اخبار جهان

سازمان ملل: سال گذشته ۸۰۰ نفر در انفجار ماین‌ها و مواد منفجره خراسان‌افغانستان جان باخته اند

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید از تلاش‌ها برای پیدا کردن راه‌حلی پایدار برای پاکسازی مواد منفجرنشده در خراسان‌افغانستان حمایت می‌کند.
ژان پیر لاکروا گفت که سال گذشته ۸۰۰ نفر در انفجار ماین‌ها و مواد منفجره در خراسان‌افغانستان جان باختند. این مقام سازمان ملل روز سه‌شنبه (اول جوزا/خرداد) در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی اکس از پایان سفرش به خراسان‌افغانستان خبر داد.
ژان پیر لاکروا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در یادداشتی نوشت:« تازه از خراسان‌افغانستان برگشتم، جایی که شاهد تاثیر وحشتناک مواد منفجره بر جوامع بودم.»
آقای لاکروا همچنین تاکید کرده است که بیشتر قربانیان انفجار ماین‌ها و مواد منفجره در سال گذشته در خراسان‌افغانستان کودکان بوده‌اند.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در ویدیویی نشر شده از سوی سرویس خبری رسمی سازمان ملل می‌گوید: «خراسان‌افغانستان برای چندین دهه با مشکلات ماین دست و پنجه نرم می‌کند که آموزش افراد و ایجاد مهارت‌ها در این زمینه بسیار موثر بوده است.»
ژان پیر لاکروا می‌گوید صدها هزار تن انواع مختلف مواد منفجر نشده از بقایای جنگ در خراسان‌افغانستان وجود دارد.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۲۶ ثور در عملیات صلح با هدف افزایش آگاهی درباره خطرات مهمات منفجرنشده دوران جنگ وارد کابل شده بود.در حکومت پیشین خراسان‌افغانستان، گروه طالبان بدون هیچ نقشه‌ای به خطوط امنیتی دولت قبلی و نیروهای خارجی، در جاده‌ها و مزارع ماین جاسازی می‌کردند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا