اخبار افغانستان

کوچ اجباری صدها خانواده از شهرستان خواجه بهاوالدین

سیمرغ، تخار: به ادامه جابجای وزیرستانی‌ها و کوچی‌ها در مناطق مرزی با تاجیکستان، طالبان به مردمان سه روستا در شهرستان خواجه بهاوالدین استان تخار، دستور تخلیه فوری خانه‌های شان را دادند.
منابع امروز دوشنبه 7 سنبله/ شهریور به سیمرغ می‌گویند به ادامه جابجای کوچی ها در شمال کشور اینبار جمع بزرگی از کوچی‌ها  از وزیرستان شمالی پاکستان و مناطق جنوبی کشور به شهرستان خواجه بهاوالدین استان تخار، مستقر شده اند  که از حمایت قوی طالبان برخور دار هستند. به گفته منابع، در تازه ترین مورد صدها خانواده دیگر به شهرستان خواجه بهاوالدین رسیده و گروه طالبان به مردمان روستای کتکجر، لاله گذر و گلبهار دستور داده اند تا هرچی زودتر خانه‌های شان را ترک کنند تا وزیرستانی‌ها و کوچی ها در آن مستقر شوند. تصاویری که از منطقه در اختیار سیمرغ قرار گرفته نشان می‌دهد، طالبان به این افراد مواد غذایی توزیع کرده اند و از آنان در برابر مردم بومی منطقه دفاع و حمایت می‌کنند. مردم محل می‌گویند طالبان به زور تفنگ آنان را از خانه‌های شان بیرون می‌کنند تا این کوچی‌ها و وزیرستانی‌های مسلح را در آن جا به‌جا کنند.پس از هشدار طالبان، دها خانواده تا کنون از این سه روستا خانه‌های شان را ترک کرده اند و روند کوچ اجباری مردم از سوی طالبان دوام دارد.در همین حال منابع از استان بدخشان نیز می‌گویند که طالبان دها خانواده از وزیرستانی‌ها و کوچی‌ها را به استان بدخشان نیز منتقل کرده اند و در تلاش جا به‌جای آنان در خانه‌های مردم هستند.گفتنی است جابجای ناقلین پشتون در مناطق شمال افغانستان از یک ماه بدین سو توسط طالبان، مجدد شروع شده و در آخرین مورد مردم مناطق وزیرستان پاکستان در چند شهرستان استان تخار جابجاه شدند که با واکنش مردم و بعضی چهره های سیاسی مواجه گردیده و این کار گروه طالبان را طرح جدید به منظور تخلیه مناطق مرزی با تاجیکستان از وجودی اقوام تاجیک و ازوبیک دانسته اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا