اخبار افغانستان

فاکس نیوز: جبهه مقاومت ملی با وجود فشار طالبان هنوز متوقف نشده است

نیلوفر لنگری

فاکس نیوز روز سه‌شنبه، هفتم شهریور نوشت با وجود سرکوب گسترده نیروهای مسلح مخالف طالبان در دو سال گذشته، جبهه مقاومت ملی که یکی از جبهه‌های بزرگ مسلحانه علیه طالبان است همچنان پابرجا مانده و به فعالیت ادامه داده است.

علی میثم نظری، مسئول روابط راهبردی جبهه مقاومت ملی، به فاکس‌نیوز گفت: این جبهه علاوه بر پیکار نظامی با طالبان، در کارزاری سیاسی برای رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های خود در سطح جهانی فعالیت دارد.

نظری تصریح کرد: «امروز، به‌ویژه در این فصل جنگ، ما در بسیاری از مناطق افغانستان فراتر از پایگاه خود در دره‌های دورافتاده کوه‌های هندوکش، در مقابله با طالبان موفق بوده‌ایم.» او افزود: «جبهه مقاومت ملی در کارزاری برای به رسمیت شناخته‌شدن بیشتر بین‌المللی و حمایت از تلاش‌هایش برای مبارزه با طالبان فعال است.»

نظری گفت که طالبان با دو جبهه جنگ روبه‌رو هستند. او افزود که نیروهای جبهه مقاومت ملی عملیات چریکی موفقی را در استان‌های شرقی مانند لغمان و ننگرهار و نورستان انجام می‌دهند و به‌علاوه، در استان‌های شمالی و مرکزی نیز به سرکوب طالبان می‌پردازند. به باور نظری، «مردم افغانستان اکنون متقاعد شده‌اند که مبارزه مسلحانه تنها راه برقراری صلح و ثبات در افغانستان است.»

در همین حال، فاطمه امان، کارشناس ارشد غیرمقیم در انستیتو خاورمیانه، به فاکس نیوز گفت که طالبان «در حال حاضر خود را درگیر چالش‌های داخلی متعددی می‌بینند که یکی از آن‌ها، و مهم‌ترینش، جبهه مقاومت ملی است، زیرا شخصیت‌های برجسته سیاسی از آن حمایت می‌کنند.»

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، رهبر جهادی و قهرمان ملی افغانستان، بلافاصله پس از سقوط دولت جمهوری و حاکم شدن طالبان بر کابل در اوت ۲۰۲۱ ایجاد شد. هرچند طالبان موفق شدند در مدت کوتاهی، در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، پنجشیر را تصرف کنند، نیروهای جبهه مقاومت ملی در کوهپایه‌های پنجشیر به مقاومت در برابر طالبان ادامه دادند. این مقاومت تا بغلان، تخار، بدخشان، و برخی استان‌های جنوبی و شرقی نیز گسترش یافت.

در سال ۲۰۲۲، طالبان برای سرکوب جبهه مقاومت ملی در پنجشیر و انداراب بغلان دست به حمله‌های سنگینی زدند و شماری از افراد کلیدی آن جبهه را از بین بردند. با این حال، در آغاز سومین سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، حمله‌های این جبهه همراه با تغییرهایی در استراتژی جنگی ادامه یافته است.

در شش ماه اول سال ۲۰۲۳، حمله‌های جبهه مقاومت ملی به طالبان نسبت به سال گذشته کاهش یافت، اما در نیمه دوم سال، این حمله‌ها به سه تا چهار حمله در هر هفته افزایش یافته است. از نظر کارشناسان، کاهش در میزان حمله‌ها بیشتر متاثر از تغییراتی در استراتژی بوده و به معنای از بین رفتن مقاومت نبوده است.

پیتر میلز، محقق افغانستان در موسسه مطالعات جنگ، به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «جبهه مقاومت ملی استراتژی جنگ را از تمرکز عملیات در دره پنجشیر در سال ۲۰۲۲ برای تصرف قلمرو طالبان به تمرکز بر حمله به مناطق روستایی در استان‌های همجوار پنجشیر در سال ۲۰۲۳ و تلاش برای تضعیف حکومت و سلطه طالبان تغییر داده است.»

او افزود که کاهش تعداد حمله‌ها در سال ۲۰۲۳ ممکن است به‌دلیل تغییر کلی در استراتژی باشد، زیرا این جبهه در کارزاری دو ساله برای به رسمیت شناخته شدن و برخوردار شدن از حمایت بین‌المللی تلاش کرده است.

فاکس نیوز با اشاره به افزایش فعالیت‌های سیاسی جبهه مقاومت ملی نوشته است: «جبهه مقاومت ملی در دو سال گذشته، ضمن برگزاری کنفرانس‌های بزرگ در اتریش و تاجیکستان، در تلاش برای سازمان‌دهی اپوزیسیون سیاسی واحد و ایجاد یک آلترناتیو دموکراتیک برای آینده افغانستان متشکل از گروه‌های مختلف دیاسپورای [در مهاجرت] افغانستان برآمده است.»

این در حالی است که اغلب کشورهای غربی در دو سال گذشته مدعی شده‌اند که از مقاومت مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کنند، زیرا نمی‌خواهند جنگ بار دیگر به افغانستان بازگردد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به فاکس نیوز گفت: «آمریکا از درگیری مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کند. آن کشور به مدت ۴۴ سال در جنگ بوده است. ما نمی‌خواهیم شاهد بازگشت درگیری در افغانستان باشیم و از افغان‌ها نیز می‌شنویم که آن‌ها نیز این را نمی‌خواهند.»

به نظر می‌رسد تلاش‌های جبهه مقاومت ملی برای ایجاد آلترناتیوهای سیاسی نیز ناشی از این است که در دو سال گذشته، این جبهه از حمایت‌های لازم بین‌المللی برای ادامه نبرد با طالبان برخورداmoqawmatر نشده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا