اخبار جهاناخبار افغانستان

بنت: افغانستان تنها کشوریست در جهان که زنان در آن اجازه آموزش و کار را ندارند

ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد برای خراسان‌افغانستان گفته که خراسان‌افغانستان در جهان تنها کشوری است که در آن دختران از آموزش در مقاطع فراتر از صنف ششم و دانشگاه منع شده‌اند.

آقای بنت در این گفت‌وگو که اندیشکده «چیویتا» ویدیوی آنرا روز سه‌شنبه نشر کرد، افزود که وضعیت حقوق بشر در این کشور در حال بدتر شدن و خشونت جنسیتی با زنان رو به افزایش است.

آقای بنت که در میزگردی در یک اندیشکده نارویژی صحبت می‌کرد، گفت که گروه طالبان اجرای حدود و قصاص در محضر عام را هم افزایش داده است.

به گفته او، گروه طالبان قوانین مرتبط به تحمیل پوشش مورد نظر خود را به شدت پیگیری می‌کند که بیشتر زنان و دختران را هدف قرار می‌دهد.۹

به نظر او، «ممنوعیت شدید اشتغال زنان» هم خراسان‌افغانستان را در جهان به تنها کشوری تبدیل کرده است که در آن زنان حق کار ندارند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل افزود وقتی که گروه طالبان به کارمندان زن سیستم سازمان ملل در خراسان‌افغانستان گفتند که در خانه بمانند و کار نکنند، این دستور نه تنها «تکان‌دهنده» بود، بلکه منشور سازمان ملل را هم نقض می‌کرد.

ریچارد بنت همچنین گفت که به نظر او، لازم بود که سازمان ملل در این مورد با دستور گروه طالبان مقابله می‌کرد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای خراسان‌افغانستان سیاست‌های جنسیتی گروه طالبان را نه تنها «آپارتاید جنسیتی» خواند، بلکه آن را «جنایت علیه بشریت» هم دانست.

این مقام سازمان ملل یادآور شد که دادگاه بین‌المللی کیفری در این مورد تحقیق می‌کند و این امر می‌تواند زمینه تحت پیگرد قرار دادن افراد را در این زمینه فراهم کند.

ریچارد بنت اعتراضات «مسالمت‌آمیز و شجاعانه» زنان علیه سیاست‌های جنسیتی گروه طالبان را ستود و گفت که در جهان چنین شجاعتی کمتر دیده شده است.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا