اخبار جهان

اسپانیا، ایرلند و ناروی فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناختند

اسپانیا، ایرلند و ناروی روز سه‌شنبه(۸ جوزا/خرداد) فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناختند.

رهبران این کشورها گفته‌اند که این تصمیم را برای تأمین صلح و پایان دادن به تنش در این منطقه از خاورمیانه انجام داده‌اند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفته است: «این تنها راه پیشروی به‌سوی چیزی است که همه آن را تنها راه‌حل ممکن برای دستیابی به آینده‌ای صلح‌آمیز می‌شناسند؛ یک کشور فلسطینی که در کنار دولت اسرائیل در صلح و امنیت زندگی کند.»

او افزوده است که اسپانیا یک کشور فلسطینی یک‌پارچه شامل نوار غزه و کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس شرقی را به رسمیت می‌شناسد.

نخست‌وزیر اسپانیا تأکید کرده است که این کشور هیچ تغییری در مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ را به رسمیت نمی‌شناسد، مگر این‌که دو طرف با آن موافقت کنند.

سیمون هریس، نخست‌وزیر ایرلند نیز امروز با نشر بیانیه‌ای گفته است: «ما می‌خواستیم فلسطین را در پایان روند صلح به رسمیت بشناسیم، اما در کنار اسپانیا و ناروی ایستادیم تا معجزه‌ی صلح را زنده نگه داریم.»

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه‌ی اسپانیا نیز گفته است که این اقدام به این معنا است که ۱۴۶ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، اکنون کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

تشکیلات خودگردان فلسطین که اکنون در کرانه‌ باختری تحت اشغال اسرائیل، خودمختاری محدودی دارد، از این تصمیم استقبال کرده است.

ماری‌ آنتوانت سدین، سفیر فلسطین در ناروی نیز از تصمیم این کشورها استقبال کرده و گفته است: «این اقدام گامی رو به جلو برای پایان دادن به جنگ و اشغالگری و دادن حق حضور به مردم فلسطین در کشور مستقل خود و زندگی با عزت، همراه با آزادی و صلح است.»

این کشورها گفته‌اند که نمایندگی‌های خود در فلسطین را به سفارت ارتقا می‌دهند و به این نمایندگی‌ها سفیر اعزام می‌کنند.

این سه کشور ابتدا شش روز پیش اعلام کردند که فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند‌.

این اقدام با انتقاد شدید اسرائیل مواجه شد و آن کشور در واکنش به آن سفیران خود را از دوبلین، مادرید و اسلو فرا خواند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا