اخبار جهان

سازمان ملل متحد: گروه‌های تروریستی در افغانستان از سوی گروه‌ طالبان حمایت می‌شوند

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌‌ی خود گفته که گروه‌های تروریستی خراسان‌افغانستان را محیط امن برای خود می‌دانند.

براساس گزارش، انعطاف‌پذیری گروه طالبان در برابر گروه‌های تروریستی، شرایط را برای نفوذ تروریسم به کشورهای هم‌سایه فراهم کرده است.

در این گزارش آمده که گروه طالبان از گروهای تروریستی حمایت می‌کنند.

در گزارش سازمان ملل آمده است‌که ناتوانی گروه طالبان جان تازه‌‌ی به القاعده و داعش بخشیده است. القاعده به‌طور مخفیانه پایگاه‌های خود را در پنج استان از جمله در کابل و ننگرهار احیا کرده است.

هم‌چنان، در گزارش تصریح شده که القاعده از نظر استراتژیک صبور است و با سایر گروه‌های تروریستی هم‌کاری می‌کند. در این گزارش آمده که داعش در پی تشدید حملات خود بر آسیای میانه است و در سطوح مختلف نهادهای امنیتی گروه طالبان نفوذ کرده است.

در این گزارش گفته شده که ۶۱ تن از اعضای ارشد گروه طالبان به‌شمول اعضای کابینه‌ی این گروه در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار دارند و تصمیم‌گیری در رژیم این گروه در اختیار گروه طالبان پشتون قرار دارد.

در گزارش آمده که که رهبری گروه طالبان در رفتار با داعش و القاعده رویکرد یک‌سان ندارد و اعضای سلفی این گروه با داعش هم‌دلی دارند و نیز به اعضای تی‌تی‌پی به‌خاطر جلوگیری از پیوستن این گروه به داعش، باج‌ داده می‌شود.

براساس گزارش، گروه طالبان به سیاست‌های «تیوکراتیک» خود ادامه داده و مطالبات مردم خراسان‌افغانستان و جهان را نپذیرفته‌اند و روش حکومت‌داری این گروه شباهت نزدیک با روش ملا عمر، رهبر پیشین گروه طالبان، دارد.

در گزارش ۲۶ صفحه‌ای شورای امنیت گفته شده که اعضای رهبری گروه طالبان عمدتاً پشتون استند و غیرفراگیر باقی مانده‌اند و نیز تصریح شده که خراسان‌افغانستان در سال گذشته شاهد تحمیل گسترده‌ی سیاست‌های گروه طالبان و ایدیولوژی این گروه که تعریف محدودتری نسبت به مفاهیم هویت پشتون دارند، بوده است.

براساس آن‌چه در گزارش آمده با وجود تنش‌های مشخص در مساله‌ی قومیت و وفاداری جناحی، هبت‌الله به قدرت خود ادامه داده و وزیران داخله و دفاع این گروه را وادار به اطاعت کرده، به‌گونه‌ای که چاره‌ای جز پذیرش جابه‌جایی دستور او را نداشته‌اند.

در این گزارش آمده که فرمان‌های رهبر گروه طالبان در مورد منع کشت کوکنار در بدخشان نادیده گرفته شده و او تلاش دارد که جایگاه خود را در شمال و کنترل بر گروه طالبان غیرپشتون تقویت کند.

در گزارش آمده که گروه طالبان و القاعده روابط نزدیک دارند.

این در حالی است‌که گروه طالبان بارها وجود داعش را در خراسان‌افغانستان رد کرده است و گفته‌اند در این کشور هیچ گروهی فعالیت نمی‌کند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا