اخبار افغانستان

واکنش‌های گسترده به سخنان معاون دبیر سازمان ملل؛ به طالبان لابی نکنید

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، کابل: معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به تازگی در دانشگاه وینستون، گفته‌است؛ این سازمان تلاش دارد تا نشست‌های را پيرامون به رسمیت شناختن طالبان راه‌ اندازی کند، این اظهارات او واکنش‌های گسترده‌ی زنان، فعالین مدنی و اقشار مختلف جامعه را در پی داشت.

آمنه محمدی، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، در اظهارات روز سه‌شنبه، 28 حمل/فروردین، گفته بود که سازمان ملل به دنبال راه اندازی نشست‌ها و گفت‌گوهای است که در آن درباره به رسمیت شناختن طالبان بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.

هم‌چنان این مقام سازمان ملل بر تعامل با طالبان تاکید کرده و گفته که تعامل با طالبان کمک می کند که این گروه پاسخ‌گوی عملکردشان باشند.

با این حال شماری از شهروندان افغانستان، نهادهای اجتماعی و مدافعین حقوق بشر در پیوند به این اقدام معاون سازمان ملل وکنش‌های جدی نشان داده‌اند.فضل احمد معنوی از اعضای برجسته جبهه مقاومت ملی، در پیوند به گفته‌های اخیر معاون دبیرکل سازمان ملل در توییتی نوشته است که اظهارات آمنه محمدی بنا به هر نیتی که بوده اهانت به ارزش‌های جهانی، نادیده گرفتن خواست اکثریت مردم افغانستان و باج دهی آشکار به یک گروه ظالم و متحجر است.ائتلاف جنبش‌های زنان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته‌اند، به رسمیت شناسایی یک گروه که تنها ناقض حقوق بشری مردم افغانستان هستند نه تنها به مثابه حکم کشتار زنان افغانستان و تقویت بی ثباتی و بحران است، بلکه به اعتبار سازمان ملل به عنوان بزرگترین و معتبرترین نهاد مسئول حفظ و ترویج حقوق بشری صدمه وار می‌کنند. این زنان خاطرنشان کردند که در حدود دو سال گذشته طالبان، 40 فرمان به هدف حذف زنان از تمامی سطوح جامعه صادر کردند.

در عین حال شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان نیز طی اعلامیه‌ای در پیوند به اظهارات معاون دبیرکل سازمان ملل واکنش نشان داده و گفته‌اند که با آمدن طالبان نه تنها حکومت داری تعطیل شده بلکه مردم سالاری سرکوب، حقوق ابتدایی شهروندان و حق تحصیل دختران نیز سلب شده‌است.

این شورا هم‌چنان در ادامه گفته که گروه طالبان خلاف موازین بین‌المللی منبع تبعیض جنسیتی علیه زنان؛ تحصیل و کار را از زنان گرفته و مسئول آپاتاید جنسیتی در افغانستان هستند.شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به عنوان تشکیل بزرگ سیاسی این اقدام معاون دبیر کل سازمان ملل را غیرمنصفانه و بدور از انتظار خوانده است و هم‌چنان این شورا تصریح می‌نماید که هرگونه تلاش برای مشروعیت بخشی به گروه طالبان به مفهوم تقویت گروه تروریستی در کشور است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، از سازمان ملل خواسته است که در برخورد با قضایای افغانستان، منافع مردم را در نظر گیرد و از انعطاف در برابر یک گروه خودکامه تروریست، برای حفظ امنیت افغانستان، منطقه و جهان خودداری نماید.

گفتنی‌است که شماری از شهروندان افغانستان، نیروهای پیشین نظامی، مدافعین حقوق زن، استادان دانشگاه و نخبه‌گان سیاسی در این مورد نیز واکنش گسترده نشان داده و اظهارات خانم آمنه محمد، را خلاف موازین و قاعده‌های بین‌المللی خوانده‌اند. برخی از کابران رسانه‌های اجتماعی روی عکس‌های معاون دبیرکل سازمان ملل خط زده و نوشته‌اند که این خانم برای طالبان لابی می‌کنند و از طرفداران ناقضین حقوق بشر است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا