اخبار افغانستان

سردی هوا و گرسنگی جان ۶۲ تن را گرفت

سیمرغ، کابل: دست‌کم یک هفته می‌شود که افغانستان سرمای بی سابقه را تجربه می‌کند، این سرمای جانکاه و گرسنگی دست به دست هم داده از شهروندان بی بضاعت و نادار افغانستان قربانی زیادی گرفته است.
منابع معتبر رسانه‌ای گزارش می‌کنند که در چند روز اخیر حدود ۶۲ تن در نتیجه سرمای بی سابقه در افغانستان جان داده اند. به گفته این منابع، گرسنگی، سردی بیش از حد هوا، مسدود بودن شاهراه‌ها و عدم کمک رسانی به نیازمندان از عمده ترین دلیل جان داده این شمار افراد بوده است.
سردی هوا در بخش های از افغانستان در یک هفته اخیر تا منفی ۳۶ درجه رسیده بود که باعث یخ بندان شدید و سردی بی سابقه گردیده بود. طالبان اما برخلاف وعده های شان هیچ کمک رسانی به مردم نیازمند نکردند از همین رو رقم تلفات بلند بوده است. همچنان روز  های سرد و یخ بندان

 دست کم یک هفته دیگر در افغانستان دوام خواهد کرد در حالیکه نیازمندان و فقرا به کمک‌های فوری نیاز دارند.
به قول منابع رسانه‌ای یک زن و دو کودک در شهرستان آقچه جوزجانُ یک زن و یک کودک در شهرستان المار فاریاب، یک پیر مرد و سه کودک در شهرستان بالا مرغاب استان بادغیس، یک مرد با پسر اش در شهرستان شهدای بدخشان، ۱۲ کودک، یک زن و یک فرد معتاد به مواد مخدر در استان نیمروز  و ۲۴ معتاد دیگر در بغلان، غزنی و هرات جان داده اند. بر بنیاد اطلاعات یک منبع دیگر ۱۵ فرد معتاد به مواد مخدر در کابل نیز جان داده اند.
امسال برای معتادین مواد مخدر در افغانستان نیز سال پر تلفات بوده است به قول منابع مستقل از استان بلخ شماری زیادی معتادین در نتیجه سردی بی سابقه جان داده اند که تا کنون رقم مشخص جان باخته گان در دست نیست. همچنان از استان های دیگر کشور نیز از تلفات افراد معتاد به مواد مخدر گزارش شده است.
از اینکه افراد مبتلا به مواد مخدر در فضای باز و در هوای سرد زمستانی بدون سرپناه زندگی می‌کنند،

تلفات آنان به گونه بی سابقه بلند بوده است.
در پی محدودیت های که گروه طالبان به زنان در افغانستان اعمال کرده اند، کمک رسانی به نیازمندان نیز به حد اقل رسیده است از همین رو بسیاری ها به دلیل عدم دسترسی به غذا و مکان گرم، جان های شان را از دست داده اند و این احتمال می رود که اگر کمک رسانی همچنان موقف بماند، رقم تلفات انسانی بیشتر شود.
طالبان اما رقم تلفات در نتیجه سردی هوا را دست کم ۲۵ تن اعلام کرده اند.
صلاح الدین، یک باشنده شهر کابل در گفتگو با خبرگزاری صدای افغانستان گفت که در پی سردی هوا، برق و آب در شهر کابل قطع شده و سایر ولایات نیز به مشکل مشابه رو برو است. اما به گفته این باشنده کابل، مسوولین محلی طالبان هیچ توجهی به نیازهای اساسی مردم ندارند.
در کنار جان باختن ده‌ها تن در نقاط مختلف کشور، دست کم ۲۵هزار مواشی در استان های فاریاب، جوزجان، سرپل،‌دایکندی، بدخشان و غور تلف شده اند. تلفات بلند گوسفندان آسیب جدی به مالداران کشور رسانده است و آنان را به شدت متضرر کرده است. به قول منابع محلی بیشترین تلفات گوسفندان در استان فاریاب در شمال کشور رخ داده است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا