اخبار افغانستان

رهبر جبهه مقاومت ملی در صحبت با سی‌ان‌ان:

عبدالوهاب عاصم

علاوه بر مقاومت در برابر طالبان پایه‌های افغانستان جدید را نیز می‌سازیم
محترم احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان اخیرا با شبکه جهانی سی‌ان‌ان گفتگوی مجازی انجام داده و روی موضوعات گوناگون جاری در کشور صحبت کرده و بار دیگر جهان را بابت دوام رژیم سرکوبگر طالبان تروریست در افغانستان هشدار داده است.
رهبر جبهه مقاومت ملی در آغاز از فعالیت شاخه نظامی جبهه در میدان خبر داده و تصریح کرده است که رزمندگان جبهه مقاومت ملی در سال جاری میلادی تا اکنون بیش از ۲۰۷ حمله چریکی در بزرگ‌شهرهای کشور راه‌اندازی کرده‌اند که تلفات سنگین روی دست دشمن گذاشته است. همچنان اشاره کرده‌اند که جبهه مقاومت ملی بیش از پنج هزار نظامی در میدان دارد. همچنان گفته است که جبهه در آغاز در دو ولایت فعال بود و حالا بیش از 20 ولایت را تحت پوشش فعالیت نظامی قرار داده است. همین‌طور اشاره کردند که عملیات‌ها متمرکز بر اهداف نظامی و تروریستی است و طوری انجام می‌شود که غیرنظامی‌ها آسیب نبینند.
رهبر جبهه مقاومت ملی در خصوص قانون «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان گفته است که این قانون «نماش واقعی از جهل و تکبر است.» ایشان تصریح کردند که طالبان [به غلط] گمان می‌کنند که می‌توانند مردم افغانستان بویژه زنان را مجازات کنند تا از این طریق رسمیت بین‌المللی پیدا کنند.
محترم احمد مسعود علاوه کردند که اگر بخواهیم در رفتار طالبان تغییر مشاهده کنیم، باید «رویکرد خود نسبت به این گروه را تغییر دهیم.» ایشان فرمودند که طالبان فقط به قدرت و زور تمکین می‌کنند و تعامل دیپلماتیک آنان را جری‌تر می‌سازد.
رهبر جبهه مقاومت ملی از نحوه خروج امریکا از افغانستان بار دیگر انتقاد کرده و آن را فاجعه‌بار خوانده است: «خروج شتابزده آمریکا در سال ۲۰۲۱ باعث شد بسیاری از دستاوردهایی که در ۲۰ سال گذشته به دست آورده بودیم از بین برود … اکنون ما تنها کشوری هستیم که کاملا تحت کنترل تروریست‌ها است.»
ایشان همچنان در پاسخ به سوال خبرنگار در رابطه به آغاز کار سیاسی و نظامی‌شان فرمودند که «من تلاش‌های سیاسی خود را در سال ۲۰۱۸ با مشورت با مردم افغانستان آغاز کردم. من به دورترین روستاها و دره‌های افغانستان رفتم و به طور مستقیم با مردم خودم درگیر شدم تا پاسخی استراتژیک به توافق و خروج قریب‌الوقوع آمریکا و طالبان تدوین کنم. در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹، من از مردم ما که در مقبره پدرم جمع شده بودند، مأموریت واضحی دریافت کردم که راه حلی برای بحران پیدا کنم. لحظه حساس در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ فرا رسید؛ زمانی که مردم من و برخی از نیروهای مسلح سابق افغانستان، جبهه مقاومت ملی افغانستان را تأسیس کردند و رهبری آن را به من سپردند. این یک انتخاب نبود، بلکه یک فراخوان به وظیفه بود که من بدون هیچ تردیدی به آن پاسخ دادم.»
رهبر جبهه مقاومت ملی در پاسخ به این سوال که از شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور به چه پیمانه اثر پذیرفته است، می‌گوید: «میراث پدرم به سنگ بنای مأموریت من تبدیل شده است. ترور پدرم توسط القاعده، تنها چند روز قبل از ۱۱ سپتامبر، لحظه‌ای بود که نه تنها خانواده من بلکه مسیر ملت ما را شکل داد. همان‌طور که در خاطراتم با عنوان «به نام پدرم» توضیح داده‌ام، تأثیر آن عمیق بود. با این حال، همچنین در من عزم راسخ و خلل‌ناپذیر به وجود آورد. در آن لحظه، عهد بستم که چشم‌انداز او برای افغانستانی آزاد و صلح‌آمیز را ادامه دهم.»
ایشان در زمینه تجهیزات به جا مانده از نیروهای امریکایی در چنگ طالبان فرمودند که «تجهیزات نظامی به ارزش ۸.۵ میلیارد دلار که امریکایی‌ها باقی گذاشتند، قطعا پویایی میدان نبرد را تغییر داده است، اما عزم و تعهد ما را کم نکرده است. بله، طالبان اکنون نسبت به قبل مجهزتر است. با این حال، تاریخ نظامی پر از مثال‌هایی است که در آن اراده و استراتژی، برتری‌های مادی را شکست داده‌اند. طالبان ممکن است سلاح‌ها را داشته باشد، اما ما اراده مردم را داریم.»
در ادامه فرمودند که طالبان تروریست افغانستان را به بازار سیاه فروش تسلیحات تبدیل کرده‌اند و سایر گروه‌های تروریستی در این بازار مسلح می‌شوند و برای انجام فعالیت‌های تروریستی در دیگر نقاط دنیا آمادگی می‌گیرند.
رهبر جبهه مقاومت ملی بار دیگر تصریح کردند که این جبهه نه تنها در برابر طالبان که در برابر سایر گروه‌های تروریستی نیز می‌جنگد: «مهم است که تأکید کنیم که ما فقط با طالبان نمی‌جنگیم؛ ما درگیر یک مبارزه گسترده‌تر علیه ائتلافی از گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی هستیم.» در ادامه فرمودند که: «برای شکست این ۲۰ سازمان تروریستی در افغانستان که امنیت جهانی را تهدید می‌کنند، به حمایت بین‌المللی نیاز داریم. این غیرواقعی است که انتظار داشته باشیم بدون منابع، به‌تنهایی این تهدید را خنثی کنیم. مبارزه ما فقط برای افغانستان نیست؛ بلکه برای امنیت جهانی است.» همچنان علاوه کردند که درست است که طالبان تجهیزات زیاد دارند، ولی حمایت مردم را ندارند: «طالبان ممکن است بر قلمرو کنترل داشته باشد و میلیاردها دلار سلاح داشته باشد، اما آن‌ها فاقد مهم‌ترین دارایی هستند – حمایت مردم افغانستان.»
رهبر جبهه مقاومت ملی همچنان تصریح کردند که صحبت از «اگر رفتن» طالبان نیست، بلکه صحبت از زمان رفتن این گروه تروریستی است: «ما منتظر شکست طالبان نمی‌مانیم، ما سیستمی را می‌سازیم که جایگزین آن‌ها خواهد شد. شکاف‌ها در داخل طالبان در حال گسترش است. فروپاشی آن‌ها مسأله اگر نیست، بلکه چه زمانی است. وقتی آن لحظه فرا برسد – و زودتر از آنچه بسیاری انتظار دارند، خواهد رسید – ما آماده خواهیم بود و دولتی دموکراتیک که ما در حال آماده‌سازی آن هستیم، خلاء را پر خواهد کرد.»
با آن هم رهبر جبهه مقاومت ملی تأکید کردند که پیروزی طالبان تروریست در میدان جنگ نبود، بلکه در میز مذاکره بود که آن نیز محصول مماشات امریکا بود: «پیروزی واقعی طالبان در میدان نبرد نبود، بلکه در میز مذاکره بود. قبل از مذاکرات کنترل سرزمینی آن‌ها محدود بود. خود فرایند مذاکره به سکوی آن‌ها به سوی قدرت تبدیل شد. این تعامل دیپلماتیک به یک گروه تروریستی مشروعیت بخشید و آن را از شورشی به بازیگر سیاسی تبدیل کرد.»
محترم احمد مسعود در پایان گفتگو دیدگاه شان پیرامون افغانستان را این‌گونه بیان کردند: «ما برای افغانستان دموکراتیک، غیرمتمرکز و چندگانه‌گرا مبارزه می‌کنیم؛ جایی که هر شهروند بدون توجه به جنسیت، قومیت یا باور مذهبی از حقوق برابر برخوردار باشد. این هدف غیرقابل مذاکره ماست.»
همچنان تصریح کردند که طالبان درست است که سرزمین بیشتری در اختیار دارند، اما کنترل زمین و داشتن اسلحه مشروعیت نمی‌آورد: «ما فقط در برابر طالبان مقاومت نمی‌کنیم بلکه پایه‌های افغانستان جدید را می‌سازیم. ما سیستمی را ایجاد می‌کنیم که در برابر افراط‌گرایی مقاوم باشد و به نیازهای متنوع شهروندان پاسخ بگوید.»
گفتنی است که حقانیت و مشروعیت جبهه مقاومت ملی به پاس مبارزات و جان‌فشانی رزمندگانش در سه سال گذشته روز تا روز دارد بیش‌تر ثابت می‌شود.
این روزها خبرنگاران، حقوقدانان، نظامیان برجسته و… از دولت‌های متبوع شان می‌خواهند که باید از جبهه مقاومت ملی در برابر تروریسم طالبانی حمایت کنند.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا