اخبار افغانستان

قانون امر به معروف گروه طالبان که از سوی رهبر آنان توشیح شده است نشر کردند

 وزارت عدلیه طالبان اعلام کرد که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه «قانون امر به معروف و نهی از منکر» را توشیح کرده است.

براساس گزارش‌ها  در این قانون‌ آمده است که پوشش «تمام بدن زن لازم و پنهان کردن روی به سبب ترس از فتنه» ضروری است. چگونگی پوشش  مردان بخشی دیگر از این قانون طالبان است

وزارت عدلیه طالبان گفته این قانون با یک مقدمه، چهار فصل و ۳۵ ماده در جریده رسمی چاپ شده است.

طبق این قانون، وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان موظف «به امر کردن به معروفات و منع کردن از منکرات مطابق شریعت اسلامی و فقه حنفی» است.

طبق توضیحات وزارت عدلیه طالبان، در قانونی که ملا هبت‌الله توشیح کرده، وزارت امر به معروف مکلف شده‌ است تا در رابطه با پوشش مردان و زنان «امربالمعروف و نهی از منکر نمایند.»

«مکلف ساختن مردم و کارمندان ادارات طالبانی به تعظیم شعایر اسلامی، مکلف ساختن مسولان رسانه‌ها به نشر مطالب مطابق شریعت، نبودن توهین مسلمان در مطالب و نشر مطالبی که عکس‌های ذی‌روح در آن نباشد» از جمله وظایف محتسبان وزارت امر به معروف طالبان در این قانون خوانده شده است.

طبق این قانون، پخش موسیقی، انتقال زنان بدون محرم و بی‌حجاب، و اختلاط زنان با مردان در وسایط نقلیه هم ممنوع است.

محتسبان وزارت امر به معروف همچنین مکلف شده‌اند تا مانع تراشیدن ریش یا کم کردن آن یک «از قبضه» شوند.

طبق این قانون اگر کسی دستورات محتسبان امر به معروف را نادیده بگیرد، «از یک ساعت الی سه روز در محابس عمومی و در نهایت جزای که از سوی محتسب مناسب دانسته شود» مجازات می‌شود.

وزارت امر به معروف طالبان روز سه‌شنبه ۳۰ اسد اعلام کرد که در یک سال گذشته بیش از ۱۳ هزار نفر را به دلیل «اقدامات غیراخلاقی» بازداشت کرده است.

این وزارت گفته که در این مدت بیش از ۲۸۰ نفر از نیروهای امنیتی خود را نیز به دلیل نگذاشتن ریش برکنار کرده است.

وزارت امر به معروف طالبان یکی از وزارتخانه‌های کلیدی طالبان است. این وزارت در جریان سه سال گذشته محدودیت‌های شدید به ویژه علیه زنان افغانستان وضع کرده است.

مقام‌های امر به معروف طالبان به دلیل نقض حقوق بشر تحریم شده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا