اخبار افغانستان

عبدالحفیظ منصور: سهل‌انگاری و نفهمی سران‌مقاومت، سبب شد که کرزی به قانون اساسی دست‌برد بزند

عبدالحفیظ منصور نویسنده و فعال سیاسی که در تصویب قانون اساسی کشور در سال ۱۳۸۲ اشتراک داشت، می‌گوید که عدم درک ماهیت قانون اساسی از سوی سران مقاومت آن زمان، سبب شد که کرزی و تیمش به قانون اساسی کشور دست‌برد بزنند.

او که در برنامه‌ی مجازی زیر عنوان”در خیمه لویه‌جرگه چه گذشت” در جمعی از دانشگاهیان صحبت می‌کرد گفت که در جریان تصویب قانون اساسی موارد اختلافی فراوانی مثل: نوع نظام، هویت، زبان رسمی، سرود ملی، مذهب و …وجود داشت و نیاز بود که روی آن‌ها بحث و گفتگو صورت می‌گرفت تا رسیدن به توافق جمعی، اما با سهل انگاری بزرگانی مثل مارشال فهیم و خلیلی و داکتر عبدالله و دیگران، کرزی موفق به تحمیل این موارد شد.

آقای منصور افزود که برای مارشال فهیم این مهم بود که ریاست جمهوری تک‌معاونی باشد و برای کریم خلیلی دومعاونی بودن ریاست جمهوری مهم بود و نماینده‌های هردو به موارد دلخواه تاکید می‌کردند و دیگر موارد برای شان مهم نبود.

منصور حامد کرزی را به خیانت در قانون اساسی متهم کرد و گفت که نخستین عهدشکنی را در نظام تازه تاسیس جمهوریت او مرتکب شده است. او گفت:”کرزی در حضور همه وعده سپرد که” این افتخار را به من بدهید تا در روز تصویب نهایی قانون اساسی نوع نظام را نظام پارلمانی غیر متمرکز اعلام کنم، اما در روز تصویب قانون اساسی، حین سخنرانی اش، سه‌بار شیرعالم بهادر نماینده مردم کابل برایش گوشزد کرد که آن مورد را یاد کند، اما کرزی چنین کاری نکرد و به نظام ریاستی تاکید کرد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا