اخبار افغانستان

دولت‌ها و سازمان های بین المللی ممنوعیت تحصیل دختران افغانستان را شرم آور خواندند

سیمرغ، کابل: مقامات طالبان در وزارت تحصیلات عالی این گروه،  اعلام کردند که دختران حق رفتن به دانشگاه ها را ندارند.
وزارت تحصیلات عالی طالبان، روز گذشته 29 قوس /آذر، در نامه‌ای رسمی عنوانی  تمامی دانشگاه های دولتی و خصوصی در کشور گفته است که آموزش دختران تا اطلاع ثانوی متوقف است و دختران نباید به دانشگاه ها حضور بیابند.
در این نامه طالبان آمده است که در کابینه طالبان فیصله شده است که آموزش دختران باید تا تصمیم بعدی متوقف شود.
این تصمیم در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان پس از تسلط در افغانستان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را نیز منع قراردادند.
گروه طالبان محدودیت های زیادی را بالای زنان ار جمله تحصیل، کار، رفتن به تفریحگاه‌ها، رفتن به بازار و سایری فعالیت های اجتماعی اعمال کرده اند.
این کار طالبان با واکنش های گسترده‌ی داخلی و بین المللی مواجه شده است.
پس از انتشار حکم طالبان در مورد ممنوع کردن تحصیل دختران، سازمان‌های حقوق بشر طی بیانیه‌های آن‌را شرم آور خوانده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است، طالبان هر روز پیش از پیش ثابت می‌کنند که برای حقوق بنیادین شهروندان افغانستان به ویژه زنان حرمتی قایل نیستند.
در همین حال وزیر خارجه امریکا نیز دررشته تویت‌های شام سه‌شنبه، گفته است از تصمیم طالبان برای ممنوع کردن حضور زنان در دانشگاه ها عمیقاً نا امید شده است.
هوگو شورتر کاردار سفارت برتانیا برای افغانستان گفته است کشورش قویاً این تصمیم طالبان را محکوم می‌کند، وی در ادامه می‌گوید باور دارد چنین اقداماتی چشم انداز اقتصادی و ثبات افغانستان را به مخاطره جدی ربرو می‌کند.
طریق احمد، مدیرکل خاور میانه و سازمان ملل وزارت خارجه برتانیا هم در اظهاراتی ضمن محکوم تصمیم طالبان

برای ممنوع کردن تحصیل دختران گفته است از نظر وی هیچ مبانی مذهبی و اخلاقی برای چنین تصمیمی وجود ندارد.
همزمان با واکنش ها ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان هم در تویتر خود این تصمیم طالبان را محکوم کرده و از گروه طالبان خواسته که فوراً از تصمیم خود عقب نشینی کند.
مارک پوتزل، معاون نماینده سرمنشی سازمان ملل در افغانستان  از مردم خواست که مخالفت خود را با ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طالبان ابراز کنند.
اوتصمیم اخیر طالبان را عقب گرایانه توصیف کرده که آینده افغانستان را به خطر می‌آندازد.
همزمان با واکنش های بین المللی، شهروندان افغانستان و سیاسیون پیشین نیز به این تصیصم طالبان واکنش نشان داده اند؛ امرالله صالح معاون ریاست جمهوری پیشین افغانستان در صحفه فیسبوک خود نوشته است، بستن دروازه های دانشگاه بروی بانوان وطن یکی از همین عملکردهای جاهلانه طالب

است که کار تبلیغ و تنویر را برای مقاومت در راستای آزادی وطن آسان می‌سازد.
رحمت الله نبیل ریس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در واکنش به این تصمیم طالبان گفته است گروه طالبان برای بقای خود مجبورند مردم را در تاریکی نگاه دارند.
مختار وفایی یکی از خبرنگاران مطرح افغانستان در واکنش به این کار طالبان نوشته است روند حذف زنان از جامعه افغانستان تکمیل شد.
در پی انتشار نامه ممنوعیت تحصیل دختران، بامداد امروز نیروهای طالبان در تمامی شهرهای افغانستان به دروازه های دانشگاه ها ریختند و مانع ورود زنان به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در سطح کشور شدند.
از سوی دیگر ریاست های معارف طالبان در شماری از استان‌های کشور اعلام کردند که پس از این رفتن به آموزشگاه های خصوصی نیز برای دختران ممنوع است

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا