رویدادهای مهماخبار افغانستان

در برنامه« جامعه جهانی، مقاومت و بحران افغانسان» مطرح شد: افغانستان از آغاز با«اصل برتری قومی» ساخته شده و نیاز به هویت همه شمول و قابل قبول برای همه دارد

در برنامه‌ای که به مناسبت سه سالگی مقاومت و با تاکید بر تحلیل وضعیت سیاسی کشور در دفتر بنیاد شهید مسعود از سوی کمیته فرهنگی این دفتر برگزار شده بود، تعداد زیادی از جوانان، دانشجویان و افغانستانی‌های مقیم مشهد اشتراک کرده بودند.

عبدالحفیظ منصور عضور ارشد جبهه مقاومت ملی نخستین سخنران این برنامه بود و او سخنان ضمن بیان تاریخی بحران افغانستان، گفت که افغانستان از بدو پیدایش، ناقص تولد شده است و نیاز به بازسازی هویتی فراگیر و همه شمول دارد، تا منعکس کننده ارزشهای همه مردم این سر زمین باشد. او گفت که این کشور از آغاز تاسیس«با اصل برتری قومی» تاسیس شده است و بخاطر همین، قرن‌هاست که در حالت بحران به سر می برد.

آقای منصور در بخش دیگر از صحبت‌هایش گفت که این کشور هم افراط را تجربه کرده است و هم تفریط را و هم چنان ضربه‌هایی از سیاست عدم جانب دارانه خورده است و نیاز است که یک راه میانه را با سیاست«اصل بی‌طرفی»تجربه کند. او گفت:«این کشور از لحاط موقیعیتی در جایی موقعیت دارد که هیچ گاه نمی تواند با جانب داری جان سالم به در ببرد».

این عضو جبهه مقاومت ملی در اخیر صحبت‌های یک بار دیگر تاکید کرد که افغانستان با ساختن یک هویتی مورد قبول همه اقوام باشد و با یک نظامی بر اساس خواست مردم ایجاد شده باشد میتواند روند یک دولت با ثبات را بپیماید، در غیر باز هم تکرار تاریخ و محکوم به شکست خواهیم بود.

سید طاها صادق عضو مجلس نمایندگان در مجلس پیشین نیز از سخنرانان برنامه بود، او نیز نظام‌های استبدادی را محکوم به شکست دانست و گفت که در این کشور نظام‌ها از زمان تاسیس تا اکنون یکی پی دیگری شکست میخورند و این دلیل واضح بر بنای نادرست این کشور است. او گفت:«گروه طالبان هویتی را می خواهند که بالای همه مردم تحمیل کنند که مال همه اقوام نیست. هویت طالبان، هویت اقلیت است و تحمیل هویت‌های استبدادی، خود محکوم به شکست است.

IMG 20240626 120440 1

آقای صادق در بخش دیگر از صحبت‌هایش ضرورت تقویت و حمایت از جبهه مقاومت را لازمی دانست و گفت که بی عدالتی، آدم‌کشی، غصب مال و دارایی‌های مردم و تحمیل زور و ترویج وحشت و تقویت تروریسم…، منطق مقاومت را تقویت میکند.

سخنران آخری این برنامه مولوی حبیب الله حسام، رییس شورای علمای جبهه مقاومت ملی بود، او گفت که تا اکنون که نزدیک به سه سال از تسلط گروه طالبان میگذرد، جامعه جهانی، اولتش طالبان بود و راه‌های تعامل با این گروه را جستجو میکرد، اما حالا فرق می کند و حالا با عملکردها و برخوردهای این گروه نسبت به وعده‌های شان به جامعه جهانی در زمینه حقوق بشر، حقوق زن و دیگر موازین انسانی، دیگر گروه طالبان اولویت کشورهای جهان نیست.

مولوی حسام گفت که اگر مقاومت نتواند برای آینده افغانستان راهی باز کند، دیگر روزنه‌ی وجود ندارد. او آخرین گزینه مقاومت را دانست و گفت که جبهه مقاومت باید ثابت کند که بدیل گروه طالبان است، در غیر این فرصت‌های پیش آمده نیز نقش بر آب می‌شود.

IMG 20240626 121517

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا