اخبار افغانستان

دختران در شهر کابل: خود را گروگان احساس می‌کنیم

شماری از دختران در شهر کابل در پیام‌های متعدد خبرگزاری پایگاه گفتند که افراد امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان، بی‌موجب در خیابان‌ها به جان دختران هجوم می‌آورند و آن‌ها را بازداشت و با خود می‌برند، این‌دختران گفتند که وضعیت روانی‌شان هر روز وخیم‌تر می‌شود و احساس می‌کنند که گروگان هستند.

ندیمه ولی، استاد یک مکتب خصوصی در منطقه خیر خانه شهر کابل است، می‌گوید با وجود این‌که حجاب را رعایت می‌کند، اما بازهم مورد بازجویی و آزار و اذیت افراد طالبان قرار می‌گیرد‌.

خانم ولی افزوده‌است که چند روز پیش طالبان او را بخاطر نداشتن محرم از منطقه حصه اول خیرخانه شهر کابل با خود برده و مدت ۳ ساعت در حوزه یازدهم شهر کابل نگهداری کردند.

این خانم علاوه کرده‌است: “طالبان به نام غیرت و ناموس چیزی را نمی‌شناسند، من دو ساعت گریه کردم و عذر کردم بالاخره پس ناسزاگویی و فحش آزادم کردند.”

شهناز خرمدل که در حکومت پیشین در یکی از وزارت‌ها کارمند بود، می‌گوید که نه‌تنها افراد متعلق به امر به معروف طالبان، بلکه هر فرد این گروه دست به آزار و اذیت زنان و دختران می‌زنند و به‌بهانه بی‌حجابی، نداشتن محرم، بیرون شدن از خانه‌ دختران بازداشت می‌کنند او گفته است که وضعیت روانی ما زنان هر روز وخیم‌تر می‌شود و خود را گروگان احساس می‌کنیم.

بانو خرمدل، افزوده است: “اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ممکن شماری زیادی از زنان و دختران دست به خودکشی بزنند و یا به وضعیت‌های روانی شدید مواجه شوند.”

در حالی دختران از رفتار‌های خشن و افراطی گروه طالبان شاکی هستند که در سه سال‌ گذشته در بیش ۱۱۸ فرمان ملاهیبت الله اکثرا زنان محدود شدند.

گفتنی است که زنان در سه سال سلطه این گروه از قربانیان هستند که ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌ (تعلیم) از آن‌ها سلب شده است و هیچ‌گونه صلاحیت تصمیم‌گیری را در زندگی‌ شخصی‌شان ندارند و حتی شماری دختران در شهرها و روستاها به نکاح اجباری فرماندهان و افراد گروه طالبان در آمدند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا