تحلیل و تبصره سیاسی

جبهه مقاومت ملی افغانستان؛ توسعه و موفقیت‌ها

مترجم: محمد نسیم نصوح

مصاحبه‌ی جاشوا بووز از «موسسه سیاسی اورین» (او پی آی) با علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی و حامد سیفی، عضو جبهه مقاومت ملی افغانستان و افسر سابق ارتش افغانستان و قوماندان لوای پنجم قول اردوی ۲۰۳ تندر.

در سه سالِ پس از تسلط طالبان بر کابل، جبهه مقاومت ملی افغانستان به طور خستگی ناپذیری برای رهایی مردم افغانستان از چنگ حکومت سرکوبگر طالبان تلاش کرده است. از سال ۲۰۲۱ به بعد جبهه مقاومت ملی گام های موثری را در جهت تضمین حمایت دائمی از آزادی های مدنی همه شهروندان افغانستان برداشته است و در سراسر کشور از ریشه کن کردن تروریسم و ​​ایجاد حکومت عادلانه و برابری طلب حمایت کرده است. و این کار را بدون هیچ گونه حمایت بین المللی انجام داده است.

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود در آگست ۲۰۲۱ به عنوان یک جنبش جمعی علیه حکومت ظالمانه‌ی طالبان خلق شد. بر اساس برآورد علی میثم نظری، رئیس روابط خارجی این جبهه، جبهه مقاومت ملی بیش از ۵۰۰۰ عضو دارد. رشد حمایت های محلی، گسترش آن به بخش هایی از جنوب غربی افغانستان و مناطق شمالی را نیز تسهیل کرده است، به این معنی که جبهه مقاومت ملی در اکثر نقاط کشور تقریبا در ۲۰ ولایت، حضور دارد.

گسترش عملیات های شهری

سیر تحولات اخیر و عملیات شهری جبهه مقاومت ملی را حامد سیفی، عضو جبهه مقاومت ملی و افسر سابق ارتش افغانستان، توضیح می دهد: «مقاومت در برابر طالبان یک رویکرد دو وجهی نظامی-سیاسی است. این سازمان آهسته و پیوسته به عنوان یک اپوزیسیون سیاسی قدرتمند در برابر طالبان در حال رشد است و تلاش می کند حکومت را در افغانستان تغییر دهد. از نظر نظامی، جبهه مقاومت ملی یک نیروی مجهز است که خود را به عنوان یک سنگر قوی در جنگ علیه طالبان تثبیت کرده است. دوام مقاومت مسلحانه و مقاومت سیاسی جبهه مقاومت ملی برای اهداف آن مفید بوده و از عادی سازی حکومت طالبان در کشورهای منطقه و جامعه بین المللی جلوگیری کرده است. قابل تذکر است که فعالیت های جبهه مقاومت ملی باعث جلب حمایت های داخلی شده و اما تا هنوز حمایت های خارجی را به همراه ندارد.»

علی میثم نظری، مسوول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی از دستاورد های این جبهه می گوید: « در سه سال گذشته نبردهای سازمانمند و چریکی ما بدون هیچ گونه حمایت خارجی ادامه داشته که نتایج آن دور از انتظار بوده است. آغاز عملیات های اخیر شهری، جنگ اطلاعاتی، تاکتیک های چریکی و حملات ضربتی برای جبهه مقاومت ملی بسیار مفید بوده است. از شروع ماه جنوری ۲۰۲۴، جبهه مقاومت ملی بیش از ۲۰۷ عملیات موفقیت آمیز داشته است که این هم باعث افزایش اعتماد به عضوگیری جبهه و هم هدف قرار دادن جنگنده های دشمن و عوامل اطلاعاتی آنرا برجسته می کند. جبهه مقاومت ملی توانسته است که با موفقیت پایگاه ها و تأسیسات نظامی، ایست های بازرسی و جنگنده ها و مقامات سطح بالای [دشمن] را مورد هدف قرار دهد. گسترش قلمرو [عملیات های] جبهه مقاومت ملی قابلیت‌های استخباراتی آنرا افزایش داده و امکان نفوذ به شبکه اطلاعاتی طالبان را فراهم کرده است که امکان موفقیت در مأموریت‌های مبتنی بر اطلاعات را فراهم می‌کند. این امر با شکست طالبان در دستگیری این نیروها از آغاز سال جاری، با خستگی، سردرگمی و سرخوردگی در ساختار داخلی طالبان همراه بوده است و بی اعتمادی در صفوف طالبان را با گذشت هر روز عمیق‌تر می‌کند. نظری می گوید: سازمان اطلاعات مرکزی طالبان (جی دی آی) در گزارش اخیر خود نگرانی‌هایش را در مورد تحرکات جبهه مقاومت ملی در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام بیان می‌کند. این نشان دهنده‌ی فعالیت های جبهه و نگرانی های طالبان است.»

مکانیسم های توسعه

  چنانکه علی میثم نظری توضیح داد، دلیل اصلی گسترش جبهه مقاومت ملی، حمایت مردم افغانستان است که از ولایات دورافتاده دست دعوت‌ بلند کرده و به دنبال کمک و حمایت هستند. بعنوان نمونه، زنان افغانستان به شدت به تلاش های مقاومت مسلحانه برای رهایی افغانستان از حکومتِ به شدت ظالمانه و زن ستیز [طالبان] اعتقاد دارند. احمد مسعود جبهه مقاومت ملی را به عنوان یک جنبش مردمی در سال ۲۰۲۱ با مشاوره با مردم سراسر کشور راه اندازی کرد. مردم افغانستان مسعود را تحصیلکرده و منزه از دخالت در فساد سیاسی افغانستان می‌دانند و به همین دلیل، برای جبهه مقاومت ملی آسان بوده است تا مردم افغانستان را در محور تصویر کاریزماتیک او بسیج کند. تامین منابع جبهه مقاومت ملی به لطف مردم و همچنین به لطف بازار سیاه خودطالبان است که اسلحه و مهمات را خرید و فروش می کنند. شبکه های فراملی، تجارت تسلیحاتی طالبان را تامین مالی می کنند. همانطور که نظری بیان کرد، گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) تحرکات مالی طالبان از جمله کشف یک محموله‌ی تسلیحاتی را که در نزدیکی آمریکای لاتین مصادره شد، روشن می کند. علاوه بر این، نظری نسبت به پناه دادن بیش از دوازده سازمان تروریستی مشخص توسط طالبان در داخل مرزهای افغانستان ابراز نگرانی کرد، به این معنی که مقاومت شدید جبهه مقاومت ملی علیه طالبان اجتناب ناپذیر است.

مکانیسم دیگر برای گسترش جبهه مقاومت ملی، حضور سیاسی این سازمان در آسیای مرکزی است، جایی که گسترش نفوذ طالبان را سد کرده است. گسترش ساختاری جبهه مقاومت ملی به آن این امکان را داده است تا در سراسر خراسان و همچنین در اروپا و سیستم دادگاه بین‌المللی از طریق پروسه‌ی ویانا، که تلاش می‌کند به حکومت طالبان پایان داده و افغانستان را دموکراتیک کند، جایگاهی به دست آورده است. کشورهای منطقه نیز به دلیل ضعف امنیت و مدیریت مرزی، در برابر تحرکات فرامرزی طالبان آسیب پذیر هستند. تاجیکستان از لحاظ تاریخی، یک سیاست ثابت به نفع طالبان داشته است، اما [در حال حاضر] دوشنبه در حمایت از مبارزات آزادی خواهانه‌ای مردم افغانستان صدا بلند کرده است و هیچ دوگانگی در موضع گیری آنها وجود ندارد. قضیه پاکستان پیچیده تر است. پاکستان زمانی از طالبان حمایت می کرد و به آنها و رهبران شان پناگاه امن فراهم کرده بود. پس از سال ۲۰۲۱، طالبان به حمایت اسلام آباد خیانت کرد و اکنون از تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) که شاخه پاکستانی طالبان است، حمایت می کند. دشمن شماره یک تی تی پی پاکستان است که با حملات مکرر ثبات آن کشور را تهدید می کند. با تهدید تحریک طالبان پاکستان برای راه اندازی امارت اسلامی در پاکستان، اسلام آباد بیشتر در مورد تهدید تحریک طالبان پاکستان صحبت کرده است. پاکستان تصمیمات سخت سیاسی پیش رو دارد، پاکستان با تهدید دوگانه‌ی طالبان و تحریک طالبان پاکستان که منطقه شمال غرب آن را بی‌ثبات می‌کند، روبرو است.

آینده جبهه مقاومت ملی

تروریسم مردم افغانستان را فلج، اما جبهه مقاومت ملی طالبان را از پا می اندازد. در کوتاه مدت، جبهه مقاومت ملی زنده و سالم باقی خواهد ماند، و تلاش های آن برای مقاومت ادامه خواهد یافت، اما تهدید دیگری در کابل وجود دارد: انفجار طالبان! از آنجایی که شبکه داخلی گروه طالبان شکننده است، بنا، جنگ داخلی میانگروهی طالبان، سیستم شان را از هم متلاشی می‌کند. این انفجار اجتناب ناپذیر خلائی ایجاد می کند که متعاقباً منجر به جرقه‌ی جنگ قدرت خواهد شد. زمانی که این اتفاق بیفتد، جبهه مقاومت ملی آماده‌ی تداخل نظامی خواهد بود، اما در دراز مدت این مبارزه نیازمند حمایت سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی است. در مرحله فعلی عملیات، استفاده‌ی جبهه مقاومت ملی از منابع داخلی برای جمع‌آوری اطلاعات پایدار است، اما در درازمدت نیازمند حمایت خارجی جامعه بین‌المللی است.

اگر جبهه مقاومت ملی با نبود حمایت خارجی نتواند بر این خلاء چیره شود، پیامد آن فاجعه بار خواهد بود. آنگونه که جنرال حامد سیفی توضیح داد، سایر گروه های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان، انصارالله، دولت اسلامی خراسان و القاعده صبر استراتژیک به خرج می دهند. آنها می دانند که طالبان در نهایت از حکومت کردن در افغانستان عاجز خواهند ماند. این گروه‌ها تلاش خواهند کرد تا خلاء را پر کنند، که به احتمال زیاد انتقال قدرت خشونت‌آمیز و پر هرج و مرج خواهد بود. جبهه مقاومت ملی امیدوار است که در افغانستان حکومتی مبتنی بر خواست مردم استقرار یابد و از آن طریق به حقوقی همچون حق تحصیل، حق کار، حق رأی، و عدالت خواهی برای زنان، مشروعیت بخشیده و جامه‌ی عمل بپوشاند.

لازم است که جامعه جهانی از طریق فرآیند ویانا، به مبارزه جبهه مقاومت ملی که برای عزت، تاریخ باستانی افغانستان و حرمت مردم آن کشور پیکار می کند، قوت بخشد. از طریق پروسه‌ی ویانا، افغانستان پتانسیل تجدید قوا و احیای مجدد را دارد. در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴، «تیم برشت»، نماینده کنگره ایالات متحده، لایحه‌ای را برای اعمال نفوذ در روند ویانا علیه طالبان ارائه کرد که جناح‌ های سیاسی ضد تروریسم را گرد هم می‌آورد تا به طور جمعی رژیم ظالم طالبان را محکوم و اصلاح کنند. همانطور که احمد مسعود خواستار آن شد، استقرار «دولت افغانستان در تبعید» می تواند راهی برای اتحاد ضد طالبانی را فراهم کند. مارشال عبدالرشید دوستم، عضو شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان و رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان، تاکید کرد که ایجاد حکومت در تبعید به سرمایه مالی فراوان نیاز ندارد. خواست های سیاسی ارائه شده توسط روند ویانا زمینه‌ی تشکیل  یک جبهه متحد علیه طالبان را فراهم و به احتمال زیاد مخالفت سیاسی جبهه مقاومت ملی را تقویت خواهد کرد.

موسسه سیاست اورین (OPI) یک اندیشکده مستقل، غیرانتفاعی و معاف از مالیات است که بر طیف وسیعی از مسائل در سطوح محلی، ملی و جهانی تمرکز دارد.

آنچه خواندید برگردان این نوشته با عنوان اصلی زیر است:

Afghanistan’s National Resistance Front: Progression and Success

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا