اخبار افغانستان

واکنش‌های جهان به ممنوعیت زنان افغانستان ازکار

سیمرغ، کابل: شماری از نهادها و شخصیت جهان ممنوعیت زنان افغانستان را از کار در سازمان‌های غیر دولتی  یک  تصمیم ظالمانه و غیر مسولانه خوانده‌اند.
سفارت آلمان، شنبه شب، 3 جدی/ دی، در یک تویتی گفته است؛ تصمیم طالبان در پیوند به ممنوعیت زنان از کار در نهادهای ملی و بین المللی غیر دولتی یک تصمیم غیر منصفانه است. هم‌چنان این سفارت در واکنش به این عمل طالبان تصریح کرده‌است که ممنوعیت زنان از کار در نهادهای کمک رسانی به قشر نیازمند جامعه افغانستان صدمه شدید وارد خواهد کرد.
به گفته‌ای سفارت آلمان، تنها طبقه از این تصمیم طالبان صدمه می‌بینند که نیازمندترین قشر جامعه هستند.
هم‌چنان تام ویست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان، فرمان گروه طالبان را در خصوص ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های کمک رسانی یک عمل غیر مسولانه گفته‌است.
آقای ویست افزوده‌است؛ طالبان ابتدایی ترین مسولیت‌های شان را در قبال مردم خود نادیده می‌گیرند.
درهمین حال آنتونیو گوتریش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به تصمیم منع کار زنان در نهادهای غیر دولتی گفته است که این تصمیم طالبان  مشقت‌های مردم افغانستان را بیشتر می‌کند و هم‌چنان دوجاریک سخن‌گوی گوتریش، در بیانه‌یی تذکر داده‌است که تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت زنان در نهادهای کمک رسانی، کاری این نهادها را در امری همکاری با افراد آسیب پذیر مانند زنان و کودکان تضعیف خواهد کرد.
همچنین سازمان ملل متحد، این تصمیم طالبان را نقض حقوق زنان عنوان کرده و درعین حال گفته‌است که این کار طالبان روی تلاش‌ها و روند صلح معنی دار در افغانستان تاثیر منفی می‌گذارد.
علاوه براین، یان ایگیلند سرمنشی شورای مهاجرین ناروی گفته است که ممنوعیت کار زنان در اداره‌های غیر دولتی، فعالیت این نهاد برای کمک‌رسانی به میلیون‌ها افغانستانی آسیب پذیر و گرسنه را مختل می‌سازد. او در ادامه افزوده‌است، این اداره نمی تواند بدون همکار زن  کارکند.
این در حالی است که طالبان روز گذشته 3 جدی در فرمان کار زنان را در نهادهای غیر دولتی ممنوع اعلام کردند.
طالبان طی یک فرمان درب نهادی آموزشی علل خصوص دانشگاه‌ها را نیز به روی دختران بسته کردند که این تصمیم طالبان  واکنش‌های تند جهانی و داخلی را برانگیخت.

سالارآزادی

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا