بخش سیزدهم
(باتوجه با آیات 183ـــ 185 سوره بقره )
آیت شماره 183 ـــ
1.روزه تنها عبادت مخفی است که درمنتهای اخلاص و صداقت میتواند انجام گیرد . نماز، زکات و حج را مردم می بینند ولی روزه را قرآن به صورت إمساک مقرر نموده است که در ظاهر دیده نمیشود و إجرای آن نمایانگر إخلاص صرف است برای همین ریا و تظاهردر روزه چندان إمکان ندارد برای اینکه اگر کسی بخواهد تظاهر به روزه داری نماید میتواند اصلا روزه نداشته باشد و اگر کسی روزه داشته باشد دقیقا که از روی إخلاص و صداقت است . (کتب علیکم الصیام ) فرض شده برشما “إمساک ” …
- خداوند متعال فرضیت روزه را بصورت واژۀ ماضی یا زمان گذشته بیان فرموده که به نوعی دلپذیرسازی برای بندگان میباشد . درقرآن احکام فرضی یا به صورت “امر” می آید و یا بصورت واژۀ کتابت و صیغه ماضی و یا به صورت های دیگر .
اینجا خداوند بگونۀ از مسلمانان دلجویی میکند به این معنی که روزه فرض شده است و یک جریان اصلی است و به صورت إنشائی مطرح نیست ( کتب علیکم الصیام ) فرض شده برشما إمساک (روزه داری )
- روزه ادامه یک روند آغازشده در عصر سایر امت ها است و بر آنها نیز فرض بوده است و بگونۀ تمام امت ها یا بشریت به روزه داری نیاز داشته است که ممکن در جریان تاریخ به صورت ابتدائی بوده و رفته رفته در اسلام به پایه إکمال رسیده است یعنی روزه همان إدامۀ احکام فرض شده بر دیگر انبیا است منتها برای شما تکمیل گردیده است . آنچه دین شناسی تطبیقی نشان میدهد روزه در اکثر ادیان است ولی نه به این صورت کاملی که دراسلام میباشد .(کما کتب علی الذین من قبلکم ) چنانچه فرض شده بود برکسانی پیش ازشما …
- باوجود تعمیم روزه داری اکثر ادیان را ولی روزه کامل، درماه کامل و به صورت إمساک کامل ویژۀ مسلمانان است که روی همین ملحوظ ماه رمضان ماه مهمانی خدا برای مؤمنان میباشد و خداوند متعال نیز برای این مهمانی صرف مؤمنان را دعوت نموده است (یا ایهاالذین آمنوا ) ای کسانی که ایمان آورده اید …
- فلسفه روزه رسیدن به تقوا است و تقوا که از ریشه وقایه گرفته شده است، به معنی محافظت از هجوم امراض اخلاقی و درونی میباشد .
رسیدن به تقوا از طرق مختلف پیشنهاد شده است که روزه یکی از این راه ها است و پیامد تقوا هم به خود انسان برمیگردد پس روزه داری برای تقویه اراده و محافظت خود روزه دار مقرر گردیده است . (لعلکم تتقون ) تا اینکه پرهیزگار شوید …