اخبار جهاناخبار افغانستان

اندیشه: افغانستان در بدترین وضعیت حقوق‌بشری قرار دارد

نصیراحمد اندیشه، نماينده‌ خراسان‌افغانستان در جنیوا می‌گوید که تحکیم سیستم ستم و سلطه‌ی جنسیتی جاری گروه طالبان و انسانیت‌زدایی از زنان و دختران توسط این گروه، یک «ایدئولوژی خطرناک» را در ذهن نسل آینده‌ خراسان‌افغانستان، به‌ویژه مردان جوان و پسران می‌کارد.

آقای اندیشه که امروز (سه‌شنبه، ۲۹ جوزا/خرداد)در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، نسبت به پی‌آمدهای این ایدئولوژی برای منطقه و فرامنطقه هشدار داد.

او افزود که این ایدئولوژی می‌تواند خطرات امنیتی بالقوه را برای منطقه و فراتر از آن به همراه داشته باشد.

آقای اندیشه در بخش دیگر از سخنان خود گفت که خراسان‌افغانستان در زیر حاکمیت گروه طالبان با بدترین بحران نهادینه‌‌شده‌ی حقوق بشر در جهان مواجه است.

او افزود که گروه طالبان به تعهدات خراسان‌افغانستان در منشور سازمان ملل متحد‌ و معاهدات بین‌المللی پابند نیستند و در یک سال اخیر ۵۲ دستور صادر کرده‌اند که حقوق زنان و دختران را بیشتر محدود می‌کند.

نصیراحمد اندیشه گفت که گروه طالبان در نزدیک به سه سال گذشته ثابت کرده‌اند که نه مایل هستند و نه می‌توانند تعهدات خراسان‌افغانستان تحت منشور سازمان ملل متحد را اجرایی کنند.

او تأکید کرد که از مشروعیت‌بخشیدن به گروه طالبان، به‌ویژه در نشست آتی دوحه خودداری شود و برای دفاع از حقوق شهروندان خراسان‌افغانستان و پاسخ‌گوسازی گروه طالبان، باید یک مکانیسم منسجم ایجاد شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز در پنجاه‌وششمین نشست خود وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان را بررسی کرد.

در این نشست ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد برای خراسان‌افغانستان گفت که گروه طالبان سیستم سلطه و سرکوب نهادینه‌شده علیه زنان ایجاد کرده‌اند و اقدامات این گروه «جنایت علیه بشریت» است.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا