آثار تاریخی

آرام‌گاه ناصر خسرو بلخی در خطر فروریزی قرار دارد

منابع از بدخشان می‌گویند که آرام‌گاه ناصر خسرو، یکی از مکان‌های تاریخی در شهرستان یمگان این استان، با خطر فروریزی روبه‌رو است.

باشنده‌های محل می‌گویند که برای بازسازی این آرام‌گاه، تاکنون نه از سوی مسوولان حکومتی پیشین و نه هم از سوی مسوولان گروه طالبان و نهادهای مربوط، هیچ توجهی نشده است.

به گفته باشنده‌های محل، آیات قرآن‌کریم که بر دیوارها و سقف آرامگاه به‌گونه‌ی هنرمندانه‌ای نگاشته شده بودند، در معرض نابودی اند و بیم آن می‌رود که فرو بریزد.

آرام‌گاه ناصر خسرو بلخی، ادیب، شاعر و نویسنده برجسته کشور که گفته می‌شود در میان قرن‌های چهارم و پنجم هجری قمری می‌زیسته است، بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.

این آرام‌گاه بر بالای تپه‌های سنگی قرار گرفته که اطراف آن در اثر بارندگی‌ها و دیگر عوامل طبیعی با خطر فروریزی مواجه است.

ناصر خسرو در سال ۱۰۰۵ میلادی در استان بلخ به دنیا آمد و در دربار شاهان غزنوی و پس از آن در دربار سلجوقی‌ها بسر می‌برد و آنجا نیز مورد بی‌مهری قرار گرفت و سرانجام به شهرستان یمگان بدخشان رفت و ۲۵ سال پایانی عمرش را در این منطقه سپری کرد.

ناصر خسرو بلخی در فلسفه، حکمت، طب، نجوم و ریاضی دست بالایی داشت و آثار او شامل سفرنامه، جامع‌الحکمتین، زادالمسافرین، خوان‌الاخوان، روشنایی‌نامه، سعادت‌نامه و دلیل‌المتحرین اند.

 

 

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا