اسلام و قانون اساسی(7)
نویسنده: توفيق بن عبد العزيز السديري مترجم: دکتر هجرت الله جبرئیلی


پژوهشگران مسلمان درباره منابع قانون اساسی در اسلام سه دیدگاه دارند؛
ويتبنى هذا الرأي، د. إسماعيل بدوي، مبادئ القانون الدستوري.
دیدگاه سوم: این منابع، منابع احکام در شریعت اسلامی هستند که به آنها منابع پذیرفتهشده در حقوق وضعی/ عرفی نیز افزوده شده است، اما با شرط مطابقت با شریعت اسلامی.
دانشمندان حقوق اساسی که درباره منابع قانون اساسی در اسلام صحبت کردهاند، بر این عقیدهاند که قرآن کریم منبع اصلی و نخستین قانون اساسی است و در زمینه مسائل قانون اساسی احکام کلی و اصول اساسی را ارائه داده است.
منير حميد البياتي، الدولة القانونية والنظام السياسي الإسلامي، ص ٨٢، د. عبد الحميد متولي، مبادئ نظام الحكم في الإسلام، ص ٣٣، د. محمد فاروق النبهان، نظام الحكم في الإسلام، ص ٣٠١ – ٣٠٧، علي حسب الله، أصول التشريع الإسلامي، طبعة خامسة، ١٣٩٦هـ، دار المعارف بمصر، د. محمد معروف الدواليبي، المدخل إلى علم أصول الفقه، ص ٢٩، طبعة خامسة، ١٩٨٥م، دار العلم للملايين.
علي محمد جريشة، المشروعية الإسلامية العليا، ص ١٠٧، طبعة أولى ١٣٩٦هـ، مكتبة وهبة، محمود حلمي، نظام الحكم الإسلامي مقارنا بالنظم المعاصرة، ص ١١٦، طبعة أولى ١٩٧١م، دار الفكر العربي.

متون قرآنی اصول اساسیای را مقرر کردهاند که هر نظام قانون اساسی عادل بر آنها بنا میشود، از جمله شورا، عدالت و برابری
شایسته است در اینجا به سه موضوع مرتبط با برابری در اسلام اشاره کنیم مواردی که شریعت برابری را در آنها منع کرده است، مانند شهادت مرد و زن، ارث آنها، سرپرستی (قوامت) و اختیار طلاق.
ج) برابری بر اساس صلاحیت و عملکرد، نه صرفاً میان همه افراد؛ مثلاً دستمزد یک پستچی برابر با دستمزد یک پزشک نیست، و سوارکار در غنیمت مانند پیادهنظام نیست.
2- آیاتی که اصل عدالت را مقرر میکنند، مانند فرمایش خداوند متعال: {وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ} [النساء: ۵۸]. ترجمه: “و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، به عدالت حکم کنید.
نیز فرمایش او تعالی:{وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً} [التوبة: ۳۶] ترجمه: “و با همه مشرکان بجنگید، همانگونه که آنان همگی با شما میجنگند.
10- آیاتی که بر پایبندی به معاهدات و وفای به آنها تأکید دارند، مانند فرمایش خداوند متعال: {وَإِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ} [الأنفال: ۷۲] ترجمه: “و اگر [گروهی از] شما در [دفاع از] دین یاری طلبند، پس بر شماست که یاریشان کنید، مگر در برابر گروهی که میان شما و آنها پیمانی باشد.
{يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ} [التوبة: ۷۱]
نیز فرمایش او تعالی:
{قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِي تُجَادِلُكَ} [المجادلة: ۱] ترجمه: “قطعاً خداوند سخن آن زنی را که درباره همسرش با تو گفتگو میکرد، شنید.
{فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ} [البقرة: ۲۷۹] ترجمه: “پس سرمایههای شما از آنِ خودتان است، نه ستم کنید و نه بر شما ستم رود.
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا} [النور: ۲۷] ترجمه: “ای کسانی که ایمان آوردهاید، به خانههایی غیر از خانههای خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن سلام کنید.
{وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ} [الإسراء: ۷۰] ترجمه: “و به راستی، فرزندان آدم را گرامی داشتیم.
{وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ وَمَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ} [آل عمران: ۱۶۱] ترجمه: “و هیچ پیامبری را نسزد که خیانت کند، و هر که خیانت ورزد، روز قیامت آنچه را در آن خیانت کرده، با خود میآورد، سپس به هر کس، [پاداش] آنچه کسب کرده، داده میشود و بر آنان ستم نخواهد شد.”
16- آیاتی که اصل ولاء و براء در اسلام را مقرر میکنند، که معادل خیانت عظمی در اصطلاح فقه معاصر است، با اختلاف در مبنا و اساس، مانند فرمایش خداوند متعال:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ} [الممتحنة: ۱]
ترجمه: “ای کسانی که ایمان آوردهاید، دشمن من و دشمن خودتان را به دوستان خود انتخاب نکنید.
{فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا} [النساء: ۹۰] ترجمه: “پس اگر از شما دوری کنند و با شما نجنگند و صلح را به شما پیشنهاد دهند، خداوند هیچ راهی برای شما بر آنان قرار نداده است.
{لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ} [الممتحنة: ۸] ترجمه: “خداوند شما را از نیکی کردن به کسانی که در دین با شما نجنگیدهاند و شما را از خانههایتان بیرون نکردهاند، نهی نکرده است. و باید با آنان به عدل و انصاف رفتار کنید، زیرا خداوند انصافپیشگان را دوست دارد.
{يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا} [النساء: ۱] ترجمه: “ای مردم، از پروردگارتان پروا کنید، همان کسی که شما را از یک نفس واحد آفرید و از آن نفس همسرش را خلق کرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانی را پدید آورد، و از خداوندی که به او سوگند میخورید و همچنین از پیوندهای خویشاوندی پرهیز کنید؛ چرا که خداوند بر شما مراقب است.”
از مطالب فوق روشن میشود که قرآن مسائل قانون اساسی مهمی را دربر دارد، اما باید توجه داشت که هدف از ذکر آیات پیشین حصر آنها نبوده بلکه تنها بهعنوان نمونه ذکر شدهاند، وگرنه میتوان مسائل دستوری دیگری را نیز از قرآن استخراج کرد.
سنت بهعنوان منبع اصلی از منابع تشریع در نظر گرفته میشود و بهاتفاق نظر منبع دوم تشریع است. در زمینه قانون اساسی ، دانشمندان حقوق اساسی مسلمان معاصر بر این نکته توافق دارند که سنت منبع اصلی برای تشریع / قانوگذاری اساسی اسلامی است، همانطور که در مورد قرآن نیز توافق دارند، اما اختلافاتی در مورد شروط خاصی وجود دارد که برخی آنها را قبول دارند و برخی دیگر با آنها مخالفت میکنند.
برخی از پژوهشگران (۲) حقوق اساسی بر این باورند که نمیتوان به سنت آحاد در احکام قانون اساسی استناد کرد، به دلایل زیر:
1- اهمیت و حساسیت احکام دستوری
2- اینکه سنت آحاد قطعیت ندارد
3- اینکه همه سنن مربوط به احکام دستوری تشریع عام محسوب نمیشوند، بلکه این سنن بهعنوان یک قاعده کلی، تشریع عام به شمار نمیآیند.
عبد الحميد متولي في كتابه، نظام الحكم في الإسلام، طبعة أولى، ١٩٦٦م. او از این دیدگاههای خود عقبنشینی نکرد، چنانکه در چاپ دوم کتاب – که نسخهای مختصر و تقریباً به نصف حجم کتاب کاهش یافته است – در صفحه ۳۶، حاشیه ۲ اشاره کرده که از هیچیک از جهتگیریهای فکری یا فقهیای که در چاپ اول اتخاذ کرده بود، عدول نکرده است.
بنابراین، جایی برای رد کردن سنت آحاد در مسائل و احکام دستوری که بدون شک از اهمیت بالایی برخوردارند، وجود ندارد. زیرا پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم خبر آحاد را در اموری به کار برده که از نظر اهمیت کمتر از این احکام نبودهاند، مانند ارسال نمایندگان و فرستادگان به کشورهای همسایه، درحالیکه آنها افراد معدودی بودند و این امر ممکن بود به صلح یا جنگ منجر شود. بلکه حتی خداوند متعال نیز پیامبران خود را بهصورت فردی به سوی مردم فرستاده است.
اما به اعتبار دوم، یعنی عدم قطعیت سنت آحاد، باید گفت که هیچیک از فقها این شرط را در احکام فروع لازم ندانستهاند. علاوه بر این، عدم شهرت یک حدیث آحاد دلیلی بر نادرستی آن نیست، زیرا بین صحت حدیث و شهرت آن هیچ ارتباطی وجود ندارد علي جريشة، المشروعية الإسلامية العليا، د. محمد فاروق النبهان، نظام الحكم في الإسلام، ص ٣٢٢
اینکه علما سنت را به متواتر، که موجب یقین است، و آحاد، که ظن راجح به همراه دارد، تقسیم بندی کرده اند، یک اعتبار اصولی است و ارتباطی با جایگاه آن بهعنوان مبنای صدور احکام شرعی ندارد منير حميد البياتي، الدولة القانونية والنظام السياسي الإسلامي، ص ٨٩.