اخبار افغانستان

گرامی داشت از سی‌ و یک‌مین سالروز پیروزی مجاهدین در دفتر بنیاد شهید احمد شاه مسعود

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، مشهد: محفلی به مناسبت 31 مین سال روز پیروزی مجاهدین در دفتر بیناد شهید احمدشاه مسعود مقیم مشهد با حضور مجاهدین، استادان دانشگاه، نمایندگان جناح‌های مختلف سیاسی افغانستان، فرهنگیان، علما و جوانان برگزارشد که اشتراک کنندگان بر وحدت و اتحاد میان مردم افغانستان تاکید کردند.
این برنامه به روزشنبه، 9 ثور/ اردبهشت در دفتر بنیادشهید احمدشاه مسعود در استان مشهد ایران، برگزار کردید که در نخست علیم داد علیم، فعال سیاسی به سخنرانی پرداخت، گفت: مردم افغانستان با دادن قربانی‌های بی‌شمار در برابر حکومت‌های غیر مردمی کمونیستی 31 سال پیش توانستند به پیروزی برسند.
به گفته علیم داد، رمز پیروزی مجاهدین یکپارچه‌گی و اخلاص مجاهدین به مکتب شان بود که توانستند در برابر یک ارتش تا به دندان مسلح شوروی و حکومت‌های دست نشانده او به پیروزی برسند و این نشان داد که هیچ کس نمی‌تواند با زور بالای مردم افغانستان حکومت کند و برای مردم افغانستان تعین سرنوشت کند.
در بخش دیگر این محفل سید طاها صادق نماینده امیر اسماعیل خان، به سخنرانی پرداخت؛ او در صحبت‌های خود گفت که مردم آزاده افغانستان برای رسیدن به این آزادی و رهایی از چنگ ظلم و وحشت میلون‌ها نفر را قربانی، آواره و زخمی دادند و صدهاهزار تن از وطن مهاجر شدند. به گفته او همه مردم افغانستان نقش بارزی را برای به دست آوردن آزادی کشور شان انجام دادند تا این روز پر افتخار را تجربه نمایند.
او افزود: من یقین دارم که افغانستان بار دیگر آزاد خواهد شد ولی ترس و نگرانی ما پس از پیروزی این است که تجربه گذشته بازهم تکرار شود؛ آنگاه همه ارزش‌های مان که برای به دست آوردن آن قربانی داده‌ایم و می دهیم از بین خواهد رفت.
او در قسمت دیگری از سخنان خود گفت که هر وقت که ما به فکر تعصب و نفاق و شقاق باشیم از هم خواهیم پاشید، حکومت

جمهوریت در اثر همین شقاق و تعصب از هم پاشید.
آقای صادق، از رهبران جهادی خواست که بخاطر منافع مردم و بقای کشور از اختلافات کوچک شان بگذرند و برای وطن شان متحد شوند تا بتوانیم وطن خود را دوباره از شر هیولای به نام طالب نجات بدهیم.
در بخش دیگر این برنامه جنرال علی‌زی، از بزرگان قندهار به سخنرانی پرداخت؛ او گفت که مجاهدین با یک لشکر تمام اعیار به نبرد پرداختند و افتخار آفریندند.
او در ادامه صحبت‌های خود افزود که امروز یک شماری از طالبان با استفاده از نام ملا و اسلام هر روز در افغانستان به جنایت می پردازند و بالای ناموس مردم تجاوز می‌کنند و مردم را به نام قوم و زبان از هم جدا کرده اند و هر روز با سوی استفاده از اسلام جنایت میافرینند.
به گفته جنرال علی‌زی، طالبان نه ربطی به قوم پشتون دارند و نه ربطی به قوم تاجیک و ازبک؛ و این گروه از ارزش‌ها و فرهنگ مردم افغانستان نمایندگی نمی‎‌کنند و یک گروه نیابتی استخبارات منطقه هستندکه برای بربادی مردم افغانستان کمر بسته اند.
او در قسمت از سخنان خود گفت: اگر جهان طالبان را به رسمیت بشناسد این به آن معنی خواهد بود که ترور و تروریست پروری به رسمیت شناخته شده و این کار خلاف ارز‌ش‌های انسانی و حقوق بشری خواهد بود.
در ادامه این محفل عبدالحفیظ منصور، به نمایندگی از صلاح الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی افغانستان به سخنرانی پرداخت و افزود: “هشت ثور” پیروزی مجاهدین یک رویداد قومی نبود و نیست این نبرد، نبرد اسلام و مارکسیسم بود، در حالی که همه ما به شمول رهبران بزرگ جهادی از استاد ربانی شروع تا احمدشاه مسعود و ملا نقیب آخند، همه عسکر اسلام بودند و در راه دین، خدا و اسلام مبارزه کردند. به گفته آقای منصور، در حالی مجاهدین راه مبارزه را پیش گرفتند که شوروی سابق به هر کشوری که می‌رفت کسی نمی توانست در برابر او جنگ کند؛ زیرا شوروی بزرگترین ارتش مجهز دنیا را در اختیار داشت.
نماینده صلاح الدین ربانی، در ارتباط به مقاومت

دوم نیز افزود جنگ فعلی ما جنگ قومی نیست ما در برابر پاکستان که به نیابت از امریکا آمده و کشور مارا اشغال کرده مبارزه می‌کنیم.
آقای منصور گفت: از آغاز مقاومت مردم افغانستان در برابر طالبان تا کنون 500 تن از جوان در پنجشیر، اندراب، خوست، تخار و بدخشان به دست طالبان کشته شده اند و در حالیکه 4500 تن از قوم اچکزی از سوی طالبان به قتل رسیده اند. او گفت این نشان می‌دهد که طالبان به هیچ قوم ارتباط ندارند و برای کشتار و نابودی مردم افغانستان آمده اند.
سید محمد حسینی، از مشاورین پیشین وزارت داخله حکومت جمهوریت نیز از سخنرانان این محفل بود، گفت: در نتیجه اتحاد و اتفاق بود که مردم افغانستان در برابر لشکر کمونیستی به پیروزی رسیدند.
او در ادامه صحبت‌های خود افزود که جهاد مردم افغانستان بخاطر حقوق انسانی و آزادی شان صورت گرفت و فعلا هم که کشور ما در یک شرایط ناگوار قرارگرفته است فقط می‌توانیم با یکپارچه‌گی اتحاد و اتفاق از این بحران بگذریم.
فاروق اساس، از مجاهدین سابق که به نمایندگی از مردم کاپیسا صحبت می‌کرد گفت: من زمانی که از تعلیمات نظامی فارغ شدم به صف مجاهدین پیوستم به جهاد علیه تجاوز ادامه دادم تا اینکه به پیروزی رسیدیم.
به گفته اساس اکثریت نظام‌های افغانستان در نتیجه اختلافات قومی و مذهبی از هم پاشیده‌اند و از بین رفته اند.
مولوی حبیب الله حسام، از اعضای برجسته جبهه مقاومت نیز پیرامون “هشت ثور” و پیروزی مجاهدین صحبت کرد گفت امروز در افغانستان مردم از آزادی و حقوق اساسی خود برخوردارنیستند هر روز ظلم طالبان ادامه دارد.
او در ادامه صحبت‌های خود گفت: روزی فرا خواهد رسید که گروه ستمگر طالبان با رو سیاهی از صحنه محوه خواهند شد. او طالبان را لکه ننگی بر جبین اسلام دانست.
مولوی حبیب الله حسام به اتحاد و اتفاق همه مردم افغانستان تاکید کرد و گفت که از همه رهبران مجاهدین تقاضا می کنم که بخاطر اسلام و مردم خود از اختلافات بگذرند و به مردم خود فکر کنند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا