مصاحبه ها

مصاحبه «شان رایان» با «احمد مسعود»، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان

مترجم: محمد نسیم نصوح

بخش اول
شان رایان، بنیانگذار و مجری پادکستِ موفق «نمایش شان رایان» است. او همچنان از پیمان کاران سابق نیروی دریایی ایالات متحده و سازمان سیا با 14 سال خدمت در چندین عملیات جنگی از جمله افغانستان می باشد. وی در گروه ویژه‌ی کوماندوییِ کلاه‌سبزها در مأموریت مبارزه علیه تروریسم جهانی، بارها در افغانستان آمده است. رایان مجموعه‌ی «نخبگان مراقب» و «نمایش شان رایان» را برای مستند سازی داستان های ناگفته‌ی جنگ، شکست و رستگاری مردان و زنان بحران‌دیده، توسعه داده است. او مهمانانی را از اقشار مختلفی شناخته شده و کمتر شناخته شده میزبانی کرده و به داستان‌های زندگی‌شان گوش می‎دهد تا بدین‌وسیله با ثبت‌نمودنِ سرگذشت‌های بدون فیلتر، وقایع قهرمانانه و تجربیات واقعی، به حفظ تاریخ کمک کند. رایان اخیراً در سفری به کشور اتریش به مقصد مصاحبه با احمد مسعود، در پشت صحنه‌ی چهارمین دور جلسه‌ای ویانا، گفتگویی را با رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان انجام داده است تا از این طریق مردم ایالات متحده و جهان را نسبت به خیانت حکومت آمریکا درحق مردم افغانستان، در روشنی‌قراردهد. او با بیان تأثر عمیق خویش در مورد سقوط افغانستان و به دروغ گویی متهم کردن حکومت ایالات متحده گفت: «اداره‌ی ایالات متحده از سربازان سابق مبارزه علیه تروریسم جهانی و مردم آمریکا نمایندگی نمی کند».
با نگاهی به تاریخ مصاحبه هایی از این دست با رهبر جبهه مقاومت ملی، متوجه می شویم که پس از سقوط افغانستان، این گفتگو دراصل یکی ازآن پازل‌هایی‌است که تا به حال برای نشان‌دادن وضعیت افغانستان و جبهه مقاومت ملی، سرهم شده است. قبل براین مصاحبه، درست چندی پس از سقوط کشور به دست طالبان، مصاحبه‌ی آقای «اسکات مان»، عضو نیروهای ویژه و از اولین سربازان اعزام شده در افغانستان پس از حملات 11 ستامبر را داریم. آقای مان در برنامه خود « روف تاپ لیدرشیپ» از احمد مسعود دعوت کرده و همراه با مهمانانی همچون «لیجند»، عضو افغانستانی‌الاصل نیروهای ویژه‌ی آمریکا، «مایک والتز»، سرباز سابق و عضو برحال کانگرس مصاحبه‌ای دو ساعته‌ای را انجام داده و به نمایندگی از سربازان سابق ایالات متحده حمایت‌اش را از جبهه مقاومت ملی اعلان کرده و قول داده بود تا صدای مردم افغانستان باشد.
درواقع سربازان سابق آمریکا به خصوص کسانی که در افغانستان مأموریت داشتند با راه اندازی آدرسی تحت عنوان ( VETS4NRF ) به ریاست آقای لیجند برای جلب توجه به مردم آزادی‌خواه افغانستان و جبهه مقاومت ملی فعالیت می کنند. آن ها معتقداند که ایالات‌متحده و جامعه‌جهانی جبهه مقاومت ملی را فراموش کرده‌اند و از گانگرس می خواهند حکومت را مجبور کند تا سیاست هایش را اصلاح کرده و از آزادی و استقلال مردم افغانستان حمایت کند. آن ها همچنان از حکومت آمریکا می خواهند تا جلو تروریست هایی که اخیراً افغانستان را اشغال کرده‌اند را بگیرد و برای عملی شدن این برنامه، پیشنهادهای شان به حکومت ایالات متحده ازاین قرار است:
• ایجاد رابطه با دفتر سیاسی جبهه مقاومت ملی؛
• دعوت از احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی به آمریکا؛
• به رسمیت نشناختن گروه طالبان؛
• توسعه فعالیت های ضد تروریستی آمریکا در افغانستان با هماهنگی با جبهه مقاومت ملی
گفتنی‌است که این مصاحبه‌ی بی‌سابقه ناگفته های زیادی را راجع به عوامل سقوط افغانستان، خلق روایتِ مقاومت و اوضاع فعلی مردم افغانستان و جبهه مقاومت ملی، فاش می کند. این گفتگو طولانی با زمانمندی و مدیریت دقیقِ شان رایان و دقت، صداقت و صراحت بیان احمد مسعود یکی از بهترین مصاحبه هایی است که تا هنوز در مورد سرنوشت افغانستان تولید شده است. مسعود در اوایل با قربانی کردن عمدی خود، قصد انگیختن عطش انتقامِ مردم خسته و زاری را دارد که وجود دهه ها جنگ دمارازجان شان‌کنده و تنهاوبی‌کس رها گشته‌اند او می خواهد با مرگ تراژیک خود رستاخیز عاطفی را رقم زند تا از آن طریق مردم یکباروبرای‌همیشه خود را از یوغ اسارت طالب رهایی بخشند.
از پیامد های فوری این گفتگو می توان به ملاحظه شدن وضعیت جبهه مقاومت ملی و رهبری آن در گزارش کمیته امور خارجه‌ی گانگرس آمریکا در مورد سقوط افغانستان؛ دعوت از هیأت جبهه مقاومت ملی، صحبت با رهبری آن و مطرح شدن جبهه مقاومت ملی در انجمن های سیاسی آمریکا، اشاره کرد.
این مصاحبه شامل شش فصل:
1. صحبت های مقدماتیِ مصاحبه و هشدار ها؛
2. مروری بر زندگی احمد شاه مسعود و احمد مسعود؛
3. خروج از افغانستان و پیامدهای آن؛
4. حمایت های جهانی از جبهه مقاومت ملی؛
5. استراتژی و نحوه‌ی عملیات های جبهه مقاومت ملی؛
6. صحبت های پایانی و هشدار ها
رایان این مصاحبه را از بزرگترین گفتگو های زندگی اش توصیف کرده و راجع به آن چنین می گوید:
دو دقیقه پیش از انجام بزرگترین مصاحبه‌ی زندگی‌ام با فرمانده مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، مضطرب در اتاق هتلم نشسته‌ام. این اولین مصاحبه از سری گفتگو‌هایم در گستره‌ی جهانی‌ست، باورم نمی شود در چنین موقعیتی هستم. احتمالاً این گفتگو بسیاری از دروغ هایی را که حکومت ایالات متحده [در مورد سقوط افغانستان] به مردم آمریکا و جهان گفت، فاش کند. مردم آمریکا، گوش کنید! چون همه متوجه خواهید شد که پیش از حملات 11 سپتامبر، آمریکا چندین‌بار هشدار‌هایی را از سوی مردی بنام احمد شاه مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی مبنی بر یک حمله‌ی قریب‌الوقوع به خاک آمریکا، دریافت‌کرد. هشدارهای او از سوی اداره‌ی آن زمان کاملاً نادیده گرفته شد و همه می دانیم که پایان آن چگونه رقم خورد؛ آن هشدارها با فروپاشی برج‌های تجارت جهانی به زمین، قتل هزار ها آمریکایی و درگیرکردن ما در یک جنگ بیست ساله انجامید. در حالیکه مسعود دو روز پیش از حملات 11 سپتامبر ترور شد اما راه او با حضور پسرش احمد مسعود همچنان ادامه دارد. او به موازات پدر، پا در جای پای او نهاده و همچنان در حال حاضر رهبر «جبهه مقاومت ملی» است. مسعود باردیگر ایالات‌متحده را از حملات‌قریب‌الوقوع تروریستی هشدار میدهد و هنوز هشدارهای او کاملاً ناشنیده و نادیده گرفته می شود. درواقع، واشنگتن میخواهد به طریقی عقب‌نشینی از افغانستان را توجیه کند و احمد مسعود را به لیست سیاه انداخته‌اند تا نتواند به آمریکا بیاید. بناً، SRS (برنامه شان رایان) دست به اقدام زده و برنامه جمع‌آوری امضا برای نامه‌ای را راه انداخته است تا از احمد مسعود به آمریکا دعوت کند، بنابراین، از همه کهنه سرباز هایی که علیه تروریسم جهانی جنگیده اند، تقاضا می شود که نامه را امضا کنند؛ چنانچه عضوی از اعضای خانواده‌ی شما در آن جنگ حضور داشته، نامه را امضا کنید و اگر از جمله شهروندانی هستید که نگران است آنچه آقای مسعود می گوید درواقع درست است و خطر قریب الوقوعی یا حمله تروریستی قریب الوقوعی آمریکا را تهدید می کند، از شما می خواهم که نامه را امضا کنید. قرار است این نامه و امضا ها در دسترس آقای مایکل مک‌کال، مسئوول کمیته‌ی روابط خارجی کانگرس قرار گیرد و او می تواند آقای مسعود را به کانگرس دعوت کند تا به شهادت این مرد گوش داده و بشنود که او چه چیزی در مورد تهدیدات و نحوه‌ی خروج برای گفتن دارد. باور کنید این به فایده همه‌ی ماست. نامه را امضا کنید، لینک در پایین صفحه است.
شروع می کنیم:
رایان:
فرمانده مسعود، به برنامه‌خوش آمدید!
مسعود:
تشکر. با شما بودن مایه‌ی خرسندیست.
رایان:
باعث افتخار است که شما را با خود دارم، البته چندین ماه شد که در صدد سرهم کردن این مصاحبه هستیم و حالا آغاز می کنیم. لازم می دانم از آقای لیجند بابت زمینه سازی و هماهنگی بخاطر انجام این مصاحبه تشکری کنم؛ چون بدون همکاری او این گفتگو برگزار نمی شد و شخصاً باور دارم که یکی از مهمترین مصاحبه هایی است که در تمام طول عمرم انجام داده‌ام و واقعا هیجاناتم را کنترل نمی توانم تا شروع کنیم.
مسعود:
بسیار زیاد تشکر. باعث خشنودیست که با شما هستم و البته تشکر می کنم از آقای لیجند و همه دوستانی که در زمینه‌ی تنظیم و تسهیل این مصاحبه تلاش کردند، مایه‌ی مباهات است و امیدوارم با هم اوقاتِ خوب‌وخوشی داشته باشیم.
رایان:
همچنان. می‌خواستم موضوعی را یاد آور شوم، هرچند گفتن آن مایه‌ی تأثر عمیق است؛ فقط می خواهم معذرت بخواهم اینکه ایالات متحده شما، جبهه مقاومت و مردم افغانستان را تنها گذاشت‌ورفت. و همچنان معذرت‌ می‌خواهم از نحوه‌ی خروج آمریکا از افغانستان. می خواهم بدانید که با وجودآن، بسیاری از سربازان سابق و مردم آمریکا برای شما صدا بلند کرده و دادخواهی می کنند، ما می خواهیم به شما یاری کنیم اما دقیقا نمی دانیم که چگونه باید این کمک رسانی صورت بگیرد و امیدوارم که در جریان مصاحبه کمی هم به این موضوع بپردازیم، خلاصه‌اینکه، می خواهم بدانید نحوه‌ی خروج و تنها رها کردن شما، از اکثریت مردم آمریکا نمایندگی نمی کند.
مسعود:
تشکر بسیار زیاد. اولاً، شما و ملت بزرگ ایالات متحده آمریکا نیازی به معذرت خواهی ندارید. ملت آمریکا همیشه از مردم افغانستان پشتیبانی کردند و پناهندگانی که عازم آمریکا شدند، تحت حمایت و پوشش شان قرار گرفتند. لهذا، جای معذرت خواهی مردم آمریکا نیست و ما سپاسگزار کمک های شان هستیم. متأسفانه، سیاست های سال های اخیر به نفع مردم افغانستان و آمریکا نبوده. بناً، این موضوع مورد پرسش است و ربطی به اراده و نیت مردم آمریکا ندارد. آمریکایی ها ملت بزرگ و دوست مردم افغانستان هستند.
ادامه دارد…
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا