اخبار افغانستان

طالبان صدها فردملکی را دربلخاب تیرباران کرده اند

سیمرغ، سرپل: منابع محلی می‌گویند طالبان در جریان حملات یک هفته اخیر شان به شهرستان بلخاب، دست‌کم 150 غیری نظامی را کشته‌اند و شماری زیاد دیگر زخمی و بی‌خانه شده‌اند.
منابع محلی امروز چهارشنبه 8سرطان/تیر به سیمرغ می‌گویند در جریان حملات طالبان بالای مردم هزاره در شهرستان بلخاب، بیش از صد و پنجاه غیری نظامی کشته شده‌اند. منابع می‌افزایند که صدها روستا خالی از وجود سکنه است، زنان، اطفال و مردان در کوه‌ها آواره استند که به کمک‌های اولیه نیاز دارند.
منابع از شهرستان بلخاب فهرست از کشته شدگان هزاره به دست نیروهای تفنگدار طالبان را تهیه کرده‌اند تا به نهاد بین الملی بفرستند در این فهرست هویت افراد کشته شده مشخص شده است.

یک منبع ازشهرستان بلخاب به سیمرغ گفت تا کنون اجساد 26 تن از اجساد ملکی به خاک سپرده شده

دها تن دیگر در روستاهای بلخاب افتاده است که تا هنوز هویت شماری از کشته شدگان مشخص نیست.
به گفته منابع 13 تن که از ترس طالبان در یک مسجد در روستای ایلاق چنارک پنهان شده بوده اند، دسته جمعی از سوی طالبان تیر باران شدند و اکنون اجساد شان در میدان باقی مانده است.
گزارش‌ها می رسانند که در روستای توغی، دهنه، شیرقلعه، لرکرد و دیگر روستای اطراف آن دها جسد که اکثر شان جوانان اند افتاده است و هیچ کس نمی تواند اجساد این افراد را بردارند.
دو منبع معتبر از شهرستان بلخاب گفت که بسیاری از جوانان از سوی طالبان پس از دستگیری سر بریده شده‌اند.
منابع مردمی تایید کرده‌اند که آمار کشته شدگان تا کنون به بیش از 150 نفر می‌رسد، اما تا هنوز به گونه مشخص اطلاعاتی که این آمار را ثابت کند در اختیار ما نیست.
گفته می‌شود سازمان ملل، صلیب سرخ و نهادهای حقوق بشری اجازه نیافته‌اند تا به شهرستان بلخاب بروند و از وضعیت جنگ در این شهرستان گزارش تهیه کنند.
کمسیون حقوق بشر افغانستان که از سوی طالبان ملغا اعلام شده در تازه‌ترین اعلامیه خود به روز سه شنبه7سرطان/تیر گفته است که بر بنیاد اسناد و مدارک مستند، طالبان در شهرستان بلخاب مرتکب نقض حقوق بشر شده

اند و این کار طالبان از سوی این کمسیون محکوم شده است.
در اعلامیه حقوق بشر افغانستان آمده که طالبان افراد ملکی را قصداً تیر باران و خانه‌های شان را به آتش کشیده اند. کمسیون حقوق بشر گفته طالبان با قطع شبکه‌های مخابراتی دسترسی به اطلاعات در این شهرستان را محدود کرده

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا