اخبار افغانستان

عبدالحمید خراسانی چرا برکنار شد؟

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، کابل: عبدالحمید خراسانی، از فرماندهان تاجیک‌تبار گروه طالبان که ولسوال احمد‌آباد، استان پکتیا بود از سمت‌اش برکنار شد.
این فرمانده طالبان روز یک‌شنبه، 31 ثور/ اردیبهشت، از سمت ولسوال احمدآباد برکنار شد.
او به رسانه‌ها گفته‌است که در اثربرخوردهای قومی وسیلقه‌ای گروه طالبان استعفا داده‌است. اما یک منبع که نخواست نام‌اش فاش شود در صحبت با خبرگزاری صدای افغانستان گفته‌است «خراسانی استعفا نداده‌است» بلکه طالبان او را بدون کدام دلیل از وظیفه‌اش سبک‌دوش کردند.
خراسانی، رهبران گروه طالبان را متهم به برخوردهای قومی کرده و گفته‌است که طالبان با استفاده از قدرت ما وارد پنجشیر شدند، اما پس از چند ماه مکتوب برکناری‌ام را زا سمت آمرامنیت فرمانده امینه پنجشیر فرستادند.
این در حالی‌است که طالبان پشتون برای چندین افراد وابسته به خراسانی را بازداشت و مورد ضرب  و شتم قرار داده‌اند.
در تازه ترین مورد محافظین عبدالحمید خراسانی از سوی فرمانده لوای طالبان در پروان خلع سلاح و چندین ساعت در بند ماندند.
گفته می‌شود، عبدالحمید خراسانی از جمله افراد است که پس از سقوط افغانستان به گروه طالبان پیوسته و همواره خود را به این گروه وفادار وانمود کرده‌است.
رهبری گروه طالبان پیش از این نیز چندین فرمانده غیر پشتون را از صفوف‌شان اخراج و شماری آن‌ها را زندانی کردند.
حالا گذشت زمان مشخص خواهد کرد که طالبان با این فرمانده غیری خودی چه برخورد خواهند کرد، آیا او به سرنوشت مولوی مهدی فرمانده هزاره تبار گرفتار می‌شود یا شبیه صلاح الدین ایوبی فرمانده اوزبک تبار این گروه روانه زندان خواهد شد.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا