساختار کتاب پرداخت؛ آقای مصباح نخستین نقدی که به کتاب وارد کرد این بود که از لحاظ«استاندارد»های علمی، عنوان و محتوایی که نویسنده به آن‌ها پرداخته، این کتاب، کتاب نیست و می‌شد آن را در حد یک مقاله علمی درآورد.
مورد دیگری که به آن پرداخته شد، «چکیده» کتاب است. او گفت چکیده فقط در مقاله‌های علمی الزامیت دارد، نه در کتاب‌ها، در حالی که اصول پذیرفته علمی در کتاب‌ها، این است که کتاب‌ها با مقدمه/درامد یا هم پیشگفتار شروع می‌شوند.
این استاد دانشگاه ضمن این که بر دو پیشگفتار در کتاب ایراد گرفت، گفت که منابع کتاب نیز به گونه غیر حرفه‌ای و نامنظم ترتیب شده است که در کتاب‌های علمی چنین منبع نویسیِ رایج نیست.
مورد دیکری که آقای مصباح به آن پرداخت، این بود که نویسنده در قسمتی از کتاب، نوشته که«خسونت‌طلبی و تمامیت‌خواهی»با اسلام پیوندی ناگسستنی دارد، در حالی که چنین ادعایی اساس ندراد و شما در اسلام چنین چیزی را نمیابید.
برنامه و پرسش و پاسخی میان سخنرانان و اشتراک کننده‌گان پایان یافت.

IMG 20240528 WA0131        IMG 20240528 WA0127

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا